people, girl, woman-2572792.jpg
Routine / Dagelijkse Gewoonten

Wie wil er nog meer een Social Media Detox proberen?

Social media is geweldig om in contact te blijven met familie en vrienden en deals te vinden van je favoriete merken. Er kan echter ook een keerzijde aan zitten.

Internet zoekopdrachten naar sociale media detox steeg het afgelopen jaar met 314%. Dat blijkt uit een Pinterest-onderzoek naar trends voor het jaar 2020.

Misschien ben jij één van die vele volwassenen die zijn of haar relatie met Facebook en andere online platforms probeert te veranderen.

Begin met deze suggesties, die je zullen helpen om je prioriteiten weer duidelijk te krijgen en je tijd terug te winnen.

Hoe minder tijd te besteden aan sociale media:

1. Plan je tijd.

De uren kunnen voorbij vliegen wanneer je scrolt en post. Houd je activiteiten bij, zodat je kunt zien waar je moet minderen. Beperk je tot één of twee dagelijkse tijdvakken voor sociale media.

2. Stel een avondklok in.  

Het doorzoeken van Facebook voor het slapengaan, kan je slaap verstoren door mentale stimulatie en het licht van het scherm. Schakel al je apparaten een paar uur voordat je gaat slapen uit.

3. Zet je telefoon op stil.

Controleer jij je telefoon elke keer dat je een melding krijgt? Verwijder deze verleiding door het geluid uit te schakelen of ze naar je e-mail te laten gaan.

4. Herschik je scherm.  

Zet je sociale media-pictogrammen uit het zicht. Verplaats ze naar de onderkant van je telefoon, zodat je naar beneden moet scrollen om ze te zien of plaats ze in hun eigen map.

5. Beheers je groepen.  

Verkort de aanvoer van berichten door uit groepen te stappen die je niet meer nodig hebt. Als de lijst met groepen zich in de loop der jaren heeft vermenigvuldigd, kun je deze lijst een beetje inkorten.

6. Verklein je “vriendengroep”.  

Iemand ontvrienden klinkt hard, maar het is misschien het beste voor jullie beiden om dit toch te doen. Als je nog je bedenkingen hebt, kun je voor nu ook hun berichten dempen of verbergen.

7. Gebruik technologie.

Als je het gevoel hebt dat je nog steeds te veel tijd verspilt, probeer dan een programma te installeren dat je helpt je schermtijd te verminderen. Op webwijzer.nl vind je een lijst met verschillende apps die je hierbij kunnen helpen.

people, girls, women-2596150.jpg

Wat te doen met je tijd zonder sociale media:

1. Communiceer offline.  

Gebruik de tijd die je nu hebt om face-to-face, of één-op-één met je familie en vrienden te praten. Plan een feestje of een koffie-date. Stuur een brief of een kaart. Deel persoonlijke nieuwtjes via een telefoongesprek in plaats van een bericht.

2. Kom in beweging.

Creëer een actievere levensstijl. Ga wandelen, zwemmen, hardlopen, enz. Train ook voor kracht, flexibiliteit en balans.

3. Neem een hobby.

Doe iets wat je uitdaagt en je leven verrijkt. Leer een muziekinstrument te bespelen, of kweek je eigen groenten. Word lid van een sportclub, of een groep voor stripfanaten.

4. Doe vrijwilligerswerk.

Geef terug aan anderen. Neem contact op met een lokaal goed doel om te helpen bij het organiseren van een inzamelingsactie, schuif sneeuw voor oudere buren, of ruim een speeltuin bij jouw in de buurt op.

5. Plan een reis.

Maak je volgende vakantie extra speciaal. Onderzoek mogelijke bestemmingen en plan je reisschema. Leen gidsen van reisbureaus of uit je bibliotheek en praat met anderen die er eerder zijn geweest. Zorg er voor dat je nog wel wat ruimte in je schema laat voor ontspanning en spontaniteit 😉.

6. Volg een les.

Meld je aan voor online of klassikale cursussen. Behaal certificaten die je carrière vooruit helpen, of kies iets uit wat je al langer interesseert, zoals fotografie.

7. Lees boeken.

Herontdek het plezier van het lezen van boeken. Geniet van een luchtige roman of een thriller. Bekijk de non-fictie sectie voor boeken over milieukwesties of spiritualiteit.

cup, drink, book-5701931.jpg

Meer bewust worden van je social media activiteiten kan een volledige detox betekenen of het aanpassen van een paar dagelijkse gewoonten.

Ik ben zelf begonnen aan mijn detox door de meldingen uit te zetten op mijn telefoon. En kort daarop volgde mijn eerste volledige dag zonder Social Media.

Op een gegeven moment was ik een aantal dagen verder en besefte ik ineens dat ik mijn telefoon al die dagen niet meer in mijn hand had gehad om te kijken wat iedereen had gepost.

Ik heb Facebook en Instagram nu al weer een half jaar niet geopend en de apps zijn inmiddels ook volledig verwijdert van mijn telefoon!

Als iemand die uit eigen ervaring kan spreken, kan ik het je echt aanraden om dit ook eens te ervaren. Het heeft mij veel rust gegeven. En ik denk dat ik ook niet meer terug ga.

Als je de stap gaat zetten, hoe je dit ook aan pakt, het bereiken van een betere balans zal je geluk en je productiviteit verhogen.

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *