mother, son, bubbles-2935723.jpg
Je Leven op Orde Scheiding / Alleenstaand Ouderschap

Wat je kinderen je kunnen leren over zelfzorg.

Als je het lastig vindt om zelfzorg toe te passen, kun je echt nog iets leren door te kijken naar wat je kinderen doen.

Hoewel mijn kinderen weigeren spruitjes te eten, weten ze onbewust vaak wel wat belangrijk is om te doen om zowel het lichaam en je geest in topvorm te houden.

Als volwassenen verwaarlozen we onszelf soms, omdat we overweldigd worden door verantwoordelijkheden, of het gevoel hebben dat we het niet verdienen om even lief te zijn voor onszelf.

Kijk maar eens naar je eigen kinderen en hoe zij je eraan kunnen herinneren dat je van jezelf een prioriteit moet maken.

girl, playing, leaves-3740723.jpg

Plezier hebben:

1. Speel spelletjes. Zelfzorg biedt veel serieuze voordelen, maar het proces op zich kan ook luchtig zijn. Maak van je werkzaamheden een spel en plan leuke activiteiten voor je vrije tijd.

2. Geniet van je eten. Je hebt meer kans om je aan een gezond dieet te houden als je ook daadwerkelijk houdt van wat je eet. Zie eten als iets leuks, in plaats van iets dat aan je heupen blijft plakken.

3. Zing en dans. Muziek verlicht stress en maakt vervelende taken aangenamer. Maak een afspeellijst voor geestdodend papierwerk en huishoudelijke taken. Zing ‘s ochtends onder de douche, zodat je elke dag met meer energie kunt beginnen.

4. Vertel een grap. Geef jezelf een reden om te lachen. Vertel een grappig verhaal aan je familie of vrienden. Bekijk tekenfilms en kattenvideo’s. Zoek naar de humor in lastige, of uitdagende situaties.

5. Ga op blote voeten. Heb je aan het eind van de dag pijn aan je voeten? Op blote voeten lopen voelt bevrijdend en versterkt je spieren. Trek je schoenen zo vaak mogelijk uit. Of trakteer jezelf op een pedicure en voetmassage.

children, sisters, cute-1869265.jpg

Risico’s nemen:

1. Probeer nieuwe dingen. Wat zou er zijn gebeurt als we het zouden hebben opgegeven, omdat we de eerste paar keer dat we probeerden te lopen, waren gevallen? Geef jezelf een duimpje omhoog voor het proberen en waardeer het leermoment en de ervaring.

2. Maak vrienden. Plan je eigen playdates. Nodig een nieuwe collega uit voor de lunch. Stel jezelf voor aan een andere leerling in je cursus.

3. Spreek je uit. Laat anderen weten wat je echt denkt. Voer diepgaande gesprekken met je familie en vrienden en laat jezelf horen tijdens zakelijke bijeenkomsten.

4. Wees creatief. Experimenteer met verschillende kunstvormen. Misschien herontdek je je liefde voor schilderen of ga je wat doen met houtbewerking. Misschien schrijf je liever een roman of voer je een stand-upcomedy uit.

5. Je enthousiasme uitdrukken. Vind je het vervelend om je waardering te tonen? Fleur iemands dag op door hem of haar een ​​oprecht compliment te geven. Geef jezelf een applaus voor het opruimen van de garage, of het geven van een geslaagd etentje.

child, bike, field-5742230.jpg

Andere dingen die je kinderen je kunnen leren over zelfzorg:

1. Blijf actief. Als je jezelf probeert te pushen om te sporten, denk er dan eens over na hoe kinderen de hele dag in beweging blijven. Trainen wordt makkelijker als je er een vaste gewoonte van maakt.

2. Zeg nee. Het favoriete woord van een peuter kan je helpen je grenzen te respecteren. Grenzen te stellen en te handhaven. Laat anderen weten hoe jij behandeld wilt worden. Wijs de projecten af ​​die het bevorderen van je hoofddoelen in de weg staan.

3. Vraag om hulp. Je kunt meer bereiken als je bereid bent hulp van anderen te accepteren. Stimuleer teamwork op kantoor. Vertel je familie en vrienden wat voor soort ondersteuning je nodig hebt om je gezondheidsproblemen aan te kunnen pakken, of te kunnen herstellen van een breuk.

4. Neem pauzes. Volwassenen hebben ook pauze nodig. Gebruik je vakantiedagen en pauzeer tussen taken. Door jezelf voldoende rust toe te staan, verminder je stress en verhoog je je productiviteit.

5. Deel je speelgoed. Anderen helpen is een van de meest effectieve manieren om je geluk en je welzijn te vergroten. Gebruik je sterke punten en de middelen die jij voorhanden hebt. Doe vrijwilligerswerk in je gemeente, of doneer aan goede doelen. Voer vogels, ruim zwerfafval op en help je buren met het werk in de tuin.

bunch, nature, healthy-3045918.jpg

Kinderen kunnen vergeten waar ze hun sokken hebben gelaten, maar ze denken er vaak wel aan om voor zichzelf te zorgen.

Door wat regelmatige me-time in je drukke schema in te plannen, zul je je meer verbonden voelen met jezelf en met anderen.

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *