Niet goed genoeg
Ontdek je Ware Ik

“Ik Ben Niet Goed Genoeg.” Lijd jij aan het Imposter-syndroom?

Heb je wel eens gehoord van het Imposter-Syndroom?”

Het Imposter-Syndroom is een diepgeworteld gevoel van “het niet goed genoeg zijn” en de angst dat anderen hier op een bepaald moment ook achter zullen komen. Alsof je een bedrieger bent en dit al die tijd voor anderen hebt verborgen.

Het Imposter-Syndroom werd voor het eerst erkend in 1978 door psychologen Pauline Rose Clance en Suzanne Imes, die aanvankelijk dachten dat het syndroom alleen op vrouwen van toepassing was, maar uit later gepubliceerd onderzoek bleek dat het een probleem is voor zowel mannen als vrouwen.

Over het algemeen komt het Imposter-Syndroom voort uit een hoog gevoel van zelftwijfel. Het is je onvermogen om te geloven dat je successen het resultaat zijn van je eigen harde werk en vaardigheden, en dat deze successen ook daadwerkelijk verdiend zouden zijn. Ondanks je prestaties voel je je ontoereikend in vergelijking met anderen.

Het kan een ernstige invloed hebben op je zelfrespect en zelfvertrouwen.

Tekenen dat je mogelijk lijdt aan het Imposter-Syndroom:

Iedereen ervaart het imposter-syndroom anders, maar gemeenschappelijke kenmerken zijn onder meer:

  • Je hebt een negatief zelfbeeld. Je eigenwaarde baseer je op hoe jij jezelf en je eigen kunnen ziet. Je twijfelt aan jezelf en bent bang dat je niet goed genoeg bent. Het ervaren van het bedriegerssyndroom kan je zelfvertrouwen beperken om nieuwe kansen te grijpen, omdat je het gevoel hebt dat je het niet verdient.
  • Je blijft alsmaar doorgaan. Je offert je eigen welzijn op om meer werk gedaan te krijgen. Wat weer kan leiden tot overspannen zijn of zelfs een burn-out.
  • Je bent bang om “ontdekt” te worden. Je hebt het gevoel dat iemand op een bepaald moment gaat “bedenken” dat je niet zo bekwaam bent als je lijkt, vooral als er geen duidelijk bewijs is dat dat het geval is.
  • Door deze angst om ontdekt te worden voel je de behoefte om jezelf af te zonderen.
  • Je bent perfectionistisch. Je stelt onmogelijk hoge eisen en doelen voor jezelf. En omdat je doel perfectie is, kunnen de kleinste fouten je het gevoel geven dat je een mislukking bent.
  • Je schrijft je succes toe aan geluk. Je zwakt je succes af, omdat je niet gelooft dat je het succes verdient. Voor jouw gevoel ben je gekomen waar je nu bent, vanwege geluk, in plaats van je eigen vaardigheden of harde werken.
    Het is het onvermogen om je eigen vaardigheden en kunnen, op een realistische manier te meten.
  • Je hebt intense faalangst. Vanwege faalangst kun je al snel in jezelf teleurgesteld zijn als de doelen die je voor jezelf hebt gesteld, mislukken. Het zal als gevolg hebben dat je kleinere, of eenvoudigere taken op je neemt, omdat je bang bent om te falen.
  • Je vindt het lastig om anderen om hulp te vragen. Je kunt moeite hebben om om hulp te vragen, omdat je gelooft dat het vragen om hulp anderen zal laten zien dat je niet goed genoeg, of ongekwalificeerd bent.

Herken jij je in een van deze kenmerken? Je bent niet de enige. Studies laten zien dat 70% van de mensen op een bepaald moment in hun carrière het Imposter-Syndroom ervaart.

Gelukkig zijn er enkele stappen die je kunt nemen om je meer vertrouwen in jezelf te geven en die gevoelens van zelftwijfel te overwinnen.

Stappen om het imposter syndroom te overwinnen:

1. ERKEN je gevoelens.

Herken de momenten waarop je je een “bedrieger” begint te voelen. In plaats van je bezig te houden met je gedachten van zelftwijfel, erken het gevoel en weet dat dit een normale reactie is.

2. Begrijp de OORZAAK van deze gevoelens.

Waarom denk je dat je het gevoel hebt dat je er niet bij hoort? Komt het door faalangst? Geloof je dat je geen succes verdient? Waarom wel, of waarom niet?

3. Focus je op de FEITEN, niet op gevoelens.

Wanneer je je een bedrieger begint te voelen, richt je dan op positieve feiten. Misschien ben je bijvoorbeeld gekozen voor een sollicitatiegesprek vanwege je kwalificaties.

4. Vraag jezelf af of deze negatieve gedachten en gevoelens je HELPEN, of juist BELEMMEREN.

Helpt, of belemmert het gevoel van “bedrieger” je? Is dat wat je wilt zijn? Wat voor persoon wil je zijn?

5. VERANDER je gedachten.

In plaats van jezelf te vertellen dat je geen succes verdient,  herformuleer je je gedachten om jezelf meer vertrouwen te geven en te genieten van de ervaring.

  • Erken je prestaties in plaats van ze toe te schrijven aan “geluk” of “hulp van anderen”.
  • In plaats van onmogelijk hoge eisen te stellen, stel je kleinere doelen, zodat je van het proces kunt genieten.
  • Herinner jezelf eraan dat het nooit “perfect” zal zijn.
  • Accepteer dat we allemaal ergens moeten beginnen.

6. ACCEPTEER dat het oké is om fouten te maken.

In plaats van bang te zijn om te falen, ontwikkel je een gezonde reactie op het maken van fouten. Accepteer dat het normaal is om fouten te maken en leer in plaats daarvan van elke fout.

7. Vraag om HULP van anderen.

Wanneer je de mogelijkheid hebt om op een prettige manier hulp te ontvangen, zal het je helpen om minder het gevoel te hebben een bedrieger te zijn. Wanneer je je imperfect voelt, een fout maakt, of zelfs wanneer je een compliment ontvangt, kan je eerste instinct zijn om je terug te trekken. In plaats daarvan, neem contact op met iemand die je aanmoedigt. Een mentor, coach of collega.

  • Neem een compliment in ontvangst. Zeg gewoon “dank je wel” als iemand je een compliment geeft.
  • Oefen om eerlijk te zijn als je je gebrekkig voelt, je schaamt of een fout hebt gemaakt.
  • Deel en vier je prestaties en successen.

Het bedriegerssyndroom kan je het gevoel geven dat je niet goed genoeg bent, dat je er niet bij hoort of dat je het niet verdient. Maar het is belangrijk om jezelf eraan te herinneren dat leren en fouten maken je geen bedrieger maken. Het maakt je menselijk.

Neem, in plaats van aan jezelf te gaan twijfelen, de bovenstaande stappen. Om zo je zelfrespect en eigenwaarde weer op te bouwen.

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *