tea, cup, rest-381235.jpg
Routine / Dagelijkse Gewoonten

Hoe kun je nieuwe gewoonten invoeren in je ochtendroutine?

Hoe ziet het begin van jouw dag eruit? Hoe besteed jij de eerste 30 tot 90 minuten van je ochtend?

Die eerste dingen die je ‘s ochtends doet, zetten de toon voor de rest van je dag. Een ochtendroutine kan ervoor zorgen dat je je productiever en krachtiger voelt en het zal je meteen het gevoel geven al iets bereikt te hebben op deze nieuwe dag.

Onderzoek heeft aangetoond dat gewoontes, zoals ochtendrituelen, je voorbereiden voor succes.

Het toevoegen van de juiste rituelen aan je ochtendroutine kan een domino-effect veroorzaken. In plaats van te reageren op dingen die je de hele dag overkomen, helpt een ochtendroutine je om proactief te zijn over het bereiken van je doelen.

Je kunt zelfs ook nadenken over gewoonten die je uit je ochtendroutine wilt verwijderen, zoals het controleren van je berichten op je telefoon zodra je wakker bent.

Denk na over wat je kunt doen om een ochtendroutine te creëren, om zo je doelen en het leven dat je wilt leven te bereiken, of te ondersteunen.

Hoe je ochtendrituelen invoert in je routine:

1. Denk aan de persoon die je wilt zijn.  

Begin met je “waarom” zodat je je de transformatie kunt voorstellen, die je wilt als gevolg van je nieuwe routine.

  • Wil je succesvol zijn? Hoe ziet dit succes er dan voor jou uit?
  • Wil je gelukkig zijn? Hoe ziet geluk er voor jou uit?
  • Wat kun je toevoegen aan je routine die je zal helpen de dag proactief te beginnen?

2. Begin met makkelijke overwinningen.  

Eenvoudige overwinningen, of gemakkelijke taken, zoals bijvoorbeeld het opmaken van je bed, zal je helpen de dag positief te beginnen.

3. Geniet van het proces.  

Belangrijk is dat je van het proces geniet. Als je het te druk hebt om elke dag elk deel van je ritueel te doen, wees dan aardig voor jezelf en pak het de volgende dag gewoon weer op.

En wees mild voor jezelf op de dagen dat het leven even te druk voor je wordt om je ochtendroutine te voltooien.

Het hebben van een bewuste ochtendroutine zal je helpen datgene te doen om de persoon te worden die jij wilt zijn, je krachtig te voelen en je doelen te bereiken.

Een aantal voorbeelden van ochtendrituelen om je op weg te helpen:

1. Maak je bed op.  

Om een domino-effect van prestatie te creëren, zou je elke dag kunnen beginnen met het opmaken van je bed.

Als je elke ochtend je bed op maakt, heb je de eerste taak van de dag volbracht. Het zal je een klein gevoel van trots geven, en het zal je aanmoedigen om een andere taak te doen, en een andere, en een andere.

2. Drink een glas water.  

‘s Nachts gaan onze lichamen acht uur zonder hydratatie! Begin je ochtend door je zintuigen wakker te maken en te rehydrateren met een glas water.

3. Journaling.

Journaling helpt je om je gedachten op papier te zetten en doelen te stellen. Het kan je helpen om na te denken over het verleden, het heden te waarderen en te beslissen hoe je de toekomst eruit wilt laten zien.

Gebruik deze tips om je journaling te begeleiden:

  • Hoe voelde gisteren voor jou?
  • Stel je intentie voor vandaag in.
  • Denk na over waar je dankbaar voor bent.

4. Bewegen.  

Een van de dingen die je kunt integreren in je ochtendroutine is beweging. Als je gaat wandelen of naar de sportschool gaat, kun je lekker wakker worden en het zal je energie geven. De beweging zal ook helpen bij het vrijgeven van stemmingsverhogende endorfine!

verwen jezelf

Het leven kan druk zijn en je hebt misschien andere verantwoordelijkheden. Geef jezelf niet elke dag onnodige druk om je ochtendroutine te voltooien.

Maak je ochtendroutine leuk! Het moet jouw tijd zijn om even na te denken, je energie te geven en te resetten.

Je ochtendroutine is een cadeautje aan jezelf!

Misschien vind je de volgende blogposts ook interessant:

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.