flower, orange, petal
Ontdek je Ware Ik

Een leven leiden zonder spijt.

Heb jij spijt van bepaalde dingen die je hebt gedaan of hebt meegemaakt in jouw leven? Heb je in het verleden dingen gedaan waarvan je nu zou willen dat je het anders had gedaan?

Spijt hebben is een negatieve en soms ook verdrietige emotie. Hoewel we weten dat we het verleden niet kunnen veranderen, blijven deze gevoelens ons toch naar beneden halen.

Komen deze gedachten je bekend voor:

  • Wat was dat een slechte beslissing…
  • Had ik maar meer tijd met mijn kinderen doorgebracht…
  • Ik zou willen dat ik het eerder met hem had uitgemaakt…
  • Nu is het te laat om…

Als we niet weten hoe we op een positieve manier om kunnen gaan met deze situaties, kan dit de rest van ons leven negatief beïnvloeden!

Het is moeilijker om verder te gaan in de richting van onze doelen, als we onze tijd besteden aan spijt hebben van de dingen die al in ons verleden liggen.

Het goede nieuws is dat er dingen zijn die je hieraan kunt doen. Als je merkt dat je spijt hebt, zijn er manieren om over die gevoelens heen te komen.

Hieronder vind je verschillende tips…

…om om te gaan met gevoelens van spijt uit het verleden, of in de toekomst, om je zo te helpen een gelukkiger leven te leiden.

Laat je leiden door wat jij belangrijk vindt.

Een van de beste manieren om je te helpen beslissingen te nemen waar je geen spijt van zult krijgen, is door je te laten leiden door jouw prioriteiten wanneer je een keuze moet maken. Wanneer je een beslissing moet nemen, groot of klein, bepaal dan welke keuze het beste past bij wat het meest belangrijk is voor jou.

De keuze die het meest aansluit bij wat jij belangrijk vindt, is de beste beslissing voor je.

Iemand anders kan een andere keuze maken, maar maak je vooral geen zorgen over wat zij denken dat het beste is. Hun mening wordt gevormd door hun eigen wensen en behoeften.

Wanneer je deze strategie gebruikt bij het nemen van beslissingen, maakt dit het veel gemakkelijker.

Als je kiest wat het beste is voor iemand anders, kun je er spijt van krijgen, maar als je kiest op basis van je eigen prioriteiten, krijg je er zelden spijt van.

Zelfs als de dingen niet precies gaan zoals je gepland had, kun je er nog steeds op vertrouwen dat je de juiste beslissing voor JOU hebt genomen op basis van wat voor jou het belangrijkst is.

choice, select, decide-2692575.jpg

Hoe je kunt bepalen wat je echt belangrijk vindt.

Vaak wordt een beslissing ingewikkeld door verschillende dingen die je belangrijk zou kunnen vinden en hierin mee zullen wegen.

Wat doe je dan? Ga voor de keuze die het beste is voor je belangrijkste prioriteit.

Volg deze 3-stappen strategie om je prioriteiten te bepalen. Gebruik het bij het nemen van al je beslissingen:

Stap 1: Denk er over na.

Denk na over wat voor jou het belangrijkst is en schrijf ze op.

  • Je kinderen, partner, familie…
  • Je dromen en doelen
  • Je normen en waarden
  • Je gezondheid
  • Je werk
  • …andere dingen die voor jou van belang zijn.

Stap 2: Sorteer je prioriteiten.  

Zet ze op volgorde met de belangrijkste items bovenaan.

Sommige van je belangrijkste prioriteiten kunnen/zullen op verschillende momenten in je leven veranderen.

Als je bijvoorbeeld naar de universiteit gaat om een diploma te halen, kan het afronden van je opleiding in deze tijd belangrijker zijn dan je baan. Wanneer jouw baan echter de enige vorm van inkomen is voor je gezin, is je baan een van je topprioriteiten.

Stap 3: Onthoud deze lijst wanneer je je keuzes maakt.

Neem je beslissingen (waar mogelijk) op een wijze, dat dit de meeste voordelen biedt voor de prioriteiten bovenaan jouw lijst. Ga voor de keuzes die je hogere prioriteiten helpen, in tegenstelling tot je lagere prioriteiten.

Als je bijvoorbeeld voor de keuze staat tussen junkfood ophalen op weg naar huis van je werk of iets gezonds eten als je thuiskomt, is het gemakkelijker om de gezonde keuze te maken wanneer je gezondheid een van je prioriteiten is.

Dingen zoals een wandeling maken met je kinderen worden gemakkelijke keuzes, omdat deze activiteit voldoet aan twee prioriteiten: je gezondheid en tijd doorbrengen met je kinderen.

Je zult er nooit spijt van krijgen dat je deze keuzes hebt gemaakt op basis van de dingen die je het belangrijkste vind.

Aan de andere kant, als je moet toegeven aan het gevoel van het moment, zoals wanneer je junkfood wilt of liever een dutje doet dan tijd door te brengen met je familie, kunnen er momenten in de toekomst zijn dat je spijt hebt van deze slechte beslissingen.

Leef volgens de GOUDEN REGEL.

Een andere goede manier om slechte keuzes te voorkomen die later tot spijt leiden, is door te leven volgens de Gouden Regel:


Behandel anderen, zoals jij graag door anderen behandeld wilt worden.”


Door van tevoren na te denken over hoe je een ander behandelt, weerhoudt het je ervan om ondoordachte dingen te doen of te zeggen waar je je later slecht over kunt voelen.

Maak er een gewoonte van om deze regel aan te houden bij alles wat je doet.

Als je het niet eens bent met iemand, ben je op deze manier meer geneigd om te zoeken naar een oplossing die voor jullie beiden gunstig is, in plaats van boos te worden of gewoon proberen het argument te winnen. Als dit gebeurt, wint niemand!

Wanneer je de Gouden Regel gaat gebruiken, zul je niet alleen spijt voorkomen, maar zul je ook merken dat mensen de neiging hebben om je vriendelijkheid te beantwoorden, waardoor je leven op elk vlak fijner wordt!

Ontwikkel een actiegerichte mindset.

Vaak is waar we spijt van hebben niet zozeer wat we hebben gedaan, maar wat we niet hebben gedaan.

Het starten van een actiegerichte mindset zal ook je beslissingsvaardigheden versterken, omdat  je nieuwe mindset je zal aanmoedigen om een keuze te maken, zodat je ernaar kunt handelen.

De meest verstandige strategie is om je beslissing te nemen op basis van wat jij belangrijk vindt en vervolgens geen tijd te verspillen aan het twijfelen aan jezelf.

Dus ga je gang, en onderneem actie om je beslissing ook echt uit te gaan voeren. Dit zal je zelfvertrouwen vergroten en je in staat stellen om je doelen sneller te bereiken.

Hier zijn enkele tips om je te helpen een actiegerichte mindset te ontwikkelen:

1. Vermijd uitstelgedrag.

Wanneer je iets uitstelt waarvan je weet dat je het moet doen, verhoogt het je zorgen en uiteindelijk je spijt dat je het niet eerder hebt gedaan. Maak er een gewoonte van om je taken op de juiste manier af te handelen.

Wanneer je het uitstelt om iemand iets te vertellen, haal dan gewoon diep adem en begin meteen een gesprek met diegene. Als je het gesprek begint over “koetjes en kalfjes” kan dit je helpen het rustig aan te doen om uiteindelijk toch te kunnen zeggen wat je wilde zeggen.

Als je een project uitstelt, is vaak het starten, het ding dat je tegenhoudt. Begin met een eenvoudig deel, zodat dit vroege succes er voor kan zorgen dat je hierin vooruit zult komen, misschien wel sneller dan ooit tevoren.

Wanneer je geen actie onderneemt omdat je denkt dat de taak te moeilijk zal zijn, verdeel je doel dan in kleine, gemakkelijk haalbare minidoelen, zodat je een plan hebt waar je je redelijk aan kunt houden en je niet overweldigd raakt.

2. Plan je werk en werk aan je plan.

Houd een planner bij en maak een dagelijkse takenlijst. Raadpleeg deze lijst regelmatig en streep je taken door nadat je ze hebt voltooit. Hierdoor kun je gedurende de dag je vooruitgang zien.

Maak je schema flexibel genoeg om jezelf de tijd te geven om onverwachte afleidingen aan te kunnen. Oefen met het direct regelen van de dingen die naar boven komen en ga dan snel terug naar je lijstje.

3. Zoek oplossingen voor uw uitdagingen.

Het komt vaak voor dat we een drempel op ons pad, ons ervan laten weerhouden om het leven te leven dat we eigenlijk zo graag willen, om er zo later spijt van te krijgen.

Met een actiegerichte mindset zijn uitdagingen slechts hobbels op de weg. Wanneer er een uitdaging op je pad komt, ga dan meteen aan de slag met het zoeken naar een haalbare manier om het te omzeilen. En onderneem vervolgens actie om verder te gaan in de richting van je doel.

Een leven leiden zonder spijt.

Pluk je kansen!

Ben jij altijd “onbereikbaar” wanneer kansen zich voordoen?

Het leren herkennen van goede kansen en er meteen gebruik van maken kan ook spijt voorkomen. Hoe vaak heb je jezelf gestraft voor het missen van een kans?

Een van de beste dingen die je kunt doen om jezelf te helpen nieuwe ideeën te herkennen, is om hiervoor open te blijven staan. Luister naar andermans ideeën en pas ze vervolgens toe op je eigen situatie. Vraag jezelf af of er een manier is waarop je dit idee kunt gebruiken om je weg naar je doelen te versnellen of je leven nog beter te maken.

Alleen de kans erkennen is echter niet genoeg. Zorg ervoor dat je je nieuwe actiegerichte mindset gebruikt om ook meteen actie te ondernemen. Als je er te lang over nadenkt, zal de mogelijkheid waarschijnlijk aan je voorbij gaan.

Maak mooie herinneringen.

Je kunt veel spijt voorkomen door gewoon met opzet te leven!

Wat betekenen dat? Het betekent, dat je het leven dat jij wilt leven, ook daadwerkelijk actief nastreeft. Besteed je tijd aan het maken van de herinneringen die jij wilt hebben!

Heb je liever herinneringen aan je werk, verveling en het verspillen van je leven, of mooie herinneringen aan tijd die met je familie en vrienden hebt besteed, of dat je je dromen na streefde?

Niemand heeft ooit in de laatste dagen van hun leven de wens gehad dat ze meer tijd hadden besteed aan werken of tv kijken. Dit zijn gewoon niet de dingen die er het meest toe doen als je terugkijkt op je leven.

Het geheim van het voorkomen van spijt, is te doen wat voor jou het belangrijkst is.

Wat wil je in je leven hebben gedaan?

  • Wil je reizen? Doe dan wat nodig is, zodat je de tijd vrij hebt en het inkomen om dit voor elkaar te krijgen!
  • Wil je meertalig zijn? Begin dan VANDAAG nog met het leren van een andere taal!

Met andere woorden, onderneem actie om het leven te creëren dat je wilt. Besteed je tijd niet aan het treuren om je huidige situatie en het wensen om meer.

Doe elke dag iets om het leven dat je wenst werkelijkheid te maken voor de toekomst. Je dromen zullen je realiteit worden, eerder dan je je realiseert. En je zult ook enorm hebben genoten van de reis er naartoe!

Elimineer gevoelens van spijt die je al had.

Als je spijt hebt van het verleden, doet het je alleen maar pijn. Er komt niets goeds van.

Hier zijn een aantal technieken die je kunnen helpen je gevoelens van spijt te overwinnen:

Laat het verleden rusten.

Dingen die in het verleden zijn gebeurd, kunnen niet worden veranderd. Hoe hard we ons best ook doen of hoeveel tijd we ook besteden aan het wensen dat dingen anders waren gegaan.

Als er een manier is om het goed te maken, doe dan wat je kunt om het beter te maken en ga dan verder met je leven. Focus op je heden, kijk uit naar je toekomst en laat het verleden in het verleden.

Leef in het moment.

Wanneer je in het moment leeft, ben je volledig gefocust op het nu. Er is geen verleden of toekomst. Je voelt de sensaties, het plezier en de vreugde van dit moment en waardeert deze ook.

Hoe meer je deze techniek beoefent, hoe meer je al het andere kunt buiten sluiten en van dit moment kunt genieten.

Je dagen zijn een aaneensluiting van momenten, die je volledig zou moeten ervaren.

Een leven leiden zonder spijt.

Gebruik affirmaties.  

Affirmaties kunnen je helpen je mindset te veranderen van negatief of verdrietig zijn over het verleden, naar het accepteren ervan en vervolgens een positiever leven te leiden.

Het zijn positieve uitspraken die je bij jezelf kunt herhalen, elke keer als er een negatieve gedachte voorbij komt.

Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Ik ben blij met wie ik nu ben en kijk uit naar een mooie toekomst.
  • Ik ben wie ik ben. En daar ben ik blij mee. Jouw goedkeuring is wel fijn, maar niet nodig.
  • Ik kan groeien en mezelf ontwikkelen. Ik ben nog tot zo veel meer in staat. Het beste komt nog.
  • Ik ben sterk. Ik heb tegenslagen overwonnen. Ik heb ervan geleerd. Ik ben gegroeid.

Mediteren.  

Mediteren helpt je om je leven zonder spijt voor te stellen. Voel tijdens het mediteren de positieve gevoelens van een meer zorgeloos leven.

Adem frisheid in en adem de spijt uit. Zie het verdwijnen in de lucht om je heen, voor altijd verdwenen, om nooit meer terug te keren.

Een leven zonder spijt is een vreugdevol leven. Zorg ervoor dat je deze strategieën en technieken gebruikt om te voorkomen dat spijt op je pad komt. Geniet van je reis, want het wordt een wilde en prachtige rit!

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.