Bewust leven
Ontdek je Ware Ik

Wat kun je doen om meer bewust te leven?

Wat kun je doen om meer bewust te leven? Maar wat is bewust leven precies? En hoe doe je dat?

Wat men precies onder “een bewust leven leiden” verstaat is voor iedereen weer een beetje anders.

 

Wat is bewust leven?

Voor mij betekend bewust leven dat wat je doet, overeenkomt met wie jij bent en de dingen waar jij voor staat. Dat je de dingen doet die jou helpen groeien als persoon.

Maar ook dat je de dag niet doorloopt op de automatische piloot, maar dat je zoveel mogelijk aanwezig bent gedurende de dag en de keuzes die je maakt ook echt bewust maakt.

Dat je nadenkt over wat je wilt in je leven, hoe je je verder kunt ontwikkelen en wat echt belangrijk voor je is. Dat je het leven leeft dat jij wilt, in plaats van een leven dat toevallig op je pad komt.

Bewust leven betekent ​​dat je weet dat je slechts dit ENE kostbare leven hebt, en het voor jou uit maakt hoe je elk moment van dat leven doorbrengt.

Maar bewust leven is voor mij ook het bewust zijn van de impact die je hebt op de mensen om je heen en wat voor producten je gebruikt en wat je consumeert. Dat je nadenkt over de gevolgen van jouw acties.

Stel je voor dat je wakker wordt met een leven dat je op alle mogelijke manieren energie geeft!

Veel mensen leven echter niet bewust, ze leven op de automatische piloot. Zoals ook ik lang heb gedaan voordat ik wist wat het precies inhield om bewust te leven.

Wat is jouw WAAROM?

Zoals ik al eerder aangaf is bewust leven voor iedereen een beetje anders. Wat voor mij en mijn leven werkt, werkt misschien niet voor jou.

Je moet voor jezelf nagaan wat voor jou zal werken.

Als je de manier van leven van iemand anders zou overnemen is het immers geen bewust leven meer. Jouw leven is dat van jou en je moet een leven leiden die bij jou persoonlijk past.

Voordat we door gaan naar wat je dagelijks zou kunnen gaan doen, zou ik je willen vragen om er eerst even een pen en papier bij te pakken.

Waarom bewust leven

 

Stel jezelf de volgende vragen en schrijf het tot in detail op.

Schrijf op WAAROM dit voor jou zo is/voelt.

Hierdoor krijg je een breed beeld over wie je op dit moment bent en wat je zou willen bereiken:

  • Wat zijn jouw prioriteiten?
  • Waar ben je gepassioneerd over?
  • Hoe belangrijk is geld voor jou?
  • Wat is je droombaan en waarom?

Kijk ook naar de volgende onderdelen:

  • Gezondheid (hoe zorg jij voor je lichaam)
  • Relaties (zijn je huidige relatie goed of schadelijk en hoe zorg jij er voor dat je goede relaties blijft houden)
  • Gewoonten en dagelijkse routines (wat helpt je op dit moment en wat zou je willen veranderen)
  • Bestedingsgedrag (welke ecologische voetafdruk laat jij achter)
  • Tijdsbesteding (wat vind jij belangrijk om je tijd aan te besteden)

Neem hier echt even de tijd voor en lees je antwoorden daarna nog eens goed door.

Is je droombaan bijvoorbeeld echt je droombaan omdat dit je passie is, of omdat dit er voor zal zorgen dat je bakken met geld zult gaan verdienen? En wat is hierin het belangrijkste voor je?

Het is namelijk erg belangrijk om er achter te komen wat voor jou belangrijk is en vooral WAAROM.

Wat kun je doen om dagelijks meer bewust te leven?

Na mijn burn-out is er bij mij een knop om gegaan en besefte ik dat ik wat moest veranderen aan de manier waarop ik mijn leven leidde.

In de jaren die hierop volgde heb ik veel aan mezelf gesleuteld en heb van vele geweldige mensen heel veel mogen leren. Zo ook over bewust leven.

Ik ben zelf nog iedere dag zoekende naar wat wel en niet werkt voor mij. Ik denk dat dat ook een deel is van het bewust leven. Iedereen verandert, je leefomstandigheden veranderen.

Ik denk dat het goed is om open te blijven staan voor dingen, te blijven ontdekken, bij te sturen waar nodig en dingen los te laten.

Het zal altijd een work-in-progress blijven.

In de afgelopen jaren heb ik zelf geprobeerd de volgende 18 dingen in mijn leven te integreren.

 

HOE KUN JE BEWUSTER LEVEN?

  1. TWIJFEL NIET AAN JEZELF.
  2. BEPAAL JE DOELEN EN PRIORITEITEN.
  3. VOORKOM DAT JE JEZELF MET ANDERE GAAT VERGELIJKEN.
  4. DENK NA OVER WAT JE ZEGT.
  5. VERSTERK RELATIES DIE BELANGRIJK VOOR JE ZIJN.
  6. LUISTER NAAR ANDEREN.
  7. CHECK JE ADEMHALING.
  8. DAAG JEZELF UIT.
  9. BESTEED JE TIJD OP EEN GOEDE MANIER.
  10. WORD JE BEWUST VAN JE EMOTIES EN GEDACHTEN EN ONTWIKKEL EEN POSITIEVE MENTALITEIT.
  11. MEDITEER.
  12. WEES DANKBAAR.
  13. ZORG VOOR JEZELF.
  14. ZORG VOOR EEN OPGERUIMD HUIS.
  15. ZORG VOOR STRUCTUUR IN JE DAG.
  16. ONTWIKKEL GEZONDE GEWOONTEN.
  17. PLAN TIJD IN VOOR DINGEN DIE JE BELANGRIJK VINDT.
  18. LEEF DUURZAAM.

 

1. TWIJFEL NIET AAN JEZELF.

Twijfel aan jezelf kan grote schade aanrichten. Je vertelt jezelf dat je niet goed genoeg bent. Waardoor de twijfel je dwingt om genoegen te nemen met minder.

En het is zo krachtig, het heeft het vermogen om het leven en de carrière die je eigenlijk zou willen buiten bereik te houden.

Laat je niet tegenhouden van wat je echt wilt in je leven.

Durf fouten te maken.

Zo had ik deze blog bijna niet opgezet. Door te denken dat ik dit niet zou kunnen en dat niemand zou zitten te wachten op wat ik nou eigenlijk te zeggen heb, had ik bijna niet doorgezet.

Uiteindelijk realiseerde ik me dat ik zelf tevreden moet zijn met mijn wat ik schrijf en wanneer iemand het niks vind, zij weer verder kunnen gaan.

Dat wil niet zeggen dat ik niet nog bij elke post spanningen heb, omdat ik denk dat het niet goed genoeg zal zijn, voordat ik hem online zet. Dat zal altijd wel blijven.

 

2. BEPAAL JE DOELEN EN PRIORITEITEN.

Door doelen te stellen, leg je vast wat je wilt gaan bereiken. Doelen geven je focus en motivatie.

Wanneer je doelen voor jezelf stelt is de kans groter dat je dingen voor elkaar krijgt.

Prioriteiten stellen is belangrijk om je te helpen die doelen te bereiken. Zo moet je bijvoorbeeld zorgen dat je je financiën op orde hebt als het je doel is om uit de schulden te komen.

Het stellen van prioriteiten helpt je te bepalen welke taken moeten worden uitgevoerd en wanneer, zodat je deze doelen bereikt. Door prioriteiten te stellen, blijf je op schema.

Doelen (en de daarbij behorende prioriteiten) kunnen iets groots zijn, zoals je eerder al bij de WAAROM vragen hebt opgeschreven, maar het kan ook iets kleins zijn.

Zoals een doel voor de komende dag. Zet voor jezelf in de ochtend of de avond van tevoren een doel voor die dag, iets dat, wanneer je deze hebt bereikt, die dag geweldig zal maken. 

Tijdens mijn burn-out was het doel natuurlijk om beter te worden, maar ik moest het in kleine stapjes doen. Wat ik dan bijvoorbeeld deed, was dat ik 1 ding op schreef wat ik die dag gedaan wilde hebben. Alles kostte op dat moment erg veel energie (daarnaast had ik nog drie kinderen rond lopen) en als ik me er bijvoorbeeld op richtte om die dag alleen te stofzuigen, was dat mijn doel van die dag. Als ik er nu naar kijk is dat echt helemaal niet veel, maar het gaf mij op dat moment het gevoel dat ik iets had bereikt. Ik kon me ergens op richten en het gaf me motivatie om iets te doen.

 

3. VOORKOM DAT JE JEZELF MET ANDERE GAAT VERGELIJKEN.

We vergelijken ons met anderen op het gebied van uiterlijk, iets dat een ander beter heeft gedaan of een bepaalde eigenschap. En door onszelf met anderen te vergelijken, verandert we vaak ons gedrag. Waardoor we niet meer ons ECHTE eigen leven leiden.

Het vergelijken van jezelf met een ander kan motiverend werken, maar het kan ook rampzalig zijn voor je zelfvertrouwen.

Iemand kan verschillende dingen geweldig doen, maar je kunt niet in alles uitblinken. En juist op het gebied van onze meer gemiddelde eigenschappen vergelijken we onszelf dan met een ander.

Er is echter maar één ding waar je beter in bent dan andere mensen: jezelf zijn. Alleen dan kun je echt winnen.


woman, person, people

4. DENK NA OVER WAT JE ZEGT.

Woorden hebben een grotere impact dan velen zich realiseren.

Vooral Nederlanders staan er om bekend dat ze erg direct kunnen zijn. Ik persoonlijk vind dat iets positiefs. Je weet meteen wat je aan iemand hebt.

Echter wanneer iemand geen filter heeft en een ander hier echt mee kwetst, onder het mom van “ik geef alleen mijn mening”, dan heb ik daar wel een probleem mee. Ik denk niet dat ik daar alleen in sta.

Er hoeft niet ALTIJD alles te worden gedeeld wat je op dat moment denkt. Denk na over wat je zegt en ook vooral over hoe je iets zegt.

De laatste tijd probeer ik echt te “luisteren” naar wat ik zeg tegen mijn kinderen, familie en vrienden. Ik probeer aandacht te besteden aan wat ik zeg en ik moet toegeven; het staat me niet altijd aan wat ik zeg, of de manier waarop ik iets zeg.

 

5. VERSTERK RELATIES DIE BELANGRIJK VOOR JE ZIJN.

Bedenk goed welke relaties iets toevoegen aan jou leven. En welke schadelijk zijn voor je.

Vriendschappen worden na onze schooltijd anders. Op een gegeven moment worden vriendschappen minder een prioriteit wanneer we ons gaan richten op een carrière of een gezin.  

Goede vrienden zijn echter van onschatbare waarde. En niets laat je de waarde van vriendschap inzien, als wanneer je een moeilijke periode doormaakt.

Zorg er dus voor dat je tijd vrij maakt voor je vrienden. Praat echt met elkaar in plaats van elkaar op de hoogte te houden van de laatste roddels. Wees een steun voor diegene die dat nodig heeft en wees eerlijk naar elkaar toe.

 

6. LUISTER NAAR ANDEREN.

Wat zou je er van zeggen als ik je vertel dat luisteren veel belangrijker is dan praten?

Het feit dat we maar één mond hebben en twee oren spreekt voor zich…;-)

Ik ben er van overtuigd dat de wereld een betere plek zou zijn als mensen meer naar elkaar zouden luisteren.

Wanneer er dan wordt gesproken is dit omdat dit ook echt iets is dat gehoord moet worden. Men kan zich meer inleven in een ander en er zal minder ruzie en onenigheid zijn.

Verder kun je ook heel veel van een ander leren, als je de tijd maar neemt om echt naar diegene te luisteren.


girl, woman, smile

7. ADEMHALING.

Bewust leven betekend dat je met je aandacht in het hier en nu bent.

In deze drukke tijd is het erg belangrijk om af en toe even een time-out te nemen. Dit is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geestelijke gezondheid.

Ik doe zelf regelmatig de volgende ademhalingsoefening:

Het maakt hierbij niet uit of je zit, ligt, of staat. Dit kun je altijd en overal doen!

  • Houd een hand tegen je buik.
  • Adem vier tellen diep in door je neus. Hierbij voel je je hand naar voor bewegen.
  • En laat daarna in vier tellen weer los.
  • Doe dit ongeveer vijf minuutjes.

De beweging van je hand op je buik en het feit dat je aan het tellen bent zorgt er voor dat je je gedachten bij de oefening houd en het laat je gedachten minder snel afdwalen. (bijvoorbeeld naar dat boodschappenlijstje dat je nog moet opstellen)

 

8. DAAG JEZELF UIT.

Wanneer je jezelf regelmatig uitdaagt, iets nieuws probeert en uit je comfort-zone stapt, zul je groeien als persoon.

Elke keer dat je een probleem overwint (groot of klein), zul je persoonlijke groei ervaren. Doordat je jezelf laat zien dat je het kan, zal je zelfvertrouwen toe nemen. Je vaardigheden groeien en je beeld zal zich verruimen.

 

9. BESTEED JE TIJD OP EEN GOEDE MANIER.

“De tijd vliegt!”, “De dag is alweer om, ik kom tijd te kort!”. Hoe vaak ik dat wel niet zeg…

Tijd. Als het eenmaal weg is, kun je het niet meer terug krijgen. Daarom is het belangrijk om het goed te besteden en gebruik te maken van de tijd die we hebben.

Hoe?

Organiseer je leven, bedenk wat jouw prioriteiten zijn, denk vooruit en maak je leven eenvoudiger. Vermijd de dingen die je tijd verdoen. Zoals uitstelgedrag, besluiteloosheid en perfectionisme. Balanceer werk en plezier en stel realistische doelen.

156 minuten

De tijd dat de gemiddelde Nederlander dagelijks voor de tv doorbrengt.

50 dagen

De gemiddelde Nederlander verdoet jaarlijks deze tijd aan het kijken op zijn/haar smartphone.

 

10. WORD JE BEWUST VAN JE EMOTIES EN GEDACHTEN EN ONTWIKKEL EEN POSITIEVERE HOUDING.

Er gaat op een dag duizenden gedachten door je hoofd. Daarom is het heel belangrijk om je er bewust van te worden wat dit allemaal precies is.

Als je de kwaliteit van je gedachten verhoogt, verhoog je de kwaliteit van je leven.

Positief denken zal niet op magische wijze je problemen oplossen. Maar het zal je problemen wel beter beheersbaar laten lijken en er voor zorgen dat je deze op een positievere en productievere manier zult benaderen.

Een paar dingen die je hierbij kunnen helpen zijn;

  • concentreer je op de dingen die goed gaan in je leven
  • oefen dankbaarheid
  • zorg voor meer plezier in je leven
  • ga om met mensen die positief in het leven staan
  • zorg er voor dat je op een positieve manier over jezelf praat


girl, meditation, nature

11. MEDITEER.

Er wordt gezegd dat mensen die mediteren over het algemeen een gelukkiger leven leiden dan mensen die dit niet doen.

Waarom mediteren?

Het verlaagt je stress- en angstniveau en helpt depressie te beheersen, het verbind je meer met je gevoel, het verbetert je focus, het vermindert hersenkraken en het bevordert positieve emoties.

Ik gebruik zelf de app “Meditation Moments” tijdens het mediteren, maar je kunt dit op verschillende manieren oppakken, mocht je dit willen uitproberen.

 

12. WEES DANKBAAR.

Dankbaarheid is een vorm van bewustzijn. Het laat je even stil staan bij wat we op dat moment in ons leven hebben in plaats van te streven naar meer…

Dankbaar zijn zorgt ervoor dat we meer optimistisch zijn en met een positievere blik naar het leven kijken.

Je zou elke dag kunnen stilstaan bij waar je dankbaar voor bent.

 

13. ZORG VOOR JEZELF.

Wanneer je het druk hebt kan het nog wel eens een uitdaging zijn om even tijd voor jezelf te vinden en goed voor jezelf te zorgen.

Let er op dat je toch echt af en toe de tijd neemt om iets voor jezelf te doen.

Denk aan wat je eet; Is je voeding gezond en geeft het je energie? Of is het voeding die je uitput en waar je ziek van wordt?

Maar ook hoe je je lichaam verzorgt en traint; Krijg je wel genoeg lichaamsbeweging? Of vraag je af en toe niet te veel van je lichaam?

 

14. ZORG VOOR EEN OPGERUIMD HUIS.

Behalve dat het onhygiënisch en voor het oog niet zo aantrekkelijk is, is het grootste probleem met rommel en rotzooi dat ze ons gestrest maken. Psychologen hebben ontdekt dat een slordige woon- of werkomgeving ons angstig, gestrest en overweldigd laat voelen.

Rommel leidt onze aandacht af van de dingen die onze aandacht wel echt verdienen.

Het maakt het moeilijk voor ons om, zowel mentaal als fysiek, te ontspannen.

Zorg eventueel voor een schoonmaakschema. Hierdoor zal het behapbaar blijven.


todo-lists, tasks, tasks list

15. ZORG VOOR STRUCTUUR IN JE DAG.

Wanneer je geen routine of structuur in je dag hebt is dit zowel mentaal, fysiek als emotioneel veel zwaarder dan dat je deze wel zou hebben.

Het volgen van een dagelijkse routine kan je helpen prioriteiten te stellen, uitstelgedrag te beperken, je doelen inzichtelijk te houden en je gezondheid te verbeteren. 

Je krijgt meer gedaan. Je zult je minder gestrest voelen. En meer bereiken.  Wat wil je nog meer?

Het helpt je de controle terug te nemen over je dag.

Het bijhouden van een planner kan je helpen structuur te geven.

 

16. ONTWIKKEL GEZONDE GEWOONTEN.

Het is lastig om een slechte gewoonten te doorbreken, maar als je eenmaal een gezondere levensstijl hebt aangenomen, zul je al snel de voordelen hiervan merken.

Gezonde gewoonten verbeteren je mentale gezondheid en geven je energie. Het vermindert het risico op bepaalde ziekten en het doet vaak wonderen voor je figuur!;-)

Denk ook bij het lezen van deze lijst na hoe je de gewoonten in je leven kunt integreren. 

 

17. PLAN TIJD IN VOOR DINGEN DIE JE BELANGRIJK VINDT.

Bewust leven betekent ook bewust plezier hebben.

Maak tijd voor de dingen die jij belangrijk vind. Het leven hoeft niet te bestaan uit alleen maar werken en dingen doen die je eigenlijk niet wilt.

Besteed af een toe wat meer tijd aan je familie of laat het poetsen voor die dag zitten en ga met je gezin naar het strand.

Misschien wil je wel een marathon lopen, maar heb je altijd een excuus gevonden om er geen tijd voor in te plannen.

Zorg er voor dat je de dingen doet die je leuk vind. Het leven is te kort!

 

18. LEEF DUURZAAM.

Wees je bewust van de dingen die je consumeert. Probeer kleine stapjes te zetten naar een meer duurzame levensstijl.

Pak wat vaker de fiets, of trek een warme trui aan en draai de verwarming wat lagen.

Ookal denk je nu misschien dat de dingen die jij kunt doen een druppel op de gloeiende plaat zullen zijn, alle beetjes helpen.

 

Je ziet dus dat je met verschillende kleine, dagelijkse aanpassingen je een meer bewust leven kunt leiden.

Zit er iets bij wat jij ook wilt gaan invoeren in je dag?

En wat doen jullie al om bewuster te leven?

Misschien heb je voor mij nog wat tips? Laat het me weten in de reacties hieronder!

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.