make the day great, letterbox, light box-4166221.jpg
Vind je Passie / Levensdoel

Snelle tips voor het stellen van effectieve dagelijkse doelen.

Vind je het wel makkelijk om je doelen te stellen, maar raak je onderweg ergens het spoor bijster? Hoe graag je ook wilt afvallen of een promotie wilt binnenhalen, je komt uiteindelijk toch vaak weer terug bij af? Het stellen van dagelijkse doelen kan jouw sleutel tot succes zijn.

Houd vast aan je langetermijndoelstellingen, maar gebruik kortetermijndoelen om je naar je uiteindelijke einddoel te leiden.

Lees hier meer over de voordelen van dagelijkse doelen en hoe jij ze kunt gebruiken.

Voordelen van dagelijkse doelen:

1. Je blijf gefocust.

Het gebeurt vaak dat iemands persoonlijke prioriteiten het onderspit delven door dagelijkse verantwoordelijkheden. Korte termijn doelen helpen je om je doel in zicht te houden.

Houd je dromen in het zicht terwijl je een inkomen verdient en voor je gezin zorgt.

2. Het doel wordt in stukken gehakt.

Een dagelijks actieplan maakt ook grote projecten minder overweldigend. Je kunt één of twee belangrijke stappen kiezen die je elke dag kunt voltooien. Het opbouwen van momentum zal je helpen om door te zetten.

3. Je creëert urgentie.

Wat gebeurt er als je een heel jaar de tijd hebt om iets te doen? Als je al de neiging hebt om uit te stellen, zal een strakkere tijdlijn je helpen om verder te gaan.

4. Je past je sneller aan.

Soms moet je je doelen herzien of je strategie veranderen. Wanneer je je dagelijks op je doel richt, kun je problemen oplossen voordat ze uitgroeien tot iets ernstigers.

key, heart, daisy-3087900.jpg

Dagelijkse doelen gebruiken:

  1. ZORG VOOR EEN DUIDELIJK BEELD VAN JOUW WAARDEN. Doelen die aansluiten bij jouw kernwaarden zullen bevredigender en overtuigender aanvoelen. Neem de tijd om na te denken over wat je echt van het leven wilt.
  2. MAAK GEBRUIK VAN JE STERKE PUNTEN.  Ontwerp je doelen om te profiteren van je talenten en vaardigheden. Zoek uit wat je graag doet en waar je in uitblinkt. Inzicht in je capaciteiten zal je helpen om te streven naar doelen die realistisch voor je zijn.
  3. DENK POSITIEF. Identificeer iets dat je wilt in plaats van iets dat je probeert te vermijden. Positieve uitspraken zorgen voor meer motivatie en minder angst.
  4. NEEM DE CONTROLE. Resultaatdoelen geven het gewenste einde aan, terwijl procesdoelen verwijzen naar de stappen die je neemt om daar te komen. Je kunt obstakels tegenkomen om olympisch atleet te worden, maar je kunt zelf een sport kiezen, een coach vinden en beginnen met trainen. Neem de controle in eigen handen.
  5. SCHRIJF JE DOELEN OP. Maak je plannen concreter door ze op te schrijven. Je kunt een app of papier en pen gebruiken. Ook zou je een visionboard kunnen maken.
  6. VERMIJD AFLEIDINGEN. Maximaliseer jouw productiviteit door je gewoonten en omgeving aan te passen. Beperk het aantal keren dat je dagelijks op je telefoon kijkt. Ruim de rommel van je bureau en zet de tv uit.
goals, setting, office-2691265.jpg
  1. NEEM PAUZES. Aan de andere kant is wat downtime ook belangrijk. Zoek een routine die voor jou werkt. Gebruik je vrije tijd om je aandacht te verleggen en te bewegen.
  2. LEER VAN JE ERVARINGEN. Laat tegenslagen je leren hoe jij je prestaties kunt verbeteren. Neem de verantwoordelijkheid over je beslissingen en focus je de volgende keer op wat je anders kunt doen.
  3. BELOON JEZELF. Jezelf belonen kan je enthousiasme aanwakkeren als je het gevoel hebt dat je in een dip zit. Kies iets waarvoor je ook echt bereid voor bent te werken, of het nu gaat om een nieuw paar schoenen of een vakantie van een week.
  4. ZOEK CONTACT OP. Laat anderen weten hoe ze je kunnen helpen. Vraag om constructieve feedback en ondersteuning. Zoek naar iemand die iets soortgelijks probeert te bereiken, zodat je kunt samenwerken en elkaar verantwoordelijk kunt houden.
  5. ZORG GOED VOOR JEZELF. Bescherm je fysieke en psychologische kracht door goed voor jezelf te zorgen en jezelf fit te houden. Eet een uitgebalanceerd dieet en beweeg regelmatig. Beheers stress en streef naar minstens 7 tot 8 uur slaap per nacht. Zorg voor een routine dat je hierbij zal helpen.

Alleen al het hebben van doelen kan je gelukkiger en productiever maken, dus blijf hier altijd mee bezig.

Transformeer je leven door dagelijkse doelen te stellen en ernaar te streven deze te bereiken.

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.