face, sleep, flora-1360854.jpg
Je Leven op Orde Routine / Dagelijkse Gewoonten

Slaap problemen? Creëer een slaaproutine voor de beste nachtrust.

Heb jij moeite om een goede nachtrust te krijgen? Je bent niet de enige. Slapeloosheid is tegenwoordig één van de meest voorkomende aandoeningen.

Dus, wat kun je eraan doen?

Iedereen heeft zo zijn eigen oplossing.

Sommige mensen zweren bij een bepaalde thee gemaakt met kamille en lavendel, terwijl anderen natuurlijke supplementen zoals melatonine gebruiken.

Echter, één van de gemakkelijkste manieren om een goede nachtrust te krijgen, en eentje die ik zelf ook gebruik, is om gewoon je routine aan te passen.

Je lichaam en hersenen werken van nature beter bij het volgen van een routine. Het maken van een slaapschema is hier een belangrijk onderdeel van en het zal je in staat stellen om op de lange termijn beter te slapen.

Laten we eens kijken hoe ook jij de juiste routine voor jezelf kunt creëren.

Kies je tijden.

De eerste stap bij het opzetten van een degelijk slaapschema is om te beslissen wanneer je in slaap wilt vallen en wanneer je elke dag wakker wilt worden. Over het algemeen valt de aanbevolen hoeveelheid slaap die je elke nacht zou moeten krijgen ergens tussen de 6 en de 8 uur.

Om er achter te komen wat de beste tijden zijn voor jou, werkt het meestal het beste om te beginnen met wanneer je wakker wilt worden. Van daar uit werk je dan terug, om te zien wanneer je in slaap moet vallen.

Het kiezen van een vaste tijd om naar bed te gaan kan moeilijk zijn als je hier voor het eerst mee aan de slag gaat. Het is echter goed om het een gewoonte te maken voor je lichaam, om elke dag op een bepaald tijdstip te ontspannen. Zelfs als je niet in slaap kunt vallen, ga dan wel elke nacht volgens je slaapschema naar bed.

Helaas betekent het volgen van een routine dat je ook elke dag op hetzelfde tijdstip wakker wordt, zelfs in het weekend en op vrije dagen. Niet meer uitslapen dus!

Voorkom onderbrekingen en verstoringen.

Nu je je slaaptijden kent, is het belangrijk om alles uit je schema te verwijderen dat dat patroon zou kunnen verstoren. Het is bijvoorbeeld geen goed idee om om 21.00 uur nog een kopje koffie te drinken als je van plan bent om om 22.00 uur te gaan slapen.

Verwijder alles uit je routine wat kan veroorzaken dat je langer wakker blijft dan je hebt gepland.

Dit houdt in dat je er ook voor zorgt dat je niet te veel afhankelijk bent van dutjes. Hoewel af en toe een dutje van twintig minuten een goede manier kan zijn om jezelf even op te frissen, zal dit het moeilijker maken om ‘s avonds in slaap te vallen.

Als je merkt dat je nog steeds moe bent nadat je je schema een tijdje hebt gevolgd, probeer dan iets eerder naar bed te gaan. Je kunt je planning een klein beetje per keer aanpassen, totdat je je goed voelt.

alarm clock, bed, sleep-4568283.jpg

Maak een avond-routine.

Het in staat zijn om elke nacht op je geplande tijd in slaap te vallen, gaat niet alleen over het beslissen over een goede slaaptijd en het verwijderen van dutjes uit je schema. Het kan ook helpen om elke avond een paar dingen te doen die je ontspannen, om zo op tijd te kunnen gaan slapen.

Voor het creëren van een goede avond-routine is er niet één perfecte strategie die voor iedereen hetzelfde zal zijn. Over het algemeen moet je dingen als alcohol en schermpjes vermijden. Deze kunnen je slaapkwaliteit schaden en kunnen het moeilijker voor je maken om de rust te vinden die je nodig hebt om goed in slaap te komen.

Je avond-routine moet helemaal om volledige ontspanning draaien.

Misschien kun je een kopje ontspannende lavendelthee maken en een warm bad nemen voordat je naar bed gaat. Gedurende deze tijd kun je ook de verbinding met alle apparaten verbreken en eventueel een paar andere ontspanningsstrategieën proberen, om zo je geest in een staat te brengen die de slaap bevorderd.

Volg elke nacht dezelfde routine en uiteindelijk zullen je hersenen de dingen die je doet beginnen te herkennen als tekenen dat het tijd is om in slaap te vallen.

Weten hoe om te gaan met problemen.

Ten slotte is het creëren van een slaaproutine op de lange termijn geweldig voor je lichaam en je geest, maar het kost veel tijd en toewijding om alles op zijn plaats te laten vallen.

Je zult waarschijnlijk een paar moeilijke nachten en problematische ervaringen hebben wanneer je voor het eerst je routine invoert, dus verwacht niet dat je elke nacht meteen in slaap valt.

Als je niet in slaap kunt vallen, sta dan op en doe iets ontspannends (bij weinig licht). Dit zal je helpen om een gevoel van frustratie te voorkomen wanneer je naar bed gaat.

Als je routine je niet lijkt te helpen ontspannen, probeer dan na een paar weken iets nieuws.

Experimenteer met een slaapdagboek, zodat je je slaapgewoonten kunt bijhouden en erachter kunt komen wat het beste werkt.

Het belangrijkste voor een goede slaapgewoonte is toewijding en doorzettingsvermogen.

Als je echter blijft werken aan je slaapschema en je het gevoel hebt dat je geen verbeteringen ziet, kun je het beste even met een arts gaan praten. Een professional kan dan een slaaponderzoek uitvoeren om te bepalen of er misschien onderliggende problemen zijn die je wakker houden.

Het creëren van een slaaproutine die voor jou werkt, kan je leven op vele manieren verbeteren. Je productiviteit, fysieke gezondheid, mentale gezondheid, metabolisme, energieniveaus en zelfs je relaties kunnen er allemaal van profiteren, wanneer je regelmatig een goede nachtrust krijgt.

Liefs,

Life Under Construction

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *