people, emotion, dramatic
Ontdek je Ware Ik

Stop voorgoed met deze zelfvernietigende gedachten!

Merk jij ook dat er wel eens, of misschien wel heel vaak, negatieve, zelfvernietigende gedachten bij je op komen?

Ook jij zult jezelf, net als ik, van tijd tot tijd omlaag halen, of jezelf van iets weg houden wat je eigenlijk heel graag wilt, door zelfkritiek.

Pas op voor deze negatieve gedachten! Je kunt overweldigd raken door de negativiteit van je zelfvernietigende gedachten.

Een gezonde zelfanalyse is natuurlijk prima. Als je jezelf analyseert, leert van je acties en zie je wat je de volgende keer beter kunt doen. Zo heb je een krachtig hulpmiddel voor persoonlijke groei in handen.

Zelfkritiek is echter geen zelfanalyse. Het is jezelf naar beneden halen. Het merkwaardige is dat mensen kritiek van anderen vaak niet accepteren, maar wel van zichzelf. Zou jij iemand in je buurt tolereren die je de hele tijd aan het neerhalen is? Die overal kritiek op heeft en altijd vindt dat je niet goed genoeg bent?

Zelfkritiek is echt funest voor je zelfvertrouwen.

Wil jij meer zelfvertrouwen?

Bekijk dan deze online Cursus Zelfvertrouwen.
Vind je zelfwaardering weer terug – en voel je zeker over jezelf.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Stuur jij jezelf van deze verontrustende berichten?

Elk voorbeeld hieronder heb ik in het verleden met regelmaat tegen mezelf gezegd. En waarschijnlijk ben ik niet de enige.

Je vind bij elke negatieve gedachte een suggestie om deze gedachte voorgoed te stoppen:

1. Niemand begrijpt me. Als je je zo voelt, onderzoek dan hoe het komt dat je veel mensen om je heen hebt, vrienden, familieleden en collega’s, en je toch gelooft dat niemand je “begrijpt”.

• Probeer ervoor te zorgen dat ze weten hoe jij je voelt. Deel je gedachten met diegene. Deze actie zal je helpen vertrouwen te krijgen in het uitdrukken van jezelf en je gevoelens en de negatieve gedachte te onderdrukken

2. Ik heb niet genoeg tijd om “___________” (mijn dromen na te jagen, gezond te worden, te genieten van mijn hobby’s, of je vult hier je eigen andere ideeën in). Als de enige dingen waar je tijd voor hebt, dingen zijn die je moet doen, maakt dat het leven zeker niet leuk.

• Ga aan de slag om een ​​gezond evenwicht in je leven te bereiken. Geef jezelf elke dag de tijd om deel te nemen aan dingen waar je hart blij van wordt. Plan tijd in voor je favoriete activiteiten in je drukke dag.

Begin klein, indien nodig, door in het begin 15 minuten voor jezelf in te plannen.

• Wanneer je de controle over je planning neemt, weet je zeker dat je elke activiteit die jij wilt doen ook echt doet.

3. Ik verdien het niet om een ​​gelukkig leven te leiden. Misschien hebben de keuzes die je in het verleden hebt gemaakt, je veel psychologische pijn bezorgd. Je hebt jezelf emotioneel omlaag gehaald over die beslissingen. Echter, als je ze als slechte keuzes hebt bestempeld, heb je wel geleerd ze niet te herhalen.

• Wees trots op jezelf dat je hebt geleerd van je fouten. Je hebt nieuwe kennis opgedaan om vanaf vandaag te gebruiken.

• Confronteer dit soort denken door te zeggen: “Nee, deze gedachte is niet juist. Ik verdien het om een ​​gelukkig leven te hebben. Ik leer tenslotte veel van mijn fouten.”

4. Dingen lijken nooit te werken voor mij. Dit is een algemene uitspraak die laat zien hoe je over jezelf denkt. Het stuurt een subtiel bericht, aan en over jezelf: “Ik doe waarschijnlijk niets goed.”

In werkelijkheid doe je waarschijnlijk veel dingen goed. Neem wat tijd om uit te zoeken wat die dingen zijn. Het kan ook zijn dat je je te veel concentreert op wat niet goed gaat en nauwelijks in de gaten hebt wat er wel goed gaat in je leven. Neem de tijd om op te schrijven wat je goed doet.

5. Als ik het niet perfect kan, dan doe ik het helemaal niet. Het is goed dat je je best wilt doen in alles wat je doet. Maar hoe ga je iets nieuws proberen als het perfect moet gebeuren? Door op deze manier te denken, voorkom je dat je je ooit buiten je comfortzone waagt.

• Probeer een nieuwe mantra aan te nemen: “Als ik in het begin niet slaag, blijf ik proberen totdat ik het wel kan.”

• Geef jezelf de kans om fouten te maken. Herinner jezelf eraan dat het maken van een fout een echte leerervaring is waarvan je kunt profiteren. Omarm je fouten op een optimistische manier.

6. Ik ben bang om de dingen te doen die ik echt graag wil doen. Waar ben je precies bang voor? De bron van je angsten kan verlegenheid, bang zijn om te falen, of wat anderen ervan denken, zijn. In werkelijkheid is het gezond om een ​​zekere mate van angst te hebben wanneer je aan iets nieuws of onbekends begint.

Het belangrijkste is, dat ook al voel je de angst, je toch moet doen wat je wilt doen. Anders zul je nooit weten welke positieve dingen er kunnen gebeuren als je je dromen waarmaakt.

Wanneer negatieve gedachten beginnen binnen te dringen, smoor ze dan in de kiem met de bovenstaande suggesties.

Vernietig deze negatieve gedachten voor eens en voor altijd en leef een leven vol vreugde, passie en voldoening.

Je verdient het tenslotte.

Liefs,

Bron: Frank de Moei | Professional Coach | Newstart.nl

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.