pedestrians, people, busy
Ontdek je Ware Ik Vind je Passie / Levensdoel

Neem de controle terug over je leven!

Heb jij de controle over je leven, of heeft je leven de controle over jou? Wordt je geleefd?

Sociale en financiële verplichtingen bepalen het grootste deel van wat we doen. Het leven wordt een opeenvolging van dingen die ons gebeuren.

Een drukke baan, een gezin en kinderen die veel van je tijd opeisen, te veel willen doen, maar ook het feit dat je geen “nee” durft te zeggen, of te veel verwachtingen hebt van jezelf.

Welke dingen in jouw leven zorgen er voor dat jij het gevoel hebt dat je geleefd wordt?

Iedereen heeft het tegenwoordig druk. Als je niet druk bent dan ben je lui en doe je niet genoeg. Hoe drukker, hoe beter. Maar druk zijn is op zich niet slecht, tenzij het ten kost gaat van jouw gezondheid en je geluk.

Neem nu de controle terug. Bepaal zelf wat je doet, leef je leven bewust.

9 TIPS MET GEWOONTEN DIE JE DAGELIJKS KUNT DOEN, OM DE CONTROLE TERUG TE NEMEN.

Door deze 9 eenvoudige gewoonten in je dag op te nemen, kunt je je leven volledig veranderen. 

Ze helpen je om je dag te structureren, dingen gedaan te krijgen en je in de juiste mindset te brengen voor wat de dag je ook te bieden heeft!

Je krijgt meer gedaan. Je zult je minder gestrest voelen. En meer bereiken. 

Kleine veranderingen met een GROTE impact!

9 TIPS OM JE TE HELPEN DE CONTROLE TERUG TE NEMEN:

Tip 1: Ochtendroutine

Zorg voor een vaste ochtendroutine. Hoe je je dag begint, is bepalend hoe je gedurende de dag reageert op situaties en gebeurtenissen.

Het geeft je de mogelijkheid om alvast wat gedaan te krijgen, dingen die voor jou belangrijk zijn. Dingen zoals bijvoorbeeld mediteren, gaan hardlopen, of alvast een gezonde maaltijd klaar maken voor ‘s avonds. Deze dingen kunnen je dan niet meer worden afgepakt, hoe je dag verder ook zal verlopen.

Tip 2: Plan je dag.

Ik stel voor dat je dit de avond van tevoren doet, zodat je je dag meteen kunt beginnen met een plan.  

Pak een vel papier (ik gebruik zelf mijn bulletjournal) en schrijf op wat je die betreffende dag zou willen bereiken, wat je doelen zijn, zodat wanneer je ’s avonds terug denkt aan de dag je het gevoel hebt gehad dat deze een succes was.

Schrijf daarna de stappen op die nodig zijn om dit te bereiken. Zorg ervoor dat het realistisch is wat je opschrijft. Plan niet alleen de taken die je gedaan wilt hebben, maar ook wat tijd voor jezelf.

Door dit op te schrijven zal het je een hoop rust geven.

Wanneer ik dit zelf bijvoorbeeld niet doe, loop ik de hele dag rond met het idee dat ik nog wat moet doen en ik iets zal vergeten. Kortom een heel gehaast en onrustig gevoel.

En zo start ik mijn dag ook met meer intentie.

Misschien vind je de blog “Hoe gebruik je een planner” ook wel interessant.

Tip 3: Sta stil…

Neem eens de tijd om stil te staan. Tegenwoordig worden we omringt door afleiding en lawaai. 

Denk alleen al aan die constante meldingen van berichtjes op onze telefoons.

Neem de tijd om eens stil te zitten, niks te doen en een kop koffie of thee te drinken, een boek te lezen, te mediteren of een wandeling te maken. Bewust genieten van de stilte.

Je kunt die tijd nemen om te reflecteren over je leven.

Stel jezelf de vraag;

  • Hoe voel ik me op dit moment?
  • Neem ik genoeg tijd voor mezelf?
  • Doe ik de dingen waar ik gelukkig van wordt?
  • Wat vind ik belangrijk in mijn leven?

Neem even de tijd om stil te staan en over de belangrijke dingen in het leven na te denken, terwijl je je lichaam even oplaad.

Of misschien vind je dit fijn: een tip die ik eens heb gekregen is om te gaan zitten. Gewoon op een stoel in de woonkamer, of op een bankje als je in de bossen loopt. Dan benoem je 3 dingen die je ziet, 3 dingen die je hoort en 3 dingen die je voelt. Dit brengt mij altijd weer terug in het moment.

Bekijk hier ook Hoe ook jij meer rust aan je dag kunt toevoegen.

woman, person, people

Tip 4: Zeg nee!

Wees voorzichtig met alles waar je ja op zegt. Zorg dat wanneer je dit wel doet, het dingen zijn die echt belangrijk voor je zijn. Als dat niet zo is, doe ze dan niet.

Dat klinkt misschien raar, maar soms moet je een beetje egoïstisch zijn.

En anders bekijk je het eens op deze manier…

Kun je beter je werk doen als je niet lekker in je vel zit? En kun je dan een betere vader of moeder zijn?

De mensen om je heen hebben meer aan je als je lekker in je vel zit, energie hebt en gelukkig en in balans bent. Als dit betekend dat je dan soms aan jezelf moet denken om jezelf op te laden, dan is dat maar zo…

Denk aan jezelf en je eigen geluk en gezondheid, zonder je druk te maken over wat anderen daar van vinden.

Tip 5: Wees dankbaar.

Voordat ik van dankbaarheid een dagelijkse gewoonte maakte, was ik iemand die meestal het glas als half leeg zag. Mijn eerste gedachte was om negatief over iets te gaan denken. En dan vooral over wat ik zelf had bereikt.

Door elke dag dankbaar te zijn merk ik dat het mij gedurende de dag een positiever gevoel geeft, dat ik goed bezig ben. Dat ik me dan minder richt op wat ik niet heb of kan, maar op wat ik allemaal al wel heb bereikt.

Schrijf op waar je dankbaar voor bent. Dit kan ook iets heel kleins zijn, alles wat je maar kunt bedenken. Wees dankbaar voor alles. Wees dankbaar voor je huis, ook al is het niet perfect. Wees dankbaar voor je eten, voor internettoegang, voor je vrienden en familie, dat je kunt lezen en dat je een pen en papier hebt om dit alles op te schrijven.

Wees letterlijk dankbaar voor alles

En denk dan alleen aan het positieve. Als je bij voorbeeld een auto hebt, maar het is al een wat oudere en heeft wat krassen, wees dan dankbaar dat je een auto hebt.

Zorg er ook voor dat je het niet alleen denkt en opschrijft, maar dat je het ook echt voelt.

Tip 6: Minder is meer.

We willen allemaal altijd meer, groter en beter. Vooral als het gaat om spullen. Maar hiertegenover staat dan; meer spullen ook meer kosten, onderhoud en schoonmaken. Dingen die ook weer meer van je zullen vragen.

Hoe meer spullen en prullen je hebt, hoe langer je bezig zult zijn met het opruimen en poetsen hiervan. Tijd die ik liever aan andere dingen besteed 😉

Bedenk daarom eerst, voordat je iets nieuws koopt, of dat het wel waard is om je tijd erin te gaan investeren. Misschien is het juist beter om iets weg te doen, in plaats van iets te kopen.

vrouw mediteren natuur

Tip 7: Maak je hoofd leeg (Mediteer).

Het gevoel dat je geleefd wordt is stressvol. Daarom is het heerlijk om elke dag even een aantal minuten te mediteren.

Mediteren kalmeert je geest, helpt tegen stress, verbetert je focus en helpt je om gelukkiger te zijn.

Tip 8: Plan ‘me-time’ in.

Wanneer je het druk hebt, vergeet je jezelf nog wel eens.

Hierdoor houdt je er waarschijnlijk ook niet zo’n gezonde levensstijl op na. Je beweegt minder, eet minder gezond en je bent gewoon niet in balans.

Om dit te voorkomen moet je ook wat tijd voor jezelf (me-time) inplannen.

Zorg er voor dat je op deze momenten niet alsnog wat anders inplant. Ga bewust iets voor jezelf doen. Het is erg belangrijk dat je deze tijd beschermt. Dus hou je aan je afspraak met jezelf.

Tip 9: Avondroutine

De avond markeert de finale van je dag. 

Zoals ook bij een ochtendroutine het geval is, kun je je avond ook gebruiken om wat vaste gewoonten in te plannen.

Je kunt alvast een voorsprong nemen op de volgende dag door nog wat op te ruimen.

Maar ook kun je jezelf (en eventueel je kinderen) voorbereiden op een goede nachtrust. 

Hoe druk of uitdagend je dag ook is geweest, een vaste, rustige avondroutine zal je lichaam en geest aanmoedigen om alvast wat af te remmen voordat je naar bed gaat

Zorg ervoor dat je jouw dagen op de best mogelijke manier doorbrengt. 

Neem de controle over je dag voordat deze de controle over jou neemt! 

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.