girl, hair, blowing-1246525.jpg
Routine / Dagelijkse Gewoonten

Hoe ook jij meer rust aan je dag kunt toevoegen.

Te midden van een drukke dag, verlang je misschien wel eens naar rust en stilte. Je telefoon blijft maar overgaan. Mensen kloppen de hele dag bij jou aan. Je partner, je kinderen en baas schreeuwen allemaal om jouw aandacht.

Als er op dat moment nog één persoon je vraagt ​​iets voor hem of haar te doen, weet je gewoon dat je gaat knappen. Op dagen als deze wil je er gewoon even helemaal tussenuit.

Het vreemde is echter dat hoeveel er ook gebeurt in iemands leven, ze zelden de tijd nemen om weg te komen van het lawaai, de eindeloze activiteiten of het eisen van hun aandacht. Het is geen wonder dat mensen zich gestrest en opgebrand voelen. Ze nemen niet de tijd om af en toe de stilte op te zoeken.

Ik zal je hieronder een aantal manieren geven om rust en stilte aan je dagelijkse leven toe te voegen op de momenten dat het lijkt alsof je alleen maar wilt schreeuwen: “Stoppen allemaal, ik ben weg!

Veel mensen weten niet eens meer hoe ze “stil” kunnen zijn.

Ze weten niet hoe ze tijd met zichzelf moeten doorbrengen zonder de muziek of de televisie die op de achtergrond aan staat.

Sommigen komen zelden buiten om te genieten van de schoonheid van de wereld om hen heen.

Ze zetten hun tanden op elkaar en gaan maar door, terwijl ze de wereld aan hen voorbij zien gaan.

Begrijpen waarom momenten van rust en stilte belangrijk zijn.

Waarom zou iemand de tijd willen nemen om zijn drukke agenda los te laten en wat tijd met alleen zichzelf door te brengen? Wat zouden ze daar mee willen bereiken? Hoe kan de tijd die ze in rust en stilte doorbrengen, van invloed zijn op hun leven? De antwoorden zullen je misschien verbazen.

Perspectief.

Door jezelf elke dag wat tijd te gunnen om na te denken over wat is geweest, krijg je een nieuw perspectief op de dingen.

Besteed aandacht aan hoeveel van jouw tijd je werkt en hoeveel tijd je besteedt aan de mensen om je heen. Het kan zijn dat je te veel tijd aan het ene besteedt en niet genoeg aan de andere.

Omdat je wat tijd hebt genomen om erover na te denken, kun je zien dat het evenwicht dat je zoekt er misschien niet (meer) is.

Als je weet dat er geen balans is, kun je ervoor kiezen om veranderingen in je leven aan te brengen of de dingen te laten zoals ze zijn. Welke relaties wil je koesteren en welke halen je naar beneden en moet je los laten?

Hoe zit het met je carrière of wat je doet om geld te verdienen? Heb je doelen gesteld voor waar je met je carrière naartoe wilt? Werk je aan die doelen of zit je vast en probeer je gewoon rond te komen?

Hoe je een van deze vragen beantwoordt, kan een grote invloed hebben op je leven, wat je ermee doet en eventuele veranderingen die je wilt aanbrengen.

Onafhankelijkheid.

Tijd alleen of in stilte doorbrengen kan je ook helpen om meer onafhankelijk te worden. Het geeft je de emotionele groei die je misschien niet kunt bereiken als je constant aan je tv of mobiel vastzit.

Technologie geeft mogelijkheden, maar het kan ook een belemmering zijn voor persoonlijke groei.

Zit je lekker in je vel? Dat lijkt misschien een domme vraag, maar het is een vraag die je misschien wilt beantwoorden.

Als je lekker in je vel zit, betekent dit dat je geen anderen nodig hebt om je goed te voelen. Je houdt van wie je bent en brengt tijd door in je eigen gezelschap. Je bent je er ook van bewust dat als je alleen en in stilte bent, je meer over jezelf leert en waartoe jij in staat bent.

Hoe ook jij meer rust aan je dag kunt toevoegen.

Creativiteit.

Stilte kan ook creativiteit naar boven brengen die je allang begraven had of waarvan je nooit wist dat ze bestonden.

Creatieve mensen hebben vaak rust nodig om te creëren. Je kunt het creatieve proces misschien beginnen met een hoop drukte om je heen, maar je beste creatieve inspanningen zullen komen wanneer je alleen bent met je eigen gedachten.

Verhoudingen.

Je hebt vast wel eens het gezegde gehoord: ” Absence makes the heart grow fonder.” (Als iets er niet is, wordt het verlangen ernaar groter) Hoewel dat misschien in strijd is met wat je gevoel zegt, zit er ook veel waarheid in.

Mensen hebben de gelegenheid nodig om van elkaar gescheiden te zijn. Als ze te veel tijd samen doorbrengen, kan al dat samenzijn tot onenigheid en stress leiden.

Er zijn mannen die zich gevangen voelen in een relatie als ze de hele tijd bij hun partner zijn. Ze hebben zowel ruimte nodig om alleen te zijn, als tijd om met vrienden op te trekken.

Hetzelfde geldt voor vrouwen. Ze hebben tijd nodig om urenlang te ontspannen in een badkuip, indien nodig, of om af en toe een ‘meidenavondje’ te hebben.

De tijd uit elkaar zal ze allebei een adempauze geven en zou de tijd dat ze samen zijn heel goed kunnen verbeteren.

Geestelijk.

Geestelijke leiders uit het verleden hebben bijna allemaal tijd alleen doorgebracht. Boeddha zocht bijvoorbeeld spirituele verlichting door lange tijd in meditatie door te brengen.

Kijk naar het belang dat deze en andere spirituele leiders hechten aan eenzaamheid en tijden van rust, en je kunt het belang ervan gaan inzien.

Vrijheid.

Tijd doorbrengen in rust en stilte geeft je ook de mogelijkheid om te doen wat je wilt, wat je een gevoel van vrijheid geeft.

De mogelijkheden zijn onbeperkt met wat je kunt doen als je alleen bent. De keuze om iets te doen is aan jou en de mogelijkheden zijn eindeloos.

Hoe ook jij meer rust aan je dag kunt toevoegen.

Manieren om rust en stilte aan je dagelijks leven toe te voegen:

Nu je een aantal van de redenen weet waarom rust en stilte zo belangrijk zijn, vraag je je misschien af ​​hoe je dit zou kunnen toepassen.

Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt.

Maar je zult anderen in je omgeving wel willen laten weten waarom je af en toe alleen wilt en moet zijn en dat alles in orde is. Je hebt gewoon tijd nodig om na te denken en je energie op te bouwen, zodat je er daarna weer voor hen kunt zijn.

Maak een wandeling in het bos of een park.

Er gaat niets boven een rustige wandeling in het bos of een park om je de tijd te geven om na te denken over je leven.

En natuurlijk, er kunnen nog steeds mensen in de buurt zijn en er kan wat geluid zijn, maar je kunt die dingen dan waarschijnlijk wel buiten sluiten.

Als je gaat wandelen, zou je een notitieboekje en pen of een kleine audiorecorder mee kunnen nemen. Als je tijdens je wandeling wat inspiratie opdoet, heb je zo een mogelijkheid waar je die kunt vastleggen tot je weer thuis bent. Zo blijft het niet in je gedachten ronddwalen en sluit je ook de mogelijkheid uit dat je het vergeet. Je kunt je zo volledig richten op het genieten van het buiten zijn, in de frisse lucht.

Ga op een bankje in het park zitten en kijk hoe de wereld aan je voorbijgaat.

Aangezien je je dan al in een park of bos bevindt en geniet van een stevige of ontspannen wandeling, kun je de tijd nemen om op een bankje, op een afgelegen plek te gaan zitten. Misschien kun je een bankje vinden die in het zonlicht staat, zodat je meteen ook wat vitamine D krijgt terwijl je daar bent. (Vergeet de zonnebrandcrème niet, zodat je niet verbrandt. Ik heb me hier al vaak in vergist 😉

Veel mensen kijken graag naar de mensen om hen heen, naar kinderen die aan het spelen zijn, of naar hoe mensen gekleed zijn.

Meditatie kan net datgene zijn wat je nodig hebt.

Een ander ding dat je kunt doen, eventueel terwijl je buiten bent, vooral als je een afgelegen plek kunt vinden waar maar weinig mensen zijn, is mediteren.

Je hoeft niet in de lotushouding te gaan zitten om te mediteren, maar als je op een rustige plek bent, zou je kunnen kijken of dit helpt.

Het gaat erom dat je de tijd neemt om dat gevoel van rust te krijgen waarnaar je op zoek bent.

Iedereen heeft zijn eigen ideeën en beelden bij meditatie. Sommigen vinden het zweverig of dat het een hoop onzin is. Ze zien er het voordeel niet van in. Dit zijn degene die meditatie misschien wel het meest nodig hebben.

Hier zijn enkele tips om te mediteren als je het nog nooit hebt geprobeerd:

  • Zoek een tijd en plaats waar je niet wordt gestoord. Dit kan voor iedereen weer anders zijn. Je zult een plek willen vinden die bij jou past. Het kan ‘s morgens vroeg zijn voordat de rest van je gezin wakker is, midden op de dag in de achtertuin of in een afgesloten kamer van je huis.
  • Meditatie kan even duren, vooral als je net begint. Het is beter als je geen verplichtingen hebt waardoor je tussendoor op de klok moet gaan zitten kijken. Maar dat is niet altijd mogelijk. Stel desnoods een wekker in om je hierbij te helpen. Zelfs als je maar een korte tijd kunt mediteren, kunnen de resultaten positief zijn.
  • Ga in een comfortabele positie zitten. Dit kan zijn: zittend tegen een boom, liggend in het warme gras of zittend in een tuinstoel, wanneer je buiten bent. Binnen kun je in een luie stoel gaan zitten, op je bank of in je bed gaan liggen.
  • Kies een woord of een korte zin, iets dat iets voor jou betekend, om je op te concentreren. Dit kan van alles zijn, van de naam van je kind of je partner, vrede, liefde… wat het ook is dat jou op dat moment kan helpen om je te concentreren. Als je merkt dat je gedachten afdwalen naar bijvoorbeeld de lijst met dingen die je vandaag, morgen of volgende week nog moet doen, herhaal dan dat woord of die zin om je te helpen je weer te concentreren. Wanneer je buiten bent, kun je je focussen op het geluid van de wind of de vogels om je heen. Ben je binnen? Zoek een geluidsopname met natuurgeluiden die je kunt afspelen tijdens je meditatie. Andere rustgevende geluiden zoals golven, regen of ritmisch drummen kunnen ook helpen. Concentreer je op die geluiden.
  • Iedereen kent ook wel het gezegde “oefening baart kunst”. Hoewel het niet onmogelijk is om te falen tijdens het mediteren, heb je misschien het gevoel dat je niet de rust ervaart die je probeert te bereiken. Elke poging die je doet om je gedachten te kalmeren, opnieuw te focussen en te ontspannen, is een stap in de goede richting. Als je langer bezig bent met mediteren, zul je je langer kunnen concentreren en in een diepere staat van ontspanning komen. Het doel is niet om een ​​bepaalde bestemming te bereiken, maar om onderweg te genieten van de reis.
  • Besteed aandacht aan de sensaties die je ervaart. Luister naar je ademhaling. Is het ritmisch en diep of snel en oppervlakkig? Concentreer je op alle delen hiervan en probeer dan die zintuigen los te laten. Stem alles buiten, behalve het woord, de zin of het geluidsfragment dat je hebt gekozen.
  • Ontspan je lichaam spier voor spier. Het maakt niet uit of je bij je hoofd begint en naar je tenen gaat of andersom. Je doel is om je helemaal te ontspannen.
  • Maak je geen zorgen dat je tijdens het mediteren in slaap valt. Afhankelijk van je gekozen positie terwijl je mediteert, is in slaap vallen geen slechte zaak. Dit betekent dat je ontspannen bent, je gedachten hebt gekalmeerd en waarschijnlijk slaap nodig hebt. Als je wakker wordt, voel je je waarschijnlijk verfrist en vredig.
  • Als je in staat bent geweest om zonder onderbreking te mediteren, sta dan toe dat je geest en je lichaam je naar het einde van je meditatiesessie voeren. Je zult vanzelf terug komen in het hier en nu.
Hoe ook jij meer rust aan je dag kunt toevoegen.

Luister naar rustgevende muziek.

Wanneer je wat rust en stilte nodig hebt, zoek dan een rustig plekje en luister naar muziek die je ontspannend vindt.

Klassieke muziek is vooral goed om mensen te helpen ontspannen. Het bevordert ook de gezondheid en genezing. Het wordt al jaren bestudeerd om het effect ervan op het menselijk lichaam vast te stellen. Onderzoek heeft de voordelen van klassieke muziek bewezen, zoals het verlagen van de bloeddruk, de hartslag en de verschillende stresshormonen die het lichaam produceert.

Goede keuzes voor klassieke muziek zijn onder anderen stukken van Beethoven, Tsjaikovski en Ravel.

Natuurlijk is de muziek die jij zelf het leukst vindt waarschijnlijk het beste voor jou.

Zorg voor wat beweging.

Kom in beweging, voor de verbetering van je eigen gezondheid.

Doe wat eenvoudige rekoefeningen of yoga die je zullen helpen ontspannen. Een lange wandeling of sporten is ook een goed idee.

Natuurlijk kun je tijdens het sporten er alles even lekker uit zweten. En dat is ook waar het volgende idee om de hoek komt kijken.

Neem een ​​lang bubbelbad.

Dit idee en het vorige gaan bijna hand in hand. Er gaat niets boven ontspannen in een bubbelbad zitten na het sporten.

Je hoeft hierbij geen kaarsen aan te steken als dat niet jouw ding is, maar ze zijn altijd leuk. Doe wat etherische oliën in je badwater, veel bubbels, en luister dan naar je favoriete muziek. Je zou je spanning moeten kunnen voelen wegsmelten terwijl je geniet van de rust die je hebt gecreëerd.

Wat zijn nog andere dingen die je kunt doen terwijl je alleen bent?

Het toevoegen van rustmomenten in je leven is iets waar je elke dag naar zou moeten streven.

Als alleenstaande moeder van drie weet ik dat je niet altijd even veel tijd voor jezelf vrij kunt maken.

Maar ook in dit geval geld “alle beetjes helpen”. Probeer zo’n 15 tot 20 minuten in te plannen als dit het enige is dat die dag gaat lukken.

Je hoeft niet altijd veel tijd hiervoor vrij te maken; 15 tot 20 minuten is misschien alles wat je nodig hebt. Het punt is om alleen te zijn, al het andere buiten te sluiten en je even alleen op jou te hoeven concentreren.

Start een dagboek.

Ben je gefrustreerd door een bepaalde situatie in je leven of wil je de problemen in je relatie oplossen? Waarom zou je dan geen dagboek beginnen? Een dagboek bijhouden is een geweldige activiteit waarmee je je gevoelens, frustraties, mislukkingen, angsten en je successen kunt uiten.

Sommige vinden het fijn om hun dagboek altijd bij zich te dragen, zodat ze deze er bij kunnen pakken zodra er een paar minuten beschikbaar zijn.

Je hoeft je niet verplicht te voelen om te schrijven, maar het is fijn om te weten dat je dagboek er is als je het nodig hebt. En, in tegenstelling tot vrienden, hoef je je geen zorgen te maken dat je hem om 3 uur ‘s nachts wakker moet maken als je iets kwijt wilt.

Schrijven in een dagboek helpt je ook om je op je gedachten te concentreren. Het helpt je dingen duidelijker te onthouden en het kan herinneringen oproepen die je al weer was vergeten.

Gebruik je dagboek als klankbord om je te helpen bij het nemen van beslissingen. Maak een lijst met voor- en nadelen en je dagboek helpt je om ze allemaal in het juiste perspectief te plaatsen.

Volgens onderzoek is ook aangetoond dat het bijhouden van een dagboek gezondheidsvoordelen heeft als je dit dagelijks doet. Het helpt je dingen te onthouden en kan stress helpen verminderen, omdat je emoties uitdrukt in plaats van ze vast te houden.

Hoe ook jij meer rust aan je dag kunt toevoegen.

Ga naar buiten en de tuin in.

Je hoeft geen enorme tuin te hebben om lekker naar buiten te gaan en je handen vuil te maken. Neem de tijd om onkruid te wieden, nieuwe planten of zaden te planten, de planten water te geven of alleen maar te kijken hoe de planten groeien 😉.

Wanneer je dan later in je tuin zit kun je tevreden zijn met jezelf, dat jij degene bent geweest die heeft meegeholpen aan al dat moois om je heen. Wees trots op wat je hebt gedaan.

Naast het krijgen van frisse lucht en zonneschijn, geeft het in de tuin zijn je beweging. Je voelt de koelte van de grond, de zachte bloembladen en ruikt de verschillende geuren.

Een tuin is een ware sensatie-bom waar je je in kunt onderdompelen wanneer je maar wilt. Profiteer van je tuin, als een manier om een rustmomentje aan je dag toe te voegen. Je zult blij zijn dat je het hebt gedaan!

Kruip onder de wol met een goed boek.

Er gaat niets boven het vinden van een fijn plekje om een tijdje te bivakkeren met een kop hete thee en een goed boek.

Het is mijn persoonlijke favoriet van dit lijstje!

Enkele van de voordelen van lezen zijn: het vergroot je woordenschat, doordat je nieuwe woorden tegen kunt komen en het verhoogt je intelligentie als je boeken leest die uitdagend zijn qua inhoud.

Lezen is een actief tijdverdrijf, terwijl televisiekijken passief is. Door te lezen kan je fantasie je meenemen naar plaatsen en tijden in het boek.

Het vermindert stress en verbetert je concentratievermogen.

Dit zijn slechts een aantal van de voordelen van lezen.

Start een nieuwe hobby.

Er zijn natuurlijk verschillende hobby’s die je met anderen kunt doen, maar als je op zoek bent naar rust in je dagelijkse leven, zoek er dan één die je alleen moet doen.

Wat? Heb je geen hobby?

Denk na over de dingen die je leuk vindt in je leven en de dingen die je blij maken. Je kunt vast en zeker een hobby vinden waarin jij je ei kwijt kan.

Hobby’s kunnen een geweldige manier zijn om tijd alleen door te brengen, omdat ze stress helpen verminderen, je gezondheid kunnen verbeteren, je zelfvertrouwen kunnen geven en je gevoel van eigenwaarde kunnen vergroten.

Hoe ook jij meer rust aan je dag kunt toevoegen.

Ontdek je spirituele kant.

Veel mensen geloven dat het hebben van een spirituele uitlaatklep belangrijk is voor het leven. Of je nu kiest voor het christendom, het jodendom, het boeddhisme, de islam, wicca of iets anders, er valt wel iets te zeggen over het hebben van een geloof waarop je kunt terugvallen als je tijd alleen kunt doorbrengen.

Mensen met een sterk spiritueel geloof vinden het vaak gemakkelijker om alleen te zijn, zodat ze kunnen bidden, mediteren of hun eigen ziel kunnen doorzoeken, om de antwoorden te vinden die ze in zichzelf zoeken.

Je hoeft niet uren alleen door te brengen om te profiteren van het zoeken naar spirituele verlichting. Het kan vaak slechts enkele minuten duren om je geest te kalmeren, je gedachten te centreren en de begeleiding te zoeken die je nodig hebt voor welke taak je ook tegenkomt. Natuurlijk, hoe langer je in stilte en rust kunt doorbrengen, hoe beter je resultaten kunnen zijn.

TIP: Kijk ook vooral de blog “40 Dingen om te doen als je alleen thuis bent” met ideeën om wat tijd alleen door te brengen, weer tot jezelf te komen en op te laden en je jezelf kunt leren genieten van het alleen zijn.

Wanneer je het fijn vind om te worden begeleid in het vinden van jouw rust, kan ik je op dit moment zeker de cursus “Mindfulness voor het dagelijkse leven: van chaotisch en gestrest naar rustig en gelukkigvan Happy With Yoga aanraden. Het is een laagdrempelige manier om je te helpen met mindfulness aan de slag te gaan.

Als je zelf op zoek wilt gaan naar manieren om rust en stilte aan je dagelijkse leven toe te voegen, kun je beginnen met enkele van eerder genoemde suggesties. Ga op zoek naar manieren waarop je elke dag, al is het maar een paar minuten, alleen kunt doorbrengen.

Sta eerder op, of blijf langer op, ga buiten de natuur in of creëer een plekje in huis.

Het belangrijkste om te onthouden is dat iedereen er baat bij kan hebben om tijd alleen door te brengen, of ze nu gewoon ergens gaan zitten en kijken naar de wereld die voorbijgaat of actief bezig zijn met een hobby.

Er zijn zoveel manieren om rust en stilte aan je leven toe te voegen.

Ga nu op zoek naar datgene dat jou het meest aanspreekt, plan dagelijks wat tijd voor jezelf in en merk wat dit met je doet!

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.