Routine vroeg wakker
Routine / Dagelijkse Gewoonten

De perfecte ochtendroutine!

Waarom een ochtendroutine? En hoe kun je deze het beste opbouwen?

Neem jij elke ochtend de tijd om je make-up en haar te doen? En neem jij uitgebreid de tijd om te ontbijten?

Of kom jij zo laat mogelijk je bed uit, waardoor je alleen nog maar vlug even kunt douchen, je haar door tijdgebrek in een vlugge knot draait en het ontbijt dan maar laat zitten?

Wanneer je goed voor jezelf wilt zorgen hoort hier ook een ochtendroutine bij.

Waarom? Omdat wanneer we elke ochtend gehaast beginnen, we de rest van de dag waarschijnlijk ook niet of nauwelijks de tijd zullen nemen om op adem en tot rust te komen.

De ochtend is een leidraad voor de rest van je dag.

Het is de tijd die je aan jezelf besteedt, elke dag, wat er ook gebeurt. Druk zijn is geen excuus. Want hoe drukker je het hebt, hoe MEER je een ochtendroutine nodig hebt.

WAT ZIJN NU PRECIES DE VOORDELEN VAN EEN OCHTENDROUTINE?

1. Je hebt de tijd om eerst even voor jezelf te zorgen.

Hoe gaat het er bij jou in de ochtend aan toe? Moet je, doordat je te vaak op de snooze knop hebt gedrukt uiteindelijk naar je auto rennen om nog op tijd op je werk te zijn? Of misschien hetzelfde als voorheen bij mij het geval was; dat je ’s ochtends je kinderen aangekleed en gegeten naar school moet zien te krijgen, waardoor de rest van wat je nog wilde doen er nogal eens bij in schiet?

Maar wat nou als je je dag rustig zou kunnen beginnen en even de tijd zou kunnen nemen om voor jezelf te zorgen? Zou dat niet een veel fijnere start van je dag zijn?

Neem in de ochtend wat extra tijd om op je gemak je krant te lezen, even in de tuin een kop koffie of thee te drinken of ga in de ochtend hardlopen, dingen waarvan je weet dat je daar de rest van de dag geen tijd meer voor hebt.

Om extra tijd te creëren ga ik er in de weken dat de kinderen bij mij zijn nu gewoon wat eerder uit. Hierdoor heb ik even me-time voordat de kinderen wakker zijn.

2. Het vermindert stress.

Hoe vaker jij je dag start met een bepaalde ochtendroutine en hierbij alles een vaste volgorde heeft, hoe meer het een automatisme wordt. Het hebben van een routine zal je helpen om ‘s ochtends alles te doen zonder erover na te denken . 

En als je er niet over nadenkt, heb je er ook geen stress over.

Zo heb je dit waarschijnlijk al eerder gedaan met het automatiseren van auto rijden. Wanneer je je auto ergens parkeert, ga je nu gewoon door de handelingen van handrem erop zetten, je sleutel uit het contact halen en de deur op slot doen. Terwijl, toen je net je rijbewijs had dit iets was waarbij je deze handelingen nog na moest lopen. (zo ging dat bij mij in ieder geval, en nu bij elke nieuwe auto die ik aanschaf weer opnieuw ;-))

Vooral wanneer je veel te doen hebt op een dag, kan het voelen alsof je van de ene taak naar de andere haast. Je verliest de controle over je dag

Hoewel een ochtendroutine maar een klein deel van je dag is, kan het een onderdeel zijn om je te helpen om de controle terug te krijgen.

breakfast, healthy, food

3. Je zult een gezonder leven leiden.

Als je een ochtendroutine hebt, is het veel gemakkelijker om gezonde gewoonten te ontwikkelen. Je kunt een voedzaam ontbijt gaan eten, mediteren of zelfs tijd vrijmaken om nog even te sporten voordat je gaat werken.

Wanneer je met gezonde gewoonten je dag begint ben je ook eerder geneigd om dit de rest van de dag door te zetten. Je zult waarschijnlijk merken dat je vaker sport, of gedurende de dag minder tijd aan je telefoon verspilt.

Je kunt in de ochtend de tijd nemen om een gezond ontbijt klaar te maken, een kop thee te drinken en ondertussen nog even te ontspannen.

Wanneer je gehaast je huis uit rent en geen tijd neemt om gezond te ontbijten heb je gedurende de dag ook meer de neiging om ongezond te gaan snacken.

Ook zou je bij je ochtendroutine tijd kunnen inplannen om gezonde snacks voor die dag te maken, of alvast wat voor te bereiden voor het avondeten zodat je dit na een lange werkdag niet meer hoeft te doen. Hierdoor ben je eerder geneigd gezond te eten.

4. Er is een kleinere kans dat je iets vergeet.

Als je elke dag dezelfde routine hebt, is de kans veel kleiner dat je iets vergeet. Zonder er zelfs maar bij na te denken, zul je alle dingen doen die gedaan moeten worden om je goed voor te bereiden op je dag. 

De kans is daardoor klein dat je bijvoorbeeld op je werk aan komt en er achter komt dat je iets bent vergeten mee te nemen van thuis, of vergeten bent het vuilnis buiten te zetten.

young, woman, girl

5. Je bent productiever.

Zoals ik eerder al aan gaf, zal het van tevoren weten wat er moet gebeuren en in welke volgorde je helpen om van de ene taak naar de andere te gaan een automatisme worden. Hierdoor verspil je geen tijd met je af te vragen wat je vervolgens moet doen.

Ga ik eerst de hond uitlaten of eerst douchen?

Doordat je weet welke stappen je moet doorlopen zal dit je helpen om ‘s ochtends alles in een kortere tijd voor elkaar te krijgen.  (Dit betekent dat je 5 minuten langer kunt blijven liggen!)

Met een ochtendroutine besteedt je elk moment van je tijd aan iets waardevols en productiefs vanaf het moment dat je wakker wordt.

Door je dag productief te beginnen zul je merken dat je je overdag ook beter kunt concentreren en dat de kans groter is dat je de taken voor die dag af maakt. Aan het einde van de dag weet je dat je alles hebt bereikt wat je kon. Waardoor je je ‘s avonds zonder schuldgevoel kunt ontspannen.

HOE BOUW JE EEN PERFECTE OCHTENDROUTINE OP?

Voor mij is het geheim van een geweldige, productieve dag een ochtendroutine. Wanneer ik mijn ochtendroutine heb doorlopen geeft me dit een boost voor de rest van de dag en zorgt er voor dat ik een goede mindset heb, me beter voel over mezelf, veel beter tegen tegenslagen kan en dat ik veel meer gedaan krijg.

Maar hoe stel je nu jouw perfecte ochtendroutine op?

Het maken van een ochtendroutine is iets heel persoonlijks. 

En je moet onthouden dat het een ochtendroutine is. Een planning voor een uur of twee in de ochtend, waarbij je dingen doet die je een goede start geven voor de rest van de dag.

Probeer niet zo veel mogelijk in deze tijd te proppen. Maar kijk echt naar wat jou zou kunnen helpen.

Mijn (huidige) ochtendroutine wanneer de kinderen thuis zijn is bijvoorbeeld:

todo-lists, tasks, tasks list
  • Wakker worden om 6:00 uur
  • Ik drink eerst een glas water
  • 10 Minuten mediteren
  • Bewegingsoefeningen om het lichaam ook wakker te maken
  • Elke ochtend 3 dingen opschrijven waar ik dankbaar voor ben
  • Zeg mijn dagelijkse affirmaties
  • Visualiseer mijn dag
  • Aankleden
  • Hond uit laten
  • Kids wakker maken
  • Boterhammen smeren voor overdag
  • Eten met de kinderen
  • Als ik tijd over heb kijk ik of ik alvast wat kan doen voor het avondeten
  • Daarna gaan de kinderen naar school en ga ik ook aan de slag

Nou, als ik het zo zie staan is het toch nog een hele lijst!

De dagen dat de kinderen niet thuis zijn is het grotendeels hetzelfde (minus mijn tijd met de kids natuurlijk ;-)) maar dan kom ik een half uur later mijn bed uit.

Je ochtendroutine zal in de loop van de tijd veranderen en met je mee groeien. Als iets niet werkt, verander het dan. Houd niet vast aan een activiteit, alleen omdat je denkt dat dit iets is dat jij hoort te doen, terwijl het duidelijk is dat het niet voor je werkt.

de perfecte ochtendroutine voor jou

AAN DE SLAG MET JE EIGEN OCHTENDROUTINE:

Kies in het begin maximaal 4 gewoonten en begin hier de volgende dag mee. Je kunt dit later nog altijd verder uitbreiden.

Kies in het begin ook geen gewoonten die erg nieuw voor je zijn, begin met iets makkelijks.

Schat in hoeveel tijd dit zal innemen en kijk of je hier eventueel iets eerder je bed voor uit zult moeten.

Wanneer je het lastig vind om vroeg je bed uit te gaan, bouw het dan op. Begin met één gewoonte. Hierdoor zul je niet of nauwelijks eerder je bed uit hoeven. Heb je je deze gewoonten eigen gemaakt, dan doe je er een tweede bij waardoor je weer net iets eerder je bed uit gaat. Bouw dit zo op.

Hier zijn wat voorbeelden van ochtendgewoonten:

  • Op tijd je bed uit
  • Maak meteen je bed op
  • Zet de avond ervoor een groot glas water naast je bed en drink deze ’s ochtends meteen op.
  • Laat je telefoon gedurende je ochtendroutine liggen
  • Doe bewegingsoefeningen
  • Mediteer
  • Ga hardlopen, of doe een andere sport
  • Doe een hobby waar je anders niet aan toe komt
  • Neem een warme douche en daarna een koude
  • Doe een skin-care routine
  • Houd een dagelijks dankbaarheidsdagboek bij
  • Doe een brain dump en schrijf alles op wat in je opkomt
  • Leg je kleren klaar voor die dag

Start elke ochtend met de ochtendroutine die jij hebt opgesteld. En doe deze achtereenvolgens voor 30 dagen. Hierdoor krijgt de activiteit de kans om een gewoonte te worden.

Een ochtendroutine werkt alleen als je op tijd je bed uit gaat, maar ook op tijd naar bed gaat!

Hopelijk kun je hiermee nu aan de slag gaan om jouw beste ochtendroutine op te bouwen.

Of misschien heb jij al een ochtendroutine? Hoe bevalt dit?

Ik hoor graag jullie ervaringen met een ochtendroutine.

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.