Hoe je de schermtijd van je kind kunt beperken.

girl operating tablet computer

En dit zonder je eigen gezonde verstand te verliezen.

Besteed jouw kind te veel tijd door voor een scherm?

Het is al veel ouders overkomen. De dag is voorbij en je realiseert je dat je kinderen het grootste deel van de dag op een tablet hebben doorgebracht, tv hebben gekeken of videogames hebben gespeeld.

Je wilt niet dat ze zoveel tijd op deze schermen doorbrengen, maar het is gewoon zo lastig om dingen voor elkaar te krijgen als je te maken hebt met kinderen die anders gaan lopen katten/vechten of rotzooi maken. Het leid je af van al het andere dat nog gedaan moet worden.

Vooral wanneer je vanuit huis werkt en je kinderen thuis zijn, is deze situatie erg frustrerend.

Het kan ook ontmoedigend zijn als je elke keer weer wordt geconfronteerd met woede, of frustratie wanneer je je kinderen wel vertelt dat hun schermtijd voorbij is.

Wat is een goede oplossing voor vaders en moeders die de schermtijd van hun kinderen willen beperken, maar hun gezond verstand niet willen verliezen?

Je telefoon aan je kind geven terwijl je in een restaurant zit, of de tablet aanzetten tot je klaar bent met werken, kan erg verleidelijk zijn. Schermen kunnen een snelle, handige manier zijn om je kinderen bezig te houden. Hierdoor neemt de schermtijd al snel toe.

Wat is nu precies het probleem met die schermpjes?

Schermen zijn niet slecht. En tijden zijn verandert. In voorgaande jaren werd er geadviseerd dat kinderen van vijf jaar of jonger slechts één uur schermtijd per dag zouden moeten hebben. En dat voor kinderen ouder dan vijf, de schermtijd beperkt zou moeten worden tot twee uur per dag.

Tegenwoordig zijn deze richtlijnen aan het verschuiven omdat men erkent dat we in een digitaal tijdperk leven, waarin zelfs kinderen jonger dan twee al toegang hebben tot mobiele telefoons en tablets.

Er is geen vaste regel over hoeveel tijd kinderen op schermen moeten doorbrengen. En als je een dag hebt waarop je kinderen veel tijd op schermen doorbrengen, betekent dit niet dat je als ouder hebt gefaald.

Hoewel we in een digitaal tijdperk leven, zul je je als ouder wel afvragen ​​of je kinderen niet te veel tijd op schermpjes doorbrengen. Moet je ze op één of andere manier beperken, of moet je het tijdperk van technologie gewoon maar omarmen?

Hoe lang zitten kinderen van verschillende leeftijdsgroepen dagelijks op hun scherm?

  • Peuters brengen ongeveer 1 tot 3 uur op een scherm door, afhankelijk van wat de ouder toestaat
  • Kinderen van 4 tot 7 jaar brengen ongeveer 4 uur door op hun schermpjes
  • Kinderen van 8 tot 12 jaar brengen gemiddeld 4 uur en 36 minuten op hun schermen door
  • Bij tieners is dit gemiddeld 6 uur en 40 minuten 

Waarom zijn onze kinderen zo gek op hun schermpjes?

Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen (zowel kinderen als volwassenen) zo verslaafd kunnen raken aan schermen?

Waarom willen we constant onze telefoons checken en waarom drukken we nogmaals op een nieuwe aflevering op Netflix, nadat we al drie afleveringen hebben gezien?

Wat is er zo aantrekkelijk aan televisie waardoor we blijven kijken? Wetenschappers, psychologen en antropologen hebben de trend van binge-watching bestudeerd.

Volgens hen zijn er verschillende belangrijke redenen waarom mensen graag op de bank neer ploffen en bingen:

  1. Ontsnappen. TV biedt ons een manier om aan ons eigen leven te ontsnappen en nieuwe avonturen en scenario’s aan te gaan.
  2. Schrijvers zijn er goed in om ons verslaafd te krijgen. Tegenwoordig draait het bij tv allemaal om meeslepende verhaallijnen en cliffhangers die ons blijven boeien. We kunnen geen afstand nemen, omdat de verhalen te boeiend zijn. We willen altijd zien wat er daarna gebeurt.
  3. TV kijken voelt goed. Als je tv kijkt en ontspant, voelt dat gewoon goed. Dit gevoel wordt veroorzaakt door het dopamine-effect en tv kijken triggert deze reactie. 

Wanneer je bezig bent met een activiteit die leuk/fijn is, zoals binge-watchen, produceren je hersenen dopamine. Deze chemische stof geeft het lichaam een ​​natuurlijke, interne “beloning” van plezier die je het gevoel van betrokkenheid bij die activiteit blijft versterken. Zoals wanneer je naar je favoriete programma kijkt.

Dit dopamine-effect treedt vaak op wanneer we met schermen omgaan. Elke keer dat we een melding krijgen van een app voor sociale media of een sms van een vriend, krijgen we een dosis dopamine.

Deze gevoelens zorgen ervoor dat we dit blijven doen, zodat we dat gevoel kunnen blijven krijgen.

Kinderen krijgen deze zelfde dopamine-effect van schermen. Als ze tv kijken, krijgen ze dezelfde goede gevoelens. Ze ervaren ook het dopamine-effect wanneer ze een level omhoog gaan in een videogame.

Naast een biologische reactie op schermen, hebben kinderen ook te maken met iets dat sommige van hun ouders niet hebben meegemaakt. Ze groeien op in een digitaal tijdperk waarin schermen echt OVERAL zijn.

Een klein kind groeit er mee op, om mobiele telefoons en tablets te gebruiken. 

Ik vind het zelf ook fascinerend om te zien hoe snel zelfs een peuter, zonder al te veel hulp, deze verschillende schermen leert te gebruiken. Deze technologie is gewoon een onderdeel van hun jeugd, op een manier dat dit niet voor veel van hun ouders geldt, voor ouders die zijn opgegroeid zonder smartphones en internet.

Het aanleren van deze technologie is belangrijk in deze tijd en je kinderen zullen er profijt van hebben om het te begrijpen. Toch zijn er mogelijke problemen, wanneer je de schermtijd van je kind niet binnen de perken houdt.

Waarom zou je de schermtijd voor je kinderen beperken?

Iedereen heeft zo zijn eigen mening over het aantal uren dat zijn, of haar kind mag besteden aan het spelen van videogames of tv-kijken, maar de meeste experts zijn het erover eens dat onbeperkte schermtijd tot verschillende problemen kan leiden.

Enkele van deze problemen zijn:

  • Slaap problemen
  • Obesitas
  • Gedragsproblemen
  • Emotionele problemen
  • Ontwikkelingsachterstand

Veel ouders merken dat hun kinderen chagrijnig en moeilijk te managen worden, wanneer deze veel tijd op schermen doorbrengen. In sommige gevallen wordt er meer ruzie gemaakt met broers en zussen, of hebben ze meer last van driftbuien.

Eén van de grootste problemen met schermtijd, volgens de experts, zou echter de daadwerkelijke tijd zijn die kinderen op apparaten doorbrengen. In deze tijd zouden ze andere dingen kunnen doen. Zoals leren, bewegen, of nieuwe vaardigheden ontwikkelen. In plaats daarvan worden ze voor een apparaat geplant.

Studies hebben ook aangetoond dat schermtijd, vooral bij jongere kinderen, kan leiden tot ontwikkelingsachterstanden, zoals vertraagde taalvaardigheid.

Ook zou de kwaliteit van de schermtijd ertoe doen. Als je kind leerzame tv van hoge kwaliteit kijkt, of educatieve games gebruikt, kan deze tijd ook iets positiefs opleveren.

Technologie zal een groot deel van het leven van je kind uitmaken, naarmate onze wereld er meer afhankelijk van wordt. Het belangrijkste is dat je kind de kans krijgt om ook tijd te besteden aan andere dingen. Dingen die hun leven op een andere manier verrijken.

Hoe kun je schermtijd in de hand houden?

Voorkomen dat kinderen te veel tijd voor een scherm doorbrengen, werkt het beste wanneer je dit als gezin aan pakt. Kinderen leren van hun ouders en oudere broers en zussen en wanneer oudere gezinsleden het grootste deel van de dag op hun mobiele telefoon zitten, willen zij dat natuurlijk ook doen.

We zijn het er over het algemeen over eens dat de schermtijd voor kinderen beperkt moet worden en hebben dan ook de intentie om dit te beperken, maar we denken niet aan de tijd die we zelf voor onze schermpjes doorbrengen. 

Te veel schermtijd kan vergelijkbare negatieve effecten hebben op volwassenen als op kinderen, dus het is logisch om de schermtijd voor iedereen te beperken.

Hier zijn een paar praktische tips om een plan op te zetten voor het hele gezin:

1. Creëer “geen scherm” momenten.

Een eenvoudige manier om de schermtijd te verminderen, is door verschillende tijdvakken van de dag te kiezen waarop niemand ze gebruikt. Een veel gebruikt moment om apparaten op te bergen is tijdens de maaltijden.

Om het wat makkelijker te maken, zou je een mand kunnen hebben waarin alle apparaten tijdens de maaltijden worden opgeborgen. Dit zal helpen om de verleiding te verminderen om het te pakken en het te controleren wanneer je een melding ontvangt. 

Tenzij het een telefoontje is dat moet worden beantwoord, zijn de telefoons gedurende deze tijd niet nodig. Alle snaps, berichten, e-mails en meldingen op sociale media zullen even moeten wachten voor jullie tijd samen als gezin.

Andere momenten van de dag waarop je ervoor zou kunnen kiezen om apparaten en schermen op te bergen, zijn onder anderen:

  • Aan het begin van de dag
  • In de avonduren wanneer iedereen thuis is (misschien van 17:00 uur tot 19:00 uur)
  • In het weekend (behalve voor telefoontjes of belangrijke berichten)
  • ‘s Middags tijdens huiswerk, of eten koken
  • Stel voor oudere kinderen een schema op zonder schermtijd tot nadat het huiswerk is gedaan.
  • Voor jongere kinderen; plan schermtijd voor na hun dutje, of later in de middag.

Als je deze tijden gedurende de dag of week “blokkeert”, worden duidelijke grenzen gesteld voor het hele gezin. Wanneer iedereen weet dat een scherm gedurende een bepaalde tijd geen optie is, zal het voor iedereen gemakkelijker worden om hun tijd aan andere dingen te gaan besteden.

Voor jonge kinderen kan het gebruik van een daadwerkelijke timer, of alarm hen helpen hun schermtijd bij te houden. Het maakt het voor hen overzichtelijker en je hoeft zelf niet elke keer aan te geven hoe lang het nog duurt.

Wel geef ik bij mijn kinderen (net als bij bedtijd) vijf, of tien minuten van tevoren aan hoe lang ze nog hebben. Dit geeft ze tijd om zich hierop voor te bereiden.

2. Wat te doen met al die verschillende apparaten?

Eén van de dingen waarvan ouders zeggen dat het moeilijk is om de schermtijd te beheren, is de enorme keuze aan apparaten die beschikbaar zijn voor kinderen. 

Er zijn laptops, iPads, mobiele telefoons, videogame-systemen, televisies… en de lijst gaat maar door.

Zelfs als je je kind van het ene scherm weg stuurt, kunnen ze gemakkelijk een ander vinden. Je bent je er soms misschien niet eens van bewust dat ze de één voor de ander hebben ingeruild.

Er zijn een paar manieren om dit probleem aan te pakken:

  1. Bewaar alle apparaten op een vaste plek. Kies een plek in huis waar iedereen zijn (draagbare) apparaten zoals laptops, tablets, videogames en mobiele telefoons neerzet. Deze apparaten kunnen dan worden “uitgecheckt” aan het begin van zijn of haar schermtijd, en aan het einde weer worden teruggezet.
  1. Haal minder schermen in huis. Het is heel verleidelijk om de nieuwste videogames voor onze kinderen te kopen, of ze tablets, of andere gadgets te geven waarvan we weten dat ze deze geweldig zullen vinden. Elk nieuw apparaat dat je in huis haalt, is echter NOG een apparaat dat gecontroleerd moet worden.
  1. Zorg voor één gezins-desktopcomputer op een centrale plek in huis. Door het in een gemeenschappelijke ruimte te plaatsen, kun je bijhouden wie er op de computer zit, en kun je eventueel misbruik hiervan tegen gaan. Je kunt gemakkelijk zien of ze de computer gebruiken voor bijvoorbeeld schoolwerk, of videospelletjes.
  1. Schermvrije kamers. Help je kinderen hun schermpjes te laten liggen gedurende een uur voordat ze naar bed gaan, door deze buiten hun slaapkamers te houden. Overweeg ook eens om geen tv in de slaapkamers te hebben. Laat je tieners hun telefoons en andere elektronische apparaten aan je geven, voordat ze naar bed gaan, zodat deze hen niet uit hun slaap kunnen houden.
  1. Moedig andere activiteiten aan. Vervang televisie en videogames door andere activiteiten. Voeg een bordspelavond met het gezin toe aan jullie wekelijkse routine, of ga met het gezin wandelen, of fietsen. Daag je kinderen uit om ook eens na te denken over andere manieren om hun/jullie tijd door te brengen. Laat kind(eren) zichzelf vermaken! Het is niet erg als je kinderen zich af en toe ook eens vervelen. Het is zelfs goed voor ze. Lees ook: Laat kind(eren) zichzelf vermaken! Zet je kind zelf aan het werk en laat hun eigen creativiteit en fantasie naar boven komen.
  1. Gebruik apps om de schermtijd te beperken. Er zijn veel apps die je kunnen helpen de hoeveelheid schermtijd te beperken voor jou en je kinderen. Als je een iPhone of iPad hebt, kun je bijvoorbeeld de Screen Time-app gebruiken om erachter te komen hoeveel tijd je gemiddeld per dag op je telefoon doorbrengt. Controleer maar eens hoeveel tijd je zelf op je telefoon zit. De resultaten zullen je misschien verbazen! De Apple Screen Time-app kan ook zeer nuttig zijn om je te helpen de schermtijd te beperken, of dagelijkse limieten instellen voor bepaalde apps. Vooral wanneer de kinderen nog wat jonger zijn is het fijn om een bepaalde controle te houden op hoe lang, maar ook op wat ze kijken. 

Ik probeer bij mijn kinderen (op dit moment 9, 11 en 14 jaar) afzonderlijk te bekijken in hoeverre deze controle nog nodig is en welke afspraken ik met ze kan maken.

Op een gegeven moment, denk ik wel dat er een bepaald vertrouwen moet zijn tussen ouder en kind, waarbij de constante “controle” zou moeten komen te vervallen. Dat je afspraken moet kunnen maken over het schermtijd. Kinderen hebben ook het recht zelf hun fouten te maken.

Ik grijp wel in wanneer het echt fout dreigt te gaan.

Mijn oudste laat ik bijvoorbeeld veel vrijer in het gebruik van haar telefoon (buiten de schermloze momenten van het hele gezin natuurlijk 😊). Zij gebruikt haar telefoon o.a. om haar huiswerkopdrachten op te bekijken en heeft minder vaak de neiging om deze te gebruiken voor social media.

Haar zusje zou echter, wanneer ik haar de kans geef, de hele dag met haar telefoon bezig kunnen zijn.

Nog wat laatste tips:

Met al het nieuwe dat je probeert, zullen er ook uitdagingen zijn.

Als je de schermtijd van je kind(eren) begint te beperken, kun je er van uit gaan dat ze je zullen uitdagen en dat er boosheid, of verwarring volgt. Ze zullen waarschijnlijk niet begrijpen waarom je deze verandering probeert aan te brengen.

Als ze oud genoeg zijn, praat dan gewoon open met ze over waarom je de dingen anders wilt gaan doen. Laat ze deel uitmaken van de oplossing. Vraag hen wat volgens hen de beste manier is om hun eigen schermtijd te verkorten.

Probeer vervolgens één ding tegelijk. Kies een app die je kunt gebruiken om de schermtijd van het gezin te verminderen. Kies een nieuwe activiteit om als gezin te doen. Begin met een uur per dag zelfgestuurd spelen. Kijk hoe deze dingen passen (of niet) binnen jullie gezin.

Als iets gewoon niet lijkt te werken, probeer dan iets anders. Jullie zijn misschien geen gezin dat van knutselen houdt, maar het kan dan wel zo zijn dat jullie echt genieten van het wat meer tijd buiten doorbrengen.

Doe wat het beste werkt voor jouw gezin.

Omdat je kinderen minder tijd op schermen doorbrengen en meer tijd aan andere dingen besteden, zul je versteld staan ​​van de vindingrijkheid van je eigen kinderen. 

Bovendien, naarmate het gezin meer tijd samen doorbrengt en minder tijd op schermen, zul je ook zien dat jullie band sterker wordt.

Begrijp ten slotte dat technologie tegenwoordig bijna onontkoombaar is. Veel banen zijn afhankelijk van technologie. Je kinderen zouden moeten leren hoe ze deze moeten gebruiken en je moet je niet schuldig voelen omdat ze deze vaardigheden ook ontwikkelen. 

Wees geduldig met jezelf en je kinderen tijdens deze overgang en zie wat het je zal brengen.

Liefs,

Geef een antwoord