girl, balloons, child
Scheiding / Alleenstaand Ouderschap

De uitdagingen van een ​​alleenstaande ouder.

De meeste mensen zullen nooit verwachten een alleenstaande ouder te worden. En we kunnen ook wel zeggen dat je er ook nooit echt op bent voorbereid. Het leven van een alleenstaande ouder kan flink wat uitdagingen met zich meebrengen.

Volgens de laatste cijfers Jeugd en Opvoeding door het Nederlands Jeugd Instituut waren er 582.106 eenoudergezinnen (22 procent van de gezinnen) in 2019 en het aantal blijft groeien.

Als alleenstaande ouder sta je voor een aantal uitdagingen. Sommigen zullen je misschien verrassen.

Hieronder staan de dingen die ik zelf heb ervaren en de antwoorden op vragen waar ik zelf mee rond heb gelopen toen ik zelf met mijn drie kinderen ons gezin opnieuw moest gaan vormgeven.

Ik hoop dat het je zal helpen en dat het je zal steunen in de overstap naar je nieuwe rol van alleenstaande ouder.

Verdriet kind alleenstaande ouder

DE UITDAGINGEN.

Laten we eerst eens kijken naar enkele van de uitdagingen waar je waarschijnlijk mee te maken zult krijgen.

1. Verdriet.

Zowel jij als je kind of kinderen krijgen te maken met een verlies. Of je nou gescheiden bent of je echtgenoot of partner is overleden, het is een verlies waar je nog geruime tijd mee te maken zult krijgen. Iedereen rouwt op een andere manier. Het is belangrijk om verdriet over jezelf en je kind te accepteren en toe te staan.

2. De rol van “super-ouder”.

Je moet nu alles zijn voor je kind. De moeder, de vader, de vriend en raadgever zijn. Je moet voor je gezin zorgen en ervoor zorgen dat je op de hoogte blijft van de ontwikkeling en het geluk van je kind.

Misschien heb je het gevoel dat je een superouder moet zijn. Je zult deze nieuwe rol onder de knie krijgen door voor jezelf te zorgen, steun te vragen en door prioriteiten te stellen. Want het is gewoon zo dat je niet alles zelf kunt doen.

3. Structuur bieden en omgaan met gedragsproblemen.

Als het leven ingrijpend verandert, reageren alle kinderen weer anders. Sommigen kunnen zich terugtrekken. Sommigen gaan misschien door met het leven zonder al te veel problemen. Anderen vertonen aanzienlijke gedragsproblemen. De kans is groot dat je kind van alles een beetje zal meemaken.

Als ouder is het jouw taak om voor structuur te zorgen. Structuur betekent een consistente routine aanhouden, zodat je kind weet wat van hem wordt verwacht. Het betekent ook het vaststellen van regels en consequenties bij het overtreden hiervan.

Het kan aan het eind van een lange dag moeilijk zijn om thuis te komen en met dit alles om te gaan. Het is echter heel belangrijk voor het geluk en succes van je kind op de lange termijn.

4. Time management.

Er is gewoon niet genoeg tijd voor alles. Je zult prioriteiten moeten stellen, hulp inroepen en alle middelen inzetten die je hebt. Waar het op uitkomst, is dat je misschien een paar problemen moet loslaten of ontspannen.

Er zullen ook financiële en sociale uitdagingen zijn. Misschien heb je het gevoel dat mensen je anders behandelen nu je alleenstaand bent en je kind alleen opvoedt. Zet je schrap; mensen kunnen hard zijn.

Vrouw emoties alleenstaande moeder

DE EMOTIES.

Ik heb het over de emoties die je kunt voelen, hoe je steun kunt vinden, en hoe je prioriteiten kunt stellen en kunt plannen voor succes. Maar ook waarom het ​​alleenstaande ouder zijn ook enorm lonend kan zijn en hoe je een positieve kijk kunt behouden.

Vijf emoties die je kunt ervaren als je een nieuwe alleenstaande ouder bent en hoe je daarmee omgaat.

Een nieuwe alleenstaande ouder worden is een emotionele tijd. Als je in staat bent om de emoties te herkennen en ermee om te gaan, is het veel gemakkelijker om gefocust en positief te blijven.

Wanneer deze worden genegeerd, kunnen ze terugkomen en ernstige problemen veroorzaken.

In feite is een veel voorkomende reactie op de emotionele onrust van het worden van een alleenstaande ouder, te veel eten. Het is niet ongebruikelijk dat een nieuwe alleenstaande ouder aankomt en kinderen die gescheiden zijn, hebben ook meer kans op overgewicht.

Het gebeurt omdat voedsel een hulpmiddel wordt om met de emoties om te gaan. Laten we dus eens kijken naar die emoties en hoe we ermee om kunnen gaan.

1. Angst.

Plots ben je alleen en verantwoordelijk voor één of meerdere kinderen. En dat kan best beangstigend zijn. Erken de angst. Schrijf op waar je bang voor bent.

Bijvoorbeeld: “Ik ben bang dat ik niet financieel voor mijn kind kan zorgen.” Het erkennen van de angst helpt je ermee om te gaan. Als je je angsten onder ogen ziet, ben je in een betere positie om ze te beheersen. Je kunt strategieën bedenken om je grootste angsten te beheersen. Je kunt bijvoorbeeld gaan kijken wat je kunt doen om je budget te verlagen en/of je inkomen te verhogen.

2. Schuldgevoel.

Je kunt je schuldig voelen over jouw rol bij het uiteenvallen van je gezin. Je kunt je schuldig voelen dat je je kind niet het gezin kunt geven dat je wilde of de jeugd waarvan je denkt dat hij/zij verdient. Schuldgevoel is een negatieve en onproductieve emotie. Jijzelf en je kind hebben er niets aan. Laat het los en zie het met vertrouwen tegemoet. Je kunt niets meer aan het verleden veranderen.

3. Stress.

Stress komt van alle kanten op je af. Je hebt financiële stress, stress thuis, werkstress en niets helpt je. Stress is handig als je wordt achtervolgd door een beer. Het benadrukken van dingen die buiten je macht liggen en die niet levensbedreigend zijn, put je uit. Vind manieren om met je stress om te gaan. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Wees dankbaar voor de kleine dingen. Mediteer als je kunt. Speel met je kind en zorg goed voor jezelf.

4. Verdriet.

Het verdriet zal op ongebruikelijke momenten verschijnen en het kan je volledig overrompelen. Verdriet is een combinatie van emoties. Het enige dat je kunt doen, is jezelf de tijd en toestemming geven om die gevoelens gewoon te ervaren. Als je verdrietig bent, wees dan verdrietig. Laat het je niet verteren, maar laat het gebeuren. Het zal uiteindelijk overgaan.

5. Overweldigd.

De rol van een alleenstaande ouder is overweldigend. Je moet je prioriteiten stellen. Neem even afstand van je to-do lijst en probeer elke dag van kleine tijdmomenten te genieten. Het kan gewoon een koffiepauze van tien minuten zijn in je eentje in de natuur. Kleine momenten van rust maken een groot verschil.

Je denkt misschien dat je geen tijd hebt voor die kleine momenten van rust. Dat heb je wel.

ondersteuning alleenstaande ouder

DE ONDERSTEUNING VINDEN DIE JE NODIG HEBT.

In de volgende stuk ga ik het hebben over hoe je ondersteuning kunt krijgen. Er zijn veel verschillende soorten ondersteuning die je kunnen helpen in deze periode.

De ondersteuning vinden die je nodig hebt en waarom ondersteuning van cruciaal belang is.

Er zijn veel verschillende soorten ondersteuning. En ze zijn allemaal belangrijk. Als je je gesteund voelt, kun je meer aan je kind geven. Laten we dus eens kijken naar de verschillende soorten ondersteuning die je kunt vinden en aan je leven kunt toevoegen.

1. Emotionele ondersteuning.

Emotionele ondersteuning betekent dat je iemand hebt die naar je luistert.

Gedurende deze tijd moet je met mensen kunnen praten over wat je doormaakt. Een schouder om op te leunen.

Vrienden en familie kunnen soms dit ondersteuningssysteem zijn. Als je mensen in je leven hebt die niet oordelen en je een goed gevoel over jezelf geven, wend je dan tot hen voor ondersteuning. Als je zulke mensen niet in je leven hebt, zoek ze dan.

Word eventueel lid van een steungroep. Er zijn in Nederland een aantal ondersteunende groepen voor alleenstaande ouders, zowel online als offline. Of begin er zelf één…

2. Fysieke ondersteuning.

Je moet nu de rol van twee ouders aannemen. Je zorgt voor je kind(eren), je moet werken en er zijn huishoudelijke taken die moeten worden gedaan. Het is veel om allemaal zelf te doen. Zoek mensen met wie je kunt samenwerken.

Je kunt een vriend(in) bijvoorbeeld vragen of hij/zij met je kan carpoolen en afwisselen wie de kinderen naar school of het sporten brengt. Dit kan je weer wat extra tijd geven. Maak gebruik van een bezorgdienst voor boodschappen. Of zoek een andere manier waarop anderen je kunnen helpen.

plannen alleenstaande ouder

DE KRACHT VAN PLANNEN.

Een systemen creëren om je nieuwe leven gemakkelijker te maken.

Wanneer je een systeem maakt, voeg je een beetje structuur toe aan je leven. Je weet wat je kunt verwachten en wat er moet gebeuren. Je bespaart tijd, energie en vaak ook middelen.

Een eenvoudig voorbeeld van een systeem is het naar bed brengen van je kind. De klok slaat zeven en jij klapt in je handen. “Tijd om naar bed te gaan, laten we je pyjama aantrekken.” Je kind trekt zijn pyjama aan, poetst zijn tanden en laat je weten dat hij klaar is voor zijn verhaal. Je leest een verhaal en doet het licht uit. Het is een proces dat je bijna elke avond herhaalt.

Zo kun je ook systemen maken voor andere processen die zich regelmatig herhalen.

Het bijhouden van een planner kan je helpen om structuur te creëren.

1. Evalueer je behoeften.

Wat lijk je elke keer weer te vergeten? Wat kost je veel tijd en tegen welke taken zie je op? Misschien heb je bijvoorbeeld het gevoel dat je wat meer tijd moet nemen voor de boodschappen en het bereiden van maaltijden. Schrijf een lijst op met dingen waarvan je denkt dat je er baat bij zou kunnen hebben om een ​​plan te hebben.

2. Wat zijn je prioriteiten?

Wat is het belangrijkste voor jou? Je hebt waarschijnlijk meerdere prioriteiten. Dez moet je echter wel rangschikken. Je moet misschien beslissen wat waardevoller en belangrijker is: tijd of geld. Zo moet je bijvoorbeeld een keuze maken tussen’s avonds een vlugge maaltijd klaarmaken of er ’s ochtends vroeg tijd voor vrije maken om alvast een maaltijd voor te bereiden.

3. Wie kan helpen?

Kijk naar de mensen in jouw leven en hoe zij jou bij het proces kunnen helpen. Als je bijvoorbeeld ‘s morgens vroeg een afspraak hebt, heb je dan een vriend of familielid die bij je kind kan blijven terwijl jij weg bent?

4. Wat moet er gebeuren?

Begin met het in kaart brengen van wat er moet gebeuren. Bepaal wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Bepaal de stappen die je gaat nemen en plan de taken.

Deze vier stappen kunnen worden gebruikt voor vrijwel elk proces. Identificeer je behoeften, je prioriteiten en de mensen die je kunt inschakelen om jouw zeer drukke leven te stroomlijnen en te organiseren.

help je kind alleenstaande ouder

HOE JE JE KIND KUNT ONDERSTEUNEN TIJDENS DEZE OVERGANG.

Je kind, of kinderen, zijn je prioriteit en waarschijnlijk de focus van veel van je angsten. Je wilt de best mogelijke ouder voor hen zijn en soms kun je dan denken dat je niet genoeg doet. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat je kind niet verwacht dat je perfect bent. Ze willen dat je hen steunt en hebben deze ook nodig. Je kunt ze dit op de volgende manieren geven:

1. Emotionele steun.

Je kind is in de rouw, past zich aan en probeert uit te zoeken wat zijn/haar nieuwe leven nu inhoudt. Ze zullen een groot aantal emoties ervaren. Volwassenen zijn niet altijd goed in het beheersen van hun emoties. Kinderen zijn er over het algemeen vreselijk in. Ze weten niet hoe ze de emoties moeten identificeren. Ze weten niet wat ze ermee moeten doen. En ze hebben geen idee hoe ze zich beter kunnen voelen. Dat is waar jij ze mee kunt helpen.

Moedig je kind aan om met je te praten en luister naar ze, echt luisteren. Dat betekent niet oordelen of antwoorden geven, maar gewoon naar je kind luisteren en hem laten weten dat hij of zij wordt gehoord. Als je niet de emotionele steun kunt bieden die je kind nodig heeft (en sommigen hebben veel nodig), overweeg dan om professionele hulp in te roepen. Ze moeten zich meer bewust kunnen worden van hun emoties en zich op hun gemak voelen.

2. Ouderlijke ondersteuning.

Je kind moet weten wat het kan verwachten. Ze hebben structuur nodig, routine en regels. Het is jouw taak om ze dit te geven. Creëer een dagelijkse structuur. Start tradities waar je kind naar uit kan kijken. Lees ze bijvoorbeeld een boek voor voordat ze naar bed gaan of maak op zaterdagochtend samen muffins.

Ze hebben ook discipline nodig. Ze moeten weten dat wanneer ze de regels overtreden, er consequenties zullen zijn, maar ook begeleiding en ondersteuning.

3. Vrijheid om kind te zijn.

Je kind heeft ook de vrijheid nodig om kind te zijn. Je kunt dit soort ondersteuning bieden door niet te veel van hen afhankelijk te zijn voor de dingen die tijdelijk in je leven ontbreken. Als pas vrijgezel voel je je misschien eenzaam. Wend je niet tot je kind voor steun en gezelschap. Moedig ze aan om een ​​kind te zijn en ondersteun dit. Creëer een leven en een structuur die je rol als ouder en die van hen als kind in stand houdt.

Het is soms moeilijk om de balans te vinden. Hoe meer structuur en ondersteuning je je kind in deze tijd kunt bieden, hoe beter hij/zij zich zal kunnen aanpassen. Kinderen zijn heel goed in staat zich aan te passen. Ze kunnen dit echter niet alleen. Ze hebben jouw hulp nodig.

hulp vragen alleenstaande ouder

TWEE DINGEN DIE JE ALS ALLEENSTAANDE OUDER MOET LEREN.

Om eerlijk te zijn, zijn er waarschijnlijk nog veel meer dingen die nieuwe alleenstaande ouders moeten leren. De kans is echter vrij groot dat je die dingen beter en succesvoller onder de knie zult krijgen als je eerst de volgende twee belangrijke vaardigheden leert. Ze kunnen zelfs een enorm verschil maken in jouw geluk en succes als alleenstaande ouder.

1. Leer hoe je nee moet zeggen.

Er wordt van alle kanten veel van je gevraagd. Tegen sommigen dingen zeg je ja, terwijl je andere dingen liever niet doet. Velen vinden het echter moeilijk om nee te zeggen. En vrouwen lijken er wat meer mee te worstelen. Er lijkt een behoefte te zijn om nodig te zijn voor iedereen. Maar als je ‘nee’ leert zeggen, verandert je leven.

Waar zeg je nee tegen? Dat is eenvoudig. Zeg nee tegen de dingen waardoor je je slecht voelt. Nee tegen de gootsteen vol met afwas die moet worden gewassen, als je die tijd wilt besteden aan kletsen met je kind. Nee tegen de schuldgevoelens en stress en concentreer je op de momenten waar je achteraf dankbaar voor kunt zijn dat je dat hebt gedaan. En zeg nee tegen de dingen die jou of de dingen die jij belangrijk vind niet helpen.

Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Concentreer je op jouw prioriteiten, wensen en behoeften. Zeg daar ja tegen.

2. Leer hoe je om hulp kunt vragen.

Het volgende waar zowel mannen als vrouwen mee worstelen, is om hulp vragen. Nogmaals, om de een of andere reden denken we allemaal dat we het zelf zouden moeten kunnen doen. Zou je de transmissie van je auto zelf repareren? Waarschijnlijk niet. Je zou iemand inhuren en om hulp vragen.

Waarom vraag je ook niet om hulp op andere gebieden. Vraag, als het nodig is, hulp bij vrienden en familie of zelfs de kinderopvang. Word lid van een steungroep en krijg de emotionele steun die je nodig hebt. Mensen houden er echt van om anderen te helpen.

Onthoud dat. En houd er rekening mee dat wanneer je om hulp vraagt, dit niet eenzijdig hoeft te zijn.

Als je bijvoorbeeld iemand nodig hebt om je kind ‘s ochtends naar de kinderopvang te brengen, bied dan aan om iets anders voor die persoon te doen.

Beheers deze twee vaardigheden en je zult veel gemakkelijker overgaan naar je nieuwe leven. Je zult een leven kunnen creëren waarin jij en je kind kunnen gedijen. Je wordt de alleenstaande ouder die je moet zijn.

Laten we het nu eens hebben over hoe we een beetje plezier kunnen hebben!

alleenstaande moeder plezier

HOE JE NIEUWE “GOEDE TIJDEN” VOOR JE KIND KUNT CREEREN EN PLEZIER KUNT HEBBEN.

Alleen omdat je leven nu vol veranderingen en uitdagingen is, wil dit nog niet zeggen dat het niet leuk kan zijn. Kinderen moeten leren dat het leven zelfs bij tegenslag en uitdagingen ook leuke momenten kan en moet bevatten. Je kunt je kind deze les leren door de gelegenheid aan te grijpen om met je kind nieuwe “goede tijden” te creëren.

1. Creëer leuke tradities.

Kinderen van alle leeftijden, zelfs tieners, hechten veel waarde aan familietradities. Misschien is de familie veranderd, maar dat betekent niet dat je geen nieuwe tradities kunt creëren. In feite is het een perfecte gelegenheid om de ​​band met je kind verder op te bouwen.

Je kunt bijvoorbeeld elke zaterdagochtend samen muffins maken. Op vrijdagavond kun je eten afhalen. Tradities kunnen wekelijks, maandelijks of zelfs jaarlijks zijn. 

2. Creëer leuke gewoontes.

Naast tradities die slechts af en toe voorkomen, kun je leuke gewoontes creëren. Je kunt bijvoorbeeld elke avond een dansfeest houden als je kind zijn tanden poetst. Of jullie kunnen allemaal een grap vertellen voor het eten. Leuke gewoontes helpen een positieve sfeer in huis te krijgen en/of te houden. Zoek muziek die jullie allebei leuk vinden en zing jullie favoriete liedjes op vol volume in de auto op weg naar school of het kinderdagverblijf.

3. Zoek naar mogelijkheden.

Houd je ogen open voor nieuwe mogelijkheden om plezier te hebben. Misschien heeft de plaatselijke dierentuin of het museum bijvoorbeeld een aanbieding voor het gezin. Dit is een geweldige manier om samen nieuwe ervaringen op te doen zonder het budget te overschrijden.

alleenstaande moeder stress

VIER FOUTEN DIE NIEUWE ALLEENSTAANDE OUDERS MAKEN.

Zoals bekend, geen enkele ouder is perfect en als alleenstaande ouder zullen er waarschijnlijk ook fouten worden gemaakt. Er zijn echter een paar fouten die je zou kunnen voorkomen.

Laten we eens kijken naar de vier meest voorkomende.

Fout 1: Geen grenzen aangeven.

Ouders worden doorgaans wat makkelijker als ze alleenstaand zijn. Misschien is het schuld, of misschien hebben ze er gewoon niet de energie voor. Dit zal echter problemen gaan veroorzaken. De meeste kinderen zijn niet goed in het bepalen van hun eigen grenzen. Zorg voor structuur en regels voor je kind.

Fout 2: Geen hulp vragen.

Je kunt het niet allemaal zelf doen en als je het probeert, kun je op een gegeven moment het gevoel krijgen dat je gek wordt. Vind de hulp die je nodig hebt en leer om hulp te vragen. Doe dit vanaf het begin. Leer aan te geven wat je nodig hebt. Je zult misschien verbaasd zijn over de reactie die je krijgt.

Fout 3: Geen tijd voor zichzelf nemen.

Met meer verantwoordelijkheden is het ook verleidelijk om je eigen persoonlijke behoeften op de laatste plaats te zetten. Je zult echter een betere ouder zijn en gelukkiger zijn als persoon wanneer je regelmatig wat tijd voor jezelf neemt. Al is dit elke dag maar een paar minuten.

Fout 4: Denken dat je alles moet zijn en alles moet doen.

Niemand verwacht dat je alles kunt. Je hoeft niet alles voor je kind te zijn. Ouders zijn niet perfect en jij ook niet. Laat het gaan en doe je best. Stel prioriteiten en laat de dingen los die je gewoon niet kunt doen.

Als alleenstaande ouder kun je het gevoel krijgen dat het gewicht van de wereld op je schouders rust.

Onthoud dat dit bij elke overgang tijd kost. Neem geen grote beslissingen over je leven. Geef jezelf de kans om je aan de veranderingen aan te passen en leer hoe je de beste alleenstaande ouder kunt zijn.

daten alleenstaande ouder

DE MEEST GESTELDE VRAGEN OVER DE OVERGANG NAAR EEN EENOUDERGEZIN.

Hieronder een aantal van de meest gestelde vragen over de overgang naar een eenoudergezin die ik zelf ben tegengekomen of waar ik anderen mee heb zien worstelen.

Er zijn veel verwachtingen en vragen over het alleenstaande ouder zijn. Als je weet wat je kunt verwachten, kun je een nieuw gezin en een nieuwe levensstijl creëren die het beste bij jou en je kind past.

Vraag 1: Hoe lang duurt het voordat we ons hebben aangepast?

Het proces van de overgang naar een nieuw leven is er een dat gevuld zal zijn met ups en downs. Het lijkt veel op verdriet. Je denkt dat je er overheen bent en klaar om verder te gaan en dan zal er iets gebeuren om het allemaal terug te brengen. Je hervat het rouwproces en vraagt ​​je af of het ooit zal ophouden.

Bij de overstap naar je leven als een nieuwe alleenstaande ouder, kom je na een paar maanden op een punt dat je denkt: “Ik kan dit!” En dan gebeurt er iets. En heb je het gevoel dat je weer terug bent bij het begin.

Kinderen opvoeden is een proces, of je het nu alleen doet of met iemand anders. Wees gerust, na ongeveer een jaar zul je je al meer op je gemak voelen in jouw rol als alleenstaande ouder, maar zet je schrap voor af en toe wat verrassingen.

Vraag 2: Wanneer kan ik weer met daten beginnen?

Je zult zelf moeten beslissen wanneer je echt klaar bent om een ​​nieuwe relatie te beginnen. Je zult moeten kijken naar je kind(eren) welke tekenen zij aangeven en hoe zij zich hierbij zullen voelen.

Er is hierover wel eens een jaar aangegeven en ik denk dat dat nog steeds een goede richtlijn is, maar het is precies dat, een richtlijn. Luister naar jouw hart en let op de gedachten en gevoelens van je kind hierover.

Vraag 3: Hoe weet ik wat mijn kind nodig heeft?

De behoeften van kinderen zijn niet zo ingewikkeld als we misschien denken. Ze moeten zich veilig voelen, geliefd en het gevoel hebben dat er voor ze wordt gezorgd.

Veiligheid wordt geboden door ze te beschermen, maar ook door ervoor te zorgen dat ze regels en structuur in hun leven hebben. Liefde wordt getoond door ervoor te zorgen dat je kind weet dat ze belangrijk voor je zijn door middel van je woorden en daden. Praat met ze, luister naar ze en breng samen quality-time door.

Als je kind niet krijgt wat het nodig heeft, zullen ze je dit laten zien met hun gedrag. Ze kunnen zich gaan misgedragen of zich terugtrekken. Onthoud dat hierbij om hulp kunt vragen. Je hoeft het niet alleen te doen. Als je kind meer ondersteuning nodig heeft, overweeg dan een therapeut in te schakelen.

verwen jezelf alleenstaande moeder

TIPS OM POSITIEF TE BLIJVEN.

Hoewel misschien niet elke dag vol blijdschap en geluk zal zijn, is het mogelijk om momenten van plezier te vinden. Het gaat niet alleen om je mindset, maar ook om de gewoontes die je creëert en hoe je voor jezelf zorgt.

Tip 1: Dankbaarheid.

Dankbaarheid verandert hoe je naar de wereld kijkt. Overweeg van dankbaarheid een gewoonte te maken. Je kunt je kind ook aanmoedigen om met je mee te doen. Je zou drie dingen kunnen noemen waar je ‘s ochtends bij het ontbijt of’ s avonds bij het naar bed brengen dankbaar voor bent. Een dankbaarheidsdagboek helpt je ook om je gedachten om te buigen naar positievere gedachten.

Tip 2: Zorg voor jezelf.

Eet goed, beweeg en zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Je lichaam en geest kunnen beter omgaan met stress als je goed voor jezelf zorgt. Je bent ook een voorbeeld voor je kind en zij zullen ook leren goed voor zichzelf te zorgen.

Tip 3: Speel!

Zorg voor speel momenten met je kind. Of alleen voor jezelf. Ga wandelen met je kind. Ga naar de speeltuin. Of leer iets nieuws, zoals een sport of een hobby. Bedenk waar je vrolijk van wordt en waar je van kunt genieten.

Tip 4: Laat het verleden los.

Geniet van dit moment! Probeer meer in het moment te leven. Laat het verleden los. Het kan niet meer worden veranderd. De toekomst zal ook gewoon gebeuren en je moet er soms wel aandacht aan besteden, maar niet altijd. Geniet van het heden. Het is best goed.

Tip 5: Vrienden zijn waardevol.

Maak tijd voor je vrienden. Ze luisteren naar je, ze kunnen je aan het lachen maken, en goede vrienden kunnen je overal doorheen helpen. Als je geen vrienden hebt waarop je nu kunt vertrouwen, word dan lid van een steungroep of volg een les in een activiteit die je leuk vindt.

plezier alleenstaande ouder

Alleenstaande ouder worden is waarschijnlijk niet wat je in je leven hebt gewenst. Maar hoewel je leven er misschien een beetje anders uitziet dan jij je had voorgesteld, kan het een geweldig leven zijn.

Je kunt de ouder zijn die je wilt zijn. Je kunt een goed leven leiden. Het kan even duren en er zijn zeker wel wat aanpassingen voor nodig.

Heb geduld met jezelf. Breng kleine veranderingen aan en langzaamaan creëer je het leven dat je verdient.

Ik wens je heel veel succes!

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.