computer, keyboard, apple
Time management Zorg goed voor jezelf

Doorbreek de cyclus van het altijd maar bezig moeten zijn.

Als je te veel activiteiten in te weinig uren probeert te persen, kun je je hierdoor op een gegeven moment overweldigd voelen.

Sommige scheppen op over hoe druk ze het wel niet hebben, omdat het ze stiekem een belangrijk en succesvol gevoel geeft.

Misschien sta je onder financiële druk of voel je druk vanuit je familie waar je niet aan kunt voldoen.

Hoe dan ook, er is op dit moment een epidemie van “ het altijd maar bezig moeten zijn” waardoor we ons gehaast en ontevreden voelen. En waardoor we het gevoel hebben altijd maar tijd te kort te komen.

Ik zie dit bij vriendinnen, maar heb dit gevoel ook zelf vaak genoeg ervaren. Dat je nooit genoeg gedaan kunt krijgen. Maar ook dat gevoel dat wanneer je je dag niet volledig vol hebt gepropt met afspraken, zorgen voor de kinderen, het huishouden en je werk, je tekort schiet. Bang dat anderen naar je zullen kijken alsof je niet voldoet aan de norm, omdat je bepaalde dingen toch echt gedaan zou moeten hebben voor die dag.

Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik echter dezelfde dingen gedaan kan krijgen in één dag, zonder dat ik me gehaast voel en zelfs nog tijd over heb om even rustig met mijn voeten omhoog te gaan zitten.

Door bijvoorbeeld meer rustmomenten krijg ik nu veel meer gedaan

Probeer deze belangrijke en kleine oplossingen die ik zelf gebruik om zo je tijd te beheren en productiever te worden.

alleenstaande moeder stress

Belangrijke tips tegen het “altijd maar bezig moeten zijn”-gevoel:

Zet je telefoon uit.

De hele dag verbonden en bereikbaar zijn speelt natuurlijk een grote rol in het overweldigd voelen. Schakel je apparaten ten minste twee uur voordat je naar bed gaat uit. Of probeer één dag je sociale media apps helemaal niet te openen.

Leef mindful.

Wees bewust bezig met datgene wat je op dat moment aan het doen bent. Focus je op één taak tegelijk. Je vermindert stress en verbetert de kwaliteit van je werk.

Kies je prioriteiten.

Denk na over je wat je wilt bereiken en besteed je tijd aan de activiteiten en taken die voor jou belangrijk zijn. Slim gebruik van je tijd geeft je leven meer betekenis.

Stel routines vast.

Besteedt je evenveel tijd aan het coördineren van je taken als aan het daadwerkelijk uitvoeren ervan? Een systematische aanpak verandert klusjes die regelmatig terug komen in automatische gewoonten.

Gebruik dagelijkse routines. Doe je boodschappen op dinsdag en vrijdag. Controleer je e-mail en beantwoord telefoontjes voor de lunch en een uur op het einde van de dag.

Werk samen met anderen.

We kunnen meer bereiken als we met anderen samenwerken. Focus je op jouw sterke punten en probeer de resterende taken uit te besteden of kijk of je ze kunt elimineren.

Het kan ook zoiets simpels zijn als het met een andere moeder afspreken dat jullie om beurten jullie beide kinderen wegbrengen, ofwel ophalen van het sporten.

Slaap meer.

Weersta de verleiding om je slaap op te offeren om meer gedaan te krijgen. Voldoende rust maakt je effectiever. Als je moeite hebt om je ogen open te houden, ga dan een uur eerder naar bed dan normaal.

Blijf niet aanpassen wat al goed is.

Laat het los. Loop een e-mail één keer na en verstuur deze dan. Als je kinderen elke dag hun lunch mee naar school nemen en schone kleren dragen, hoef je je huishouden op dat punt waarschijnlijk niet verder te verbeteren. Goed is goed genoeg.

Plan je vrije tijd.

Meer vrije tijd creëren is als geld vinden in de zak van een jas die al maanden in je kast hangt. Tel de uren die je hebt, buiten je werk, je huishouden, het slapen enzovoorts.  Bepaal hoe je deze wilt gebruiken, voordat andere dingen deze kostbare tijd opslokken.

Altijd maar bezig moeten zijn

Nog een paar kleine tips tegen het “altijd maar bezig moeten zijn”-gevoel:

Neem tijd voor een bakkie.

De koffiepauze komt vaak te vervallen wanneer je het gevoel hebt dat je nog zo ontzettend veel moet doen. Het is echter heel belangrijk dat je deze kleine momentjes pakt. Ga op je gemak zitten en geniet er van.

Vertrek als eerste op je werk.

Als je meer tijd doorbrengt met de schoonmaakploeg die op het einde van de dag langskomt dan met je familie, kijk dan hoe het is om af en toe ook eens als eerste de deur uit te gaan. Laat het je collega’s van tevoren weten, wanneer dit het makkelijker voor je maakt.  

Let op wat je zegt.

Heb je de gewoonte om te zeggen dat je het zo druk hebt? Door dit minder te zeggen en/of te denken, zet je de eerste stap om ook de spanning te verminderen die deze uitspraak telkens met zich mee brengt.

Stop met concurreren.

Soms klinkt het alsof we elkaar proberen te overtreffen als het gaat om het druk hebben. Als iemand begint te praten over zijn drukke dag, kun je hier sympathiek op reageren, waarna je het onderwerp verandert in iets waar jullie beide iets aan hebben.

Sta stil.

We hebben allemaal een aangeboren kracht die ervoor zorgt dat we iets willen doen, zelfs als het contraproductief is. Geef jezelf toestemming om even te stoppen en na te denken over je mogelijkheden.

Als je je overweldigd voelt, is het tijd om meer balans in je leven te creëren.

Maak naast uitdagingen en avontuur, ruimte voor alledaagse taken en stille reflectie. Je zult snel merken dat minder activiteit bevredigender kan zijn.

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.