Ontdek je Ware Ik

Hoe schrijven je kan helpen bij persoonlijke groei.

Wat doe jij als je je verdrietig of een beetje down voelt? Misschien neem je contact op met vriendinnen of blijf je in bed liggen kijken naar je favoriete serie?

Heb je er ooit aan gedacht om te gaan schrijven als een vorm van therapie?

Studies hebben aangetoond dat diegenen die schrijven over hun meest traumatische of stressvolle ervaringen, zowel geestelijk-, als lichamelijk gezonder zijn.

De verhalen die we onszelf vertellen, geven ons betekenis in ons leven. Door te gaan schrijven als therapie, helpt dit je de verhalen te ontdekken en verkennen die je jezelf vertelt, de gevoelens die bij deze gebeurtenissen horen en welke betekenissen we hieruit kunnen halen.

Schrijven kan een krachtige, goedkope en gemakkelijk toegankelijke vorm van therapie zijn. Door je gedachten en woorden op papier te zetten, kun je je door moeilijke momenten heen werken.

Schrijftherapie kan je helpen bij het ordenen van je verhalen en gevoelens rond verdriet, angst, levensovergangen of zelfs stress. Schrijftherapie geeft je een veilige ruimte om je voortgang bij te houden en zelfreflectie te beoefenen.

Hoewel schrijven niet altijd een volledige vervanging is voor therapie, is het nog steeds een hulpmiddel dat je kunt gebruiken om door je gedachten heen te werken. Het is ook een hulpmiddel dat eventuele andere therapie kan aanvullen.

Schrijftherapie is een manier voor jou om gebeurtenissen te analyseren die plaatsvinden in je leven. Door middel van schrijftherapie verken je je overtuigingen rond die gebeurtenissen, en hoe die overtuigingen bepaalde gevoelens kunnen triggeren.

Volg deze tips om je gedachten te verkennen:

1. Begin je dag met Ochtendpagina’s.

Ochtendpagina’s, zijn drie pagina’s ongefilterd schrijven. Deze dagelijkse bezigheid van het vullen van drie pagina’s met je ongefilterde gedachten kan je helpen om de dag fris te beginnen.

2. Het WDEP-model (Wil, Doe, Evalueer, Plan).

Het WDEP-model kan je helpen na te denken over wat je wilt en of je de keuzes maakt die nodig zijn om te krijgen wat je wilt. Het kan je helpen meer controle te hebben over je dagelijkse beslissingen.

  • Wil: Wat wil je?
  • Doe: Wat doe je om te krijgen wat je wilt?
  • Evalueer: Helpt datgene wat je nu doet, je te bereiken wat je wilt?
  • Plan: Kun je een effectiever plan maken om te krijgen wat je wilt?

3. Het GOG-model (Gebeurtenis, Overtuigingen, Gevolgen).

We hebben de neiging om te denken dat een gebeurtenis automatisch tot een bepaald gevolg leidt. Dit model kan je echter helpen je tussenliggende overtuigingen te verkennen en na te denken over je emoties.

  • Gebeurtenis: De gebeurtenis die een emotie of gedachten triggert.
  • Overtuigingen: Wat je gelooft of denkt over de gebeurtenis. Onze overtuigingen zijn het deel dat vaak onbewust over het hoofd wordt gezien.
  • Gevolgen: De emoties die we voelen als gevolg van de gebeurtenis en onze overtuigingen.

Misschien vind je de blog “Stop voorgoed met deze zelfvernietigende gedachten!” ook interessant.

4. Zelfcontract.  

Wil je iets veranderen in je leven? Wat wil je veranderen? Schrijf een contract met jezelf over hoe je veranderingen in je leven gaat aanbrengen om je doel te bereiken.

5. Liefdesbrief aan jezelf.  

Hoe vaak waardeer en erken jij jezelf? Het schrijven van een liefdesbrief, of dankbaarheidsbrief, kan een geweldige manier voor je zijn om een positieve relatie met jezelf op te bouwen.

6. Dankbaarheid.

Studies hebben aangetoond dat dankbaarheid een positieve invloed heeft op het welzijn van een persoon. Het integreren van dankbaarheids-journaling in je routine kan je gevoel van geluk en welzijn vergroten.

Schrijftherapie kan een geweldig hulpmiddel zijn om je gevoelens te onderzoeken of na te denken over wat je wilt in het leven. Je kunt schrijftherapie gebruiken als hulpmiddel om je eigen persoonlijke groei te stimuleren.

Het verkennen van je overtuigingen en gevoelens met behulp van de bovenstaande tips kan je helpen moeilijke emoties te verwerken. Door jezelf een plek te geven om je gevoelens te verwerken, geef je jezelf de kans om gelukkiger en ook gezonder te zijn.

Het kan een krachtige vorm van zelfzorg zijn! Probeer het vandaag nog en voel het verschil!

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.