baby, eating, girl-6561263.jpg
Kids

12 Tips voor ouders van een ​​kieskeurige eter.

Een kieskeurige eter proberen te overtuigen om zijn of haar bord leeg te eten kan een hele uitdaging zijn voor ouders.

Tussen de leeftijd van ongeveer 2 en 5 jaar is het normaal dat kinderen erg kieskeurig worden over wat ze wel en niet willen eten.

Probeer de volgende tips om niet gillend gek te worden en rustig te blijven tijdens de maaltijd, terwijl je je kind een uitgebalanceerd dieet geeft.

Houd het gezond voor je kieskeurige eter:

1. Verruim je blik naar de langere termijn.

Kijk of je kind gedurende een volledige week gezond eet. Peuters kunnen afzonderlijke dagen hebben waarop ze niets anders dan bijvoorbeeld noedels willen eten, maar dat is oké, wanneer het op de lange termijn wel in evenwicht blijft.

2. Introduceer geleidelijk aan nieuwe voedingsmiddelen.

Het zit in het aard van je kind om, naarmate hij of zij ouder en mobieler wordt, zelf te gaan testen of de nieuwe dingen die ze tegenkomen ook wel “veilig zijn” om te eten.

Vaak werkt het het beste om nieuwe voedingsmiddelen ongeveer 1 tot 2 weken elke dag opnieuw te blijven aanbieden.

3. Verklein het.

Kleine kinderen hebben kleine porties nodig. Ze zullen om meer vragen als ze nog honger hebben. Moedig ze aan om in eerste instantie één hap te proberen.

Beperk de maaltijden tot maximaal ongeveer 30 minuten. Serveer indien mogelijk kleinere maaltijden op meer momenten gedurende de dag. Vasthouden aan een regelmatig schema kan ook goede resultaten opleveren.

vegetable skewer, paprika, tomato-3317060.jpg

4. Wees creatief met recepten.

Een beetje creativiteit kan wonderen doen om je kind zijn of haar groenten en andere gezonde maaltijden te laten eten.

Rasp de wortel tot pannenkoekenbeslag. Maak spinazielasagne.

Draai het af en toe eens om: eet ‘s ochtends de overgebleven kip van de vorige avond en serveer wafels en andere ontbijtproducten voor het avondeten.

5. Gebruik voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen.

Er kunnen momenten zijn dat je kleuter niet veel trek heeft. Zorg dan dat elke calorie telt met krachtige voedingsmiddelen zoals yoghurt, bonen, of pindakaas.

6. Blijf kalm.

Emotionele gezondheid is ook heel belangrijk voor het welzijn van je gezin.

Praat over leuke dingen tijdens het eten, om te voorkomen dat de eetgewoonten van je kind alle aandacht trekt. Sta hun voorkeuren, binnen redelijke grenzen, toe. Houd er vooral rekening mee dat dit gedoe een voorbijgaande fase is.

Kijk ook eens op:

Maak het leuk voor je kieskeurige eter:

7. Laat je kind mee boodschappen doen.

Gebruik het boodschappen doen als een kans om over goede voeding te praten en om al het uitgestalde eten eens goed te bekijken.

supermarket, stalls, coolers-949913.jpg

Laat je kind het groenten en het fruit uitzoeken.

Wees enthousiast over de suggesties van je kind bij het inplannen van jullie wekelijkse menuplan.

8. Plant samen met je kind groenten in eigen tuin.

Kinderen zullen meer geïnteresseerd zijn in voedsel wanneer ze het zelf van zaadje tot oogst hebben zien groeien. En dit vooral ook zelf mee voor elkaar hebben gekregen.

Maak er een feestje van door een pizzatuin aan te leggen, of kinderen hun eigen kleurrijke gieter te geven.

Wanneer het kouder wordt, kweek je ook gemakkelijke wat kamerkruiden zoals munt en bieslook.

9. Laat je kind meehelpen in de keuken.

Betrek je kind bij het bereiden van maaltijden en snacks.

Kleine kinderen kunnen bijvoorbeeld uitsteekvormen gebruiken om brood in vrolijke vormen te veranderen of groenten in grappige gezichten te rangschikken.

10. Maak van het samen eten iets gezelligs.

Plan bijvoorbeeld een lunchafspraakje met andere kinderen of familieleden die je kind een goed voorbeeld kunnen geven over goed eten.

Vul een picknickmand of bezoek een gezinsvriendelijk restaurant.

cooking, lesson, workshops-4299302.jpg

11. Word rommelig.

Zoals algemeen bekend vinden de meeste kinderen het heerlijk om een ​​beetje vies te worden.

Maak een spelletje van het dopen van worteltjes in de yoghurt, of zoek een recept waarbij je met je handen kunt eten. Geef gewone gerechten bijzondere namen, zoals olijfoogbollen.

12. Kleedt het leuk aan.

Presentatie is voor iedereen, maar vooral voor kinderen, heel belangrijk bij het proberen van nieuwe dingen.

Zoek naar kopjes en borden met het favoriete stripfiguur, of de favoriete dierentuin-dieren van je kind. Draag samen grappige hoedjes.

Ontwikkel een ritueel om het samen eten te vieren, wanneer je kieskeurige eter iets nieuws heeft geprobeerd, inclusief je eigen themaliedje.

Het is leuk om je peuter te zien groeien en nieuwe vaardigheden onder de knie te zien krijgen, zelfs als je wat extra geduld nodig hebt tijdens de maaltijden.

Leer je kieskeurige eter een beetje tegemoet te komen, zodat je hele gezin van een uitgebalanceerd dieet en alle maaltijden samen als gezin kunnen genieten.

Heb jij nog tips, of lekker recepten? Laat het even weten. We zijn hier in huis altijd op zoek naar nieuwe dingen om te proberen.

Liefs,

TuinTuin

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.