Happy New You! Nieuw jaar, nieuwe jij.

Het begin van een nieuw jaar is vaak een tijd van hoop en enthousiasme. Zelfs als je net een moeilijk jaar achter de rug hebt, is het normaal om een gevoel van positiviteit te ervaren en hoop te hebben op iets beters voor het komende jaar. 

Velen van ons beginnen het jaar enthousiast met een aantal erg hooggegrepen voornemens. Het is tenslotte spannend om na te denken over een toekomst met meer geld, meer liefde en minder kilo’s. Een tropische vakantie klinkt ook erg leuk!

Helaas worden er maar weinig goede voornemens ooit gerealiseerd. Fitnessclubs zitten de eerste weken vol met nieuwe leden. De helft van die nieuwe leden zal na twee weken niet meer terug komen en 95% is binnen een maand weg.

We vergeten al snel onze goede voornemens.

Dit jaar kan het anders zijn! 

Als je er in het verleden niet in geslaagd bent om veranderingen in je leven aan te brengen, heb je nu geluk! In deze blogpost zul je een proces ontdekken dat gegarandeerd werkt, als je je er maar voor in zet. 

Gebruik de volgende hulpmiddelen:

Happy New You! Werkblad

Happy New You! Acties

Levenswiel

1. EVALUEER JE HUIDIGE LEVEN

Hoe weet je waar je heen wil als je niet weet waar je op dit moment bent? Het is niet mogelijk om een slim en effectief plan te ontwikkelen, zonder je huidige situatie te evalueren.

BEPAAL WELKE ONDERDELEN IN JE LEVEN NOG NIET GOED GAAN.

Het zijn de dingen in je leven waarin het voor jouw gevoel nog tekortkomt, die je geluk beperken. Je bent niet gelukkig, omdat:

  • Je in een rijtjeshuis woont met 3 slaapkamers in plaats van een groot herenhuis van 7.000 vierkante meter.
  • Je geen kast hebt vol met schoenen van € 200,- per stuk.
  • Je in een Ford Fiesta rijdt in plaats van een Mercedes.
  • Je geen miljoen euro op je spaarrekening hebt staan.
  • Je niet het lichaam van een Griekse God of Godin hebt.
  • Je alleen bent.
  • Je geen geschikte kleding voor jezelf of je kinderen kunt veroorloven.
  • Je in een auto rijdt die de rit naar je werk misschien niet eens overleeft.
  • Je niet genoeg spaargeld hebt om eventuele noodgevallen te kunnen betalen.
  • Je 50 kilo overgewicht hebt.

Wanneer je je eerst richt op datgene wat het meeste effect op je heeft en dit aan gaat pakken, zal dit er voor zorgen dat je je tijd zo efficient mogelijk kunt gebruiken. Richt je op de onderdelen van je leven die je het laagst beoordeeld.

Het vinden van wat vrienden kan bijvoorbeeld meer voor je betekenen om je leven te verbeteren, dan het kopen van een zeilboot.

person holding glass wall

Probeer dit 3-stappenproces…om de onderdelen van je leven te bepalen die het grootste verschil voor je zouden kunnen maken, wanneer je deze zou gaan aanpakken:

  1. Sta eens stil bij een gemiddelde dag in jouw leven. Schrijf alles op een velletje papier wat je doet en je gedachten hierover en wat je op dat moment ervaart. Een paar voorbeelden kunnen zijn:
  • “Mijn wekker gaat af en ik heb er een hekel aan om mijn bed uit te moeten.”
  • “Ik ben bang dat ik de rit naar het werk niet zal halen, omdat ik me geen benzine kan veroorloven, totdat ik mijn salaris heb ontvangen.”
  • “Ik zit ‘s avonds alleen, omdat ik niemand heb om mijn tijd mee door te brengen.”
  • “Ik heb nog maar twee broeken die passen, omdat ik zoveel ben aangekomen.”
  • “Ik haat mijn werk.”
  • “Ik wou dat ik weer terug naar school kon gaan.”
  • “Ik ben mijn vriendin/vriend beu.”
  1. Doe deze oefening met een doordeweekse dag, een dag in het weekend en tijdens je vakantie. Probeer alle onderdelen aan bod te laten komen. Je ontevredenheid gedurende de week kan anders zijn dan wat je in het weekend tegen kunt komen.
  2. Beoordeel en rangschik elk item op een schaal van 1 tot 10. Een “10” is perfect. Het kan niet beter. Een “1” is zo slecht als je je maar kunt voorstellen.

Je hebt geen privé-jet nodig om gelukkig en voldaan te zijn. De laag beoordeelde onderdelen van je leven leggen een druk op je en houden je tegen. Onderzoek je leven en beoordeel de verschillende aspecten op een schaal van 1-10. Je kunt hiervoor ook een Levenswiel gebruiken om het nog inzichtelijker te maken. 

imagine text

ONDERDELEN KIEZEN OM TE GAAN VERBETEREN

Richt je eerst op de onderdelen van je leven die je het laagst hebt beoordeeld. Het verbeteren van een “5” naar een “10” betekent minder voor je dan het verbeteren van een “2” naar een “10”. Helaas worden we allemaal beperkt door de hoeveelheid tijd die we tot onze beschikking hebben. Richt je tijd en energie op de delen van je leven die het grootste voordeel zullen opleveren. Besteed je tijd verstandig.

Bepaal welk verbeterpunt het GROOTSTE VOORDEEL voor jou oplevert:

  1. Visualiseer een “10” versie, voor elk onderdeel met een beoordeling van minder dan een “5”. Wat zou je graag willen toevoegen aan je leven. Hoe zou je graag willen dat het er uit komt te zien? En hoe kun je dit verbeteren? Een paar voorbeelden uit de vorige lijst:
  • “Ik word fris wakker. Ik kan niet wachten om mijn dag te beginnen.”
  • “Mijn auto is betrouwbaar, comfortabel en ik ben er trots op dat deze auto van mij is.”
  • “Ik heb veel goede vrienden en een actief sociaal leven dat me veel plezier geeft.”
  1. Zet je nieuwe visie’s in volgorde van voorkeur. Overweeg welke van je nieuwe 10-en het meest aan je leven zou toevoegen. Stel je leven voor met de bijbehorende veranderingen en vertrouw op je gevoel. Welke zou de grootste impact hebben? Zet je lijst op een rijtje.
  • Waar voel je de meeste pijn in je leven? Wat bezorgt je de meeste stress? 

Het is voor ieder van ons heel normaal om ons op onze sterke punten te richten en onze zwakheden te vermijden. Maar dit is in bepaalde omstandigheden geen goed idee. De zwakste delen van je leven beperken je geluk en gevoel van welzijn. Zorg ervoor dat je de juiste prioriteiten hebt en je hierop focust.

Pak eerst de laag gewaardeerde onderdelen van je leven aan. Wanneer deze zijn overwonnen, kun je je aandacht richten op andere gebieden.

This is the sign you've been looking for neon signage

2. HET VERANDERINGS-PROCES

Het veranderen van je leven is maar zelden zo makkelijk als het repareren van een gebroken stoelpoot. Het is geen één enkele gebeurtenis. Het veranderen van je leven vereist voortdurende inspanning. Je gewoontes creëren je leven. 

De kleine dingen die je op regelmatige basis doet, bepalen je resultaten. 

Het veranderen van je gewoonten is heel belangrijk, maar er zijn nog verschillende andere dingen nodig om een nieuw leven te creëren.

Voor een SUCCESVOLLE VERANDERING zijn verschillende stappen nodig:

1. Bepaal wat je wilt. Met de vorige activiteit heb je hier al aan voldaan. Je weet nu welk deel van je leven je wilt veranderen.

2. Zorg voor een doel. Je doel is het eindpunt. Een effectief doel is:

  • SPECIFIEK: “Afvallen” is geen effectief doel. “15 kilo afvallen” is specifiek en effectief.
  • MEETBAAR: Hoe weet je dat je je doel hebt bereikt als je het niet kunt meten?
  • ACCEPTABEL: Iedereen die bij je doelen betrokken zijn, zullen hier ook in mee moeten gaan. Staan anderen achter dit doel?
  • REDELIJK: Je zult niet eens aan een doel beginnen, waarvan je denkt dat je het niet kunt bereiken. Probeer hier wel een beetje buiten je comfortzone te komen.
  • TIJDSGEBONDEN: Zonder tijdslimiet neem je er alle tijd voor en zul je nooit je doel bereiken. Een tijdslimiet creëert een gevoel van urgentie en focus.

3. Maak nu een doel op basis van je eerste prioriteit. Een effectief doel zou kunnen zijn: “Op………. (insert datum) zal ik 20 kilo zijn kwijtgeraakt.”

4. Maak van je doel een prioriteit. Lees en/of schrijf elke dag over je doel. Het liefst twee keer per dag. Plan desnoods een vast moment (of twee) op de dag in om even stil te staan bij je doel, wat je precies wilt, hoe je het wilt bereiken, of meer informatie op te doen.

Hoe vaak ben je wel niet aan een nieuw doel begonnen om je na verloop van tijd ineens te realiseren dat je het helemaal vergeten was? Door het dagelijks in je op te nemen, voorkom je dat dit opnieuw gebeurt.

5. Ontwikkel gewoonten die tot succes zullen leiden. Je wordt niet van de ene op de andere dag rijk, arm, dik, mager, eenzaam, populair, impopulair, of een expert. Je dagelijkse gewoontes hebben een enorme impact op je resultaten in het leven.

6. Omgaan met ongemak. Elke verandering is ongemakkelijk. Houd het aantal verandering in je leven relatief klein. Een reeks kleine veranderingen zijn net zo effectief als een grote verandering, maar de kleine veranderingen zijn veel gemakkelijker en meer comfortabel om toe te passen.

  • Er zijn veel manieren om de hoeveelheid ongemak die je voelt bij het veranderen van je leven, te verminderen. Ik zal er later nog een aantal opnoemen.

7. Meet je vooruitgang. Het is moeilijk om een doel voor je gewichtsverlies te bereiken als je nooit op de weegschaal bent gaan staan. Regelmatige beoordeling van je vooruitgang zorgt ervoor dat je op het juiste pad blijft.

8. Pas je aanpak tussentijds aan. Als je niet voldoende vooruitgang boekt, is dat een teken dat je je aanpak moet veranderen. Dat lijkt gewoon gezond verstand, maar de meeste mensen gaan door met dezelfde acties, of geven het op. Beide garanderen dat je zult falen. Zorg er voor dat je met beide handen aan het stuur staat.

Het ziet er eenvoudig uit als je de stappen zo op een rijtje ziet. Het is echter gemakkelijk om de focus te verliezen, of op te geven. Als verandering gemakkelijk zou zijn, zouden we allemaal het leven van onze dromen leven. Er zijn verschillende stappen om blijvende verandering aan te brengen.

Gebruik de volgende hulpmiddelen:

Happy New You! Werkblad

Happy New You! Acties

Levenswiel

green plant beside white desk

GEWOONTEN ONTWIKKELEN

1. Gewoonten hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen. Er wordt gezegd dat een nieuwe gewoonte 30 dagen nodig heeft om helemaal ingebakken te raken. Het hangt echter ook af van de persoon en de gewoonte! Studies hebben aangetoond dat het tot wel 7 maanden kan duren om een gewoonte te ontwikkelen. Heb dus geduld.

2. Wilskracht is niet wat het lijkt. Zo zou je de wilskracht kunnen bewonderen van iemand die elke dag traint. Er is echter helemaal geen wilskracht nodig om naar de sportschool te gaan, als je eenmaal de gewoonte hebt om te gaan trainen.

  • Wilskracht is geweldig voor het ontwikkelen van nieuwe gewoonten. Het is echter niet voldoende om met regelmaat iets te moeten doen dat je niet leuk vindt. Gebruik je wilskracht voor gewoonte-ontwikkeling.
  • Wilskracht is beperkt. Als je merkt dat je te veel worstelt, is meer wilskracht niet het antwoord. De oplossing is, om de nood voor wilskracht te verminderen.

3. Focus op de gewoonte om aan de slag te gaan. Als je elke dag een wandeling wilt maken, zal de eerste stap zijn, om je wandelschoenen aan te trekken. Laat die actie je focus zijn.

  • Het is niet alleen een cliché. Aan de slag gaan is echt het moeilijkste deel. Als je je wandelschoenen kunt aantrekken en de deur uit gaat, zul je ook gaan lopen.

4. Zorg voor een trigger. Denk na over de gewoontes die je al hebt. Je wast je handen na het gebruik van de badkamer. Je zet ’s avonds het nieuws aan, nadat je de kinderen naar bed hebt gebracht. Een voorafgaande actie of gebeurtenis triggert de meeste gewoonten.

  • Een effectieve trigger gebeurt op een regelmatige basis. Het gebruik van het toilet, het starten van je auto, naar bed gaan en het eten van een maaltijd kunnen allemaal effectieve triggers zijn. Zoek iets dat elke dag gebeurt en logisch is voor de gewoonte die je wilt ontwikkelen.

5. Begin klein. Als je een roman wilt schrijven, is het misschien te veel om een gewoonte te creëren om 1.000 woorden per dag te schrijven. Stel een doel om minstens vijf minuten te schrijven nadat je de kinderen naar bed hebt gebracht. Is vijf minuten te veel? Stel dan als doel om één woord te schrijven! Het interessante is, dat als je eenmaal één enkel woord hebt geschreven, je daarna waarschijnlijk nog veel meer op papier zult krijgen.

  • Een heel klein doel lijkt misschien niet veel voor elkaar te krijgen, maar je creëert de gewoonte om aan de slag te gaan met deze kleine activiteit. Wanneer je eenmaal consequent die kleine stap zet, kun je beginnen met het verhogen van de eisen die je aan jezelf stelt.

6. Beloon jezelf. Het lijkt dom om jezelf te belonen voor het schrijven van één woord, het doen van een push-up of het zeggen van “hallo” tegen een vreemde. Het is echter een mooi begin. Beloon jezelf voor de kleinste prestaties! Zeg tegen jezelf dat je het geweldig doet. Of doe een dansje! Wat het ook is dat voor jou goed voelt, doe het.

  • Zorg ervoor dat het een slimme beloning is. Jezelf een koekje geven voor het maken van een lange wandeling kan het doel van gewichtsverlies tegenwerken!

7. Werk aan één nieuwe gewoonte tegelijk. Het starten van een dieet, het vasthouden aan een nieuwe trainingsroutine, het leren van Frans en het beginnen met een meditatieoefening is te veel tegelijk. Je eindigt weer precies waar je begon. Wacht tot je een beetje succes hebt behaald met de ene gewoonte, voordat je een andere invoert. Zie het als een succes, wanneer het uitvoeren van de nieuwe gewoonte ten minste 90% van de tijd dat de trigger optreedt, lukt.

  • Een slagingspercentage van 90% is hierbij voldoende. Het verschil in resultaten tussen 90% en 100% is vrij minimaal. Interessant is dat een slagingspercentage van 70% maar weinig resultaten oplevert. Probeer maar eens 70% van de tijd een dieet te volgen en kijk wat hier de resultaten voor zijn! Streef naar minstens 90%.

Iemand kan bij je thuis komen en precies zien wat jouw gewoonten in het huishouden zijn. Wanneer je naar je lichaam kijkt, laat dit zien wat je eet- en bewegingsgewoonten zijn. Je gewoonten zijn voor iedereen duidelijk te zien. Creëer nieuwe gewoonten en je leven zal veranderen.

black and gray car door

OMGAAN MET ONGEMAK

Of je nu aan een nieuw dieet begint, je vriendenkring wilt vergroten, of terug naar school gaat, je zult onderweg altijd wel een beetje ongemak ervaren. Dit is heel normaal! Ongemak is een onderdeel van verandering.

Ga effectief om met ongemak:

1. Begrijp dat ongemak een misplaatst verdedigingsmechanisme is. Wetenschappers geloven dat het ongemak dat wordt ervaren tijdens verandering, dient, om ons in leven te houden. Je hersenen maken zich zorgen over leven en dood. Je geluk komt op de tweede plaats. Het beschouwt elke verandering als mogelijk levensbedreigend.

Stel je voor dat 10.000 jaar geleden:

  • Je jezelf verstopt achter een struik voor een tijger en er over na denkt om het op een rennen te zetten. Achter de struik leef je nog. Hier van weg rennen rennen kan gevaarlijk zijn. De meesten van ons zouden ons stil houden en achter de struik blijven, waar het veilig is.
  • Je ongemak beschermde je 10.000 jaar geleden. Nu remt het je af.
  • Als je leven niet in gevaar is, kan je ongemak je misleiden. Zie ongemak als een teken om de situatie te evalueren. Reageer op een manier dat redelijk is, gezien de situatie.

2. Verwelkom ongemak. Als je je ongemakkelijk voelt, is er een kans dat er iets belangrijks gebeurt. Waar voel jij je het prettigst? Op de bank, televisie aan het kijkend? Is er ooit iets geweldigs gebeurd wanneer je dezelfde dingen deed die je altijd al deed?

  • Als je je ongemakkelijk voelt, hebben dingen een kans om ten goede te veranderen.

3. Wees mindful. Als je je ongemakkelijk voelt, denk je aan negatieve uitkomsten. Maar als je je gewoon focust op hoe heerlijk je broodje kaas smaakt dat je op dat moment aan het eten bent, kún je je helemaal geen zorgen maken over de toekomst.

  • Een goede regel: je gedachten moet gericht zijn op je omgeving, je ademhaling of je huidige activiteit. Als je gedachten op iets anders zijn gericht, leef je niet echt. Het leven kan alleen in het heden geleefd worden.

4. Leer mediteren. Meditatie is eenvoudig, maar het is niet gemakkelijk. Er zijn veel boeken en video’s over dit onderwerp. Besteed wat tijd aan het leren beheersen van je gedachten.

5. Beweging. Lichaamsbeweging kan je verlossen van nervositeit of spanningen. Als je je gestrest voelt, ga dan hardlopen, ga naar de sportschool of haal je tennisracket tevoorschijn. Je zult merken hoeveel beter je je daarna voelt.

6. Sterker worden. Als je gewend bent om toe te geven aan ongemakkelijke gevoelens, kun je dit veranderen. Probeer zo lang mogelijk bij je gevoel van ongemak te blijven. Merk op dat het nog steeds goed met je gaat. Na verloop van tijd zul je in staat zijn om beter en effectiever met ongemak om te gaan.

7. Het zijn maar stofjes. Stresshormonen en neurotransmitters hoeven je acties niet te bepalen. Deze stofjes kunnen je hartslag, bloeddruk en gevoelens van angst beïnvloeden. Maar de effecten zijn niet schadelijk. Vergeet niet dat je hersenen je proberen in leven te houden. Angst is gewoon een gevoel in je lichaam. Je hebt wel eens slechter overleefd.

8. Focus op het resultaat in plaats van op het proces. Stil staan bij het dieet dat je aan het volgen bent kan je ellendig en neerslachtig maken, maar nadenken over de resultaten is daarentegen heel spannend. Richt je op je doel wanneer je je down voelt.

  • Dit geldt voor alles waar je geen zin in hebt. Denk niet aan hoe vreselijk het zal zijn om de garage op te ruimen. Bedenk hoe geweldig je je zult voelen als het gedaan is.

Ongemak kan ook worden gezien als een positief teken. Het betekent dat je je leven verandert. De enige manier om ongemak volledig uit je leven te verwijderen, is door nooit iets nieuws te proberen. 

Ongemak kan worden beheerd en geminimaliseerd, maar het is een deel van ons. Je kunt ervoor kiezen om vooruitgang te boeken, ondanks dat je je ongemakkelijk voelt.

3. VOEG ALLES SAMEN EN

ONTWIKKEL EEN 12 MAANDEN PLAN

Het is nog een hele uitdaging om bijvoorbeeld van het schrijven van één woord per dag naar het afmaken van een roman te gaan, 30 kilo te verliezen, of om het geld voor een tropische vakantie bij elkaar te rapen. 

De eerste stap is vaak nog eenvoudig, maar het maken van een goed plan is iets uitdagender! 

Hoe kun je dat doen?

1. Vergeet niet dat je een prioriteit hebt gegeven aan de lijst met veranderingen die je wilt gaan aanbrengen en nieuwe gewoonten die je wilt toevoegen aan je leven. Dat is de eerste stap. Je werkt je gewoon een weg naar beneden door deze lijst. Wanneer je met regelmaat succes boekt in het behalen van je stappen naar één bepaald doel, is het tijd om de volgende prioriteit toe te voegen.

2. Je zou elke maand een nieuwe prioriteit toe kunnen voegen. Als een gewoonte langer dan een maand nodig heeft om een automatisme te worden, is dat ook oké! Blijf je concentreren op die ene gewoonte totdat het een automatisme wordt. Drie tot vijf veranderingen in één jaar is ook al een hele vooruitgang. 

3. Maak een ruwe planning. Pak er een kalender bij en maak hier wat aantekeningen op. Voorkom dat je jezelf te veel vast legt, want het is onmogelijk om je vooruitgang tot in detail te voorspellen. Zorg voor een ruwe schatting van wat je in één jaar kunt bereiken.

4. Stel je prioriteiten vast. Kies de paar dingen die je dit komende jaar absoluut wilt bereiken. Vier doelen kunnen gelijk staan aan één per kwartaal. Wat heb je bereikt op 31 maart, 30 juni, 30 september en 31 december? 

  • Misschien heb je een doel dat 12 maanden nodig heeft, maar welke mijlpalen heb je bereikt aan het einde van elk kwartaal?

5. Blijf gefocust op je gewoontes. Zorgen voor een betere gezondheid is in principe weinig meer dan 2 gewoontes: goed eten en bewegen. 

Om een nieuwe taal te leren spreken zal het nodig zijn om regelmatig te oefenen. Het behalen van successen is nog niet zo ingewikkeld als je je maar richt op de juiste gewoonten.

6. Wat heb je het afgelopen jaar bereikt? Als je bent zoals de meeste mensen met goede voornemens, niet zo heel veel. Een paar veranderingen zijn al een enorme verbetering ten opzichte van de resultaten die je in het verleden hebt behaald. Voorkom echter dat je te veel van jezelf gaat vragen.

7. Visualiseer de nieuwe jij. Stel je voor hoe je eruit ziet, wat je denkt en voelt aan het einde van het jaar. Word enthousiast! Blijf dit beeld voor ogen houden, als je het moeilijk hebt.

  • Als je elke ochtend een hekel hebt aan het eten van je havermout, zul je hier elke keer weer tegenop blijven zien en kruipt de tijd voorbij. Echter, als je je focust op hoe geweldig je je de komende zomer zult voelen in dat leuke zomerjurkje, zal het jaar voorbij vliegen.

8. Beloon jezelf voor je resultaten. Als je je kwartaaldoelen bereikt, doe dan iets leuks voor jezelf. Je hebt het verdiend!

9. Heb geduld. Een jaar kan erg lang lijken wanneer je het liefst nu meteen je doel wilt behalen. Focus op één dag tegelijk. Het aan elkaar rijgen van voldoende goede dagen is de sleutel tot succes.

live fully create happiness speak kindly decor

CONCLUSIE

Het nieuwe jaar staat voor de deur (of naargelang je deze blogpost leest; is begonnen). Dit kan het jaar zijn waarin je een nieuwe jij creëert, zelfs als je er in het verleden niet in geslaagd bent om een belangrijke verandering voor elkaar te krijgen. 

Als niets in je leven lijkt te werken, is er nu ook goed nieuws. Er is niet eens zoveel voor nodig om je leven te verbeteren, als je zou denken. Slechts een paar veranderingen in je dagelijkse gewoonten kunnen ongelooflijke resultaten opleveren.

Het is belangrijk om prioriteit te geven aan de veranderingen die je het liefst wilt aanbrengen. Er is tenslotte maar zoveel dat in één jaar kan worden bereikt. Waarom zou je je tijd verspillen met aanklooien? Bepaal de belangrijkste veranderingen en ga aan de slag!

Ontwikkel de gewoonten die nodig zijn om je doelen te bereiken. Veel van je huidige gewoonten hebben in het verleden laten zien dat deze niet voldoen. Nieuwe gewoontes zorgen voor nieuwe resultaten. Het echte werk zit in het ontwikkelen van die gewoonten. 

Hardlopen is niet moeilijk. Je schoenen aantrekken en de voordeur uitstappen is moeilijk.

Heb wat geduld met jezelf, maar ga vandaag nog aan de slag. 

Gebruik de volgende hulpmiddelen:

Happy New You! Werkblad

Happy New You! Acties

Levenswiel

Dit zou wel eens het jaar van een nieuwe jij kunnen zijn!

Geef een antwoord