introvert persoon
Ontdek je Ware Ik

Ben jij een introvert persoon? De Introvert Survival Gids.

Veel van ons staan er van te kijken wanneer we, als we wat ouder zijn, ontdekken dat we introvert zijn. Dit is vooral verwarrend voor degenen die over het algemeen extravert en veel sociale contacten hebben.

Hoe kan het dat we dit ons hele leven niet door hebben gehad? Introverte mensen zijn toch van die sociaal onhandige mensen die niet graag uitgaan, of in gezelschap van andere mensen zijn?

De introverte revolutie heeft veel verkeerde informatie bloot gelegd en heeft laten zien dat er ook een groot gebrek aan informatie over introversie is.

Het karakteristieke beeld dat men heeft van introverten, zoals muurbloempjes, computer geeks waarvan de enige interacties online zijn en gekke kattendames, overheerst nog steeds.

Maar ten eerste, niet alle introverten zijn verlegen. Sommigen van ons wel, maar niet allemaal. En we kiezen er niet allemaal voor om onze tijd door te brengen met onze katten in plaats van mensen, hoewel sommigen dat wel doen.

Dus, wie zijn wij en wat maakt ons tot wie we zijn?

  • 30 – 50% van de mensen zijn introvert.
  • Introverte mensen halen hun energie uit hun tijd alleen, in plaats van uit sociale gelegenheden.
  • Wanneer we te veel tijd besteden aan socializen, hebben we tijd alleen nodig om onszelf weer op te laden.
  • We brengen liever tijd door met kleine groepen mensen en verbinden ons graag op een dieper niveau tot anderen.
  • We willen meestal niet extravert zijn, of anders zijn dan wie we zijn.    
  • Sommige sociale situaties zijn stressvol, vanwege het kletsen over koetjes en kalfjes in plaats van diepere gesprekken en het constant “aan” moeten staan. Niet vanwege sociale angst, hoewel sommige wel een sociale angst hebben.
  • Als introverten genieten we ervan dingen alleen te doen, zoals tuinieren, lezen, in de natuur zijn, enzovoorts.
  • We kunnen veel tijd “in ons hoofd” doorbrengen met het bedenken van dingen die ons interessanter lijken dan wat er in de wereld om ons heen gebeurt.

Deze eigenschappen maken ons niet vreemder dan extraverte personen. Sommigen vinden het vreemd om een gesprek aan te gaan met vreemden of tijd door te brengen op luidruchtige, drukke plaatsen, waar een goed gesprek onmogelijk is.

Introverte of extraverte mensen….er is hier geen goed of fout, gewoon anders.

Onderzoek toont aan dat het mogelijk is om bij een leeftijd van vier maanden te bepalen welke kinderen introvert zullen worden/zijn.

Want ja, je word zo geboren. Met deze verschillen in onze DNA kunnen onze behoeften en zorg verschillen van die van anderen. Onze relaties met anderen zijn over het algemeen dieper en intiem. Onze sociale kring is misschien klein, maar zeer vertrouwd.

Ons zakelijke leven kan nog wel eens eenzaam zijn. Dit betekent niet dat we geen teamspelers zijn, maar dat we ons beste werk leveren in een omgeving die ons in staat stelt om diep in onze gedachten te duiken en te creëren, zonder beïnvloeding en afleiding.

girl, blonde, sitting-984065.jpg

Laten we eens dieper duiken in de wereld van introverten. Je zult hierbij meer ontdekken over:

  1. Zelfbewust zijn en zelfacceptatie
  2. Je eigen stem vinden en gebruiken
  3. Assertiviteit
  4. Zelfzorg

“I’m an introvert… I love being by myself, love being outdoors,
love taking a long walk with my dogs and

looking at the trees, flowers, the sky.”

– AUDREY HEPBURN

1. Zelfbewust zijn en zelfacceptatie.

Het is vermoeiend om jezelf te dwingen anders te zijn dan je natuurlijke manier van zijn.

Hoeveel van ons hebben wel niet geprobeerd om onszelf extraverter te maken? Om ons hierbij dan te voelen als het ronde blok dat niet in het vierkante gat past?

En waarvoor? Om aan een bepaald plaatje te voldoen? Omdat we denken dat anderen dat verwachten of verlangen? En als ze dat al doen, wat dan nog? Er zijn genoeg andere mensen die wel aan dat plaatje voldoen. En er zijn ook genoeg andere mogelijkheden waarbij het niet van je wordt verwacht dat je jezelf blootstelt aan een voor jou stressvolle situatie.

Begrijp me niet verkeerd, de meesten van ons kunnen echt wel de vaardigheden leren om een goede spreker, acteur of leider te zijn. Sommige kiezen er ook voor om bepaalde rollen aan te nemen waarbij ze vooraan staan, in de schijnwerpers.

In feite zijn veel mensen waarvan je denkt dat ze extravert zijn, omdat ze de mogelijkheid hebben om ook “aan” te staan, in wezen introvert. Het is wat er gebeurt als ze niet meer in de schijnwerpers staan, dat hun ware introvert laat zien. Als het voorbij is, hebben ze een paar dagen nodig om te ontlasten en bij te tanken.

Wanneer ze er achter komen wat introversie precies is, realiseerden ze zich dat ze een introvert zijn, ondanks hun vaardigheden.

Extraverten (ook wel extraverte mensen) zijn ‘naar buiten gericht’ en hebben de neiging om actiegericht te zijn, genieten van veel sociale interactie en voelen zich energiek na een tijd met andere mensen te hebben doorgebracht.

Introverte mensen zijn ‘naar binnen gekeerd’ en hebben de neiging om gedachtegericht te zijn, te genieten van diepe en betekenisvolle sociale interacties en zich opnieuw opgeladen te voelen nadat ze tijd alleen hebben doorgebracht.

We vertonen allemaal tot op zekere hoogte extraversie en introversie, maar de meesten van ons hebben de neiging om over het algemeen een voorkeur voor het een of het ander te hebben.

Het is de energiebron die hierin het verschil maakt. Geef je de voorkeur aan sociale interactie, of tijd alleen?

Er zijn verschillende mate van gevoeligheid voor de “elektrische lading” in je omgeving. Sommigen van ons zijn gemakkelijk overprikkeld als er veel lawaai, mensen, lichten en/of drukke energie is.

Deze situaties kunnen je uitputten en je oplaadtijd kan dan langer zijn dan voor anderen.

Zelfs als je hoogontwikkelde copingvaardigheden hebt, kan het minimaliseren van het blootstellen aan situaties die druk of chaotisch aanvoelen de beste strategie zijn voor diegenen die het overweldigend vinden.

guitar solo, live, music-1115264.jpg

In het reine komen met wie je bent.

Er is niets mis met achter de schermen werken. Laat iemand anders de “front-person” zijn.

Dit kan negatieve gevolgen hebben, zoals beperkte mogelijkheden m.b.t. werk op sommige gebieden, maar jouw welzijn is veel belangrijker.

Velen van ons groeien op in gezinnen waar anderen extraverter zijn en moedigen ons aan om los te laten en meer van onszelf te laten horen. Ze zullen dit ongetwijfeld goed bedoelen, maar ze hebben hierbij geen idee wat ze van ons vragen.

Grenzen stellen.

Nu het mysterie over introverten naar buiten is gebracht, zijn we uitgerust met meer informatie om diegenen bij te brengen, die het niet begrijpen.

Ten eerste moeten we onszelf opleiden, meer leren over onze verschillen en daarmee leren leven. Als je je bijvoorbeeld ellendig voelt als je naar een concert gaat, ga dan niet. Misschien dat je hierdoor een deel van het plezier mist, maar je kunt ook alternatieven vinden.

Als het concert wordt uitgezonden of gestreamd, nodig dan een paar mensen uit om het thuis te bekijken. Misschien geef je niet eens om het concert, maar breng je graag tijd door met vrienden die dit wel doen. Zoek andere manieren om contact met hen te maken.

De meeste introverten geven in deze situaties de voorkeur aan kleine groepen met mensen die ze goed kennen. Plan activiteiten met diegenen met wie jij graag je tijd doorbrengt en waarbij jullie iets doen waar jullie allemaal van kunnen genieten.

Als je niet van mensen in je privéruimte (thuis) houdt, ga dan ergens anders heen, naar een rustige locatie. Misschien zou een restaurant met een terras buiten voor je werken. Buiten zijn met meer lucht om te ademen en minder lawaai kan het makkelijker voor je maken. Of ga op minder drukke tijden, zoals na de lunch drukte.

Het kan moeilijk zijn voor familie en vrienden om je nieuwe grenzen te accepteren.

Het is echter nodig voor jou, om te leren te doen wat voor jou werkt en situaties te vermijden die je ongemak bezorgen.

Je kunt nog steeds onder druk worden gezet om naar plaatsen te gaan en dingen te doen die buiten je comfortzone liggen. En je kunt ervoor kiezen om deel te nemen aan sommige situaties die moeilijk zijn vanwege de gelegenheid. Bereid je in die gevallen voor en plan tijd in voor jezelf achteraf.

We zijn wie we zijn en dat betekent dat we hier vrede mee moete sluiten. Iedereen moet dit tot op zekere hoogte doen. Als je zangeres wilt zijn, maar je je slaakt alleen valse noten, moet je ook een alternatief vinden.

Onze verschillen zijn onzichtbaar, dus het is nog moeilijker voor anderen om te begrijpen. Als ze belangrijk voor je zijn, help hen dan om jouw behoeften te respecteren, zelfs als ze niet volledig begrijpen waarom.

“I would admit I’m an introvert. I don’t know why introverts have to apologize.”

– BILL GROSS –

2. Je eigen stem vinden (en gebruiken).

Er zijn verschillende gradaties van introversie. Laten we zeggen mild, matig of ernstig, bij gebrek aan betere woordkeuzes.

Voor degenen die aan de meer ernstige kant staan, is het belangrijk dat je leert hoe je kunt voorkomen dat je wordt overschaduwd door anderen.

Ongeacht je “niveau” van introversie, zullen je kennis, vaardigheden en kunnen, zich zeker kunnen meten met die van iemand anders.

Dus hoe schitter jij als je de schijnwerpers niet leuk vindt (of zelfs veracht)?

Hier zijn drie tips om je te helpen je stem te vinden:

  1. Introverten werken en voelen zich over het algemeen beter in een 1-op-1 situatie dan in een groep, vanwege overstimulatie.
  2. Introverte mensen hebben vaak moeite om snel te antwoorden, aangezien het voor hen lastig kan zijn om de juiste woorden te vinden.
  3. Introverten communiceren beter schriftelijk dan verbaal, omdat schrijven hen de tijd geeft om na te denken.
people, children, girl-763156.jpg

Je geheugen ophalen.

Het was voor mij interessant om er achter te komen dat introverte mensen vaker naar informatie in het langetermijngeheugen zoeken dan in het kortetermijngeheugen.

Het ophalen uit het langetermijngeheugen kost meestal meer tijd. Er wordt gezegd dat, omdat introverte mensen diepe denkers zijn, het logisch is dat zij in het langetermijngeheugen gaan zoeken, op zoek naar informatie die is opgeslagen in de uithoeken van onze geest.

Tips voor het ter plekke afhandelen van vragen en verzoeken.

Introverten worden er vaak van beschuldigd dingen te overdenken, met de neiging om ze vanuit alle kanten te analyseren. En ik geef toe, dat kan even duren.

Maar hoe doen we dit wanneer we voor het blok worden gezet, of op momenten dat schriftelijk reageren gewoon niet mogelijk is, zoals bijvoorbeeld bij een vraag van een collega?

Voor vragen waarvoor een directe reactie van jou nodig is, zou je kunnen zeggen:

  • “Laat me daar eens even over nadenken. Ik zal dan contact met je opnemen.”
  • “Ik kan het me zo niet herinneren. Ik zal je straks een e-mail sturen met die informatie.”
  • “Hmmm, daar moet ik even over nadenken.”
  • “Om de een of andere reden staat me dat niet meer bij. Ik kom hier op terug.”
  • “Ik weet het niet zeker. Dat moet ik even controleren.”

Als je problemen hebt met het onthouden van dingen, laat anderen dan weten dat je het fijn vind om belangrijke informatie of vragen per e-mail te ontvangen.

Het is echt niet te veel gevraagd om dit zo op te lossen, vooral niet op het werk.

Voor wat meer formele ontmoetingen, zoals een sollicitatiegesprek kunnen deze ideeën helpen:

  1. Wees de ander voor. Zeg van tevoren dat je tijd nodig hebt om over dingen na te denken, dus dat het soms even kan duren voordat je een antwoord hebt. Het is beter om dit duidelijk te maken, dan dat anderen zich af vragen wat er speelt.
  2. Denk van tevoren na over wat je wilt zeggen. Waar voel jij je goed bij, zonder “te veel” details te geven. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Ik denk graag eerst goed na over dingen, voordat ik een reactie geef, ik hoop dat dat oké is / dat je dat goed vindt.
  3. Als je nerveus bent, kun je dat ook aangeven. Maak er een vluchtige opmerking van, maar wees oprecht. Sommige mensen denken dat ze hierdoor zwak lijken. Echter, door het te zeggen, is de persoon zich hier meer bewust van en zal diegene over het algemeen proberen het gesprek makkelijker te laten verlopen.
    Oefen wat je wilt zeggen voordat je er bent. Oefen voor jezelf zoiets als: “Ik voel me nerveus over ons gesprek. Ik hoop dat het beter wordt als we eenmaal zijn begonnen.
  4. Als je onzeker bent of meer tijd nodig hebt om over iets na te denken, zeg het dan gewoon.

Onderschat niet het belang, van het zijn van een reflectief persoon.

Veel banen vereisen (en werkgevers geven vaak ook de voorkeur aan) iemand die dingen doordenken voordat ze reageren. Het is echt een kracht, zolang jij jezelf niet overtuigt van het tegendeel.

Om meer vertrouwen te hebben in deze situaties, kun je de informatie over zelfbewust zijn en zelfacceptatie nog eens opnieuw bekijken. Doe waar jij goed in bent in plaats van jezelf te dwingen in een rol die niet bij jou past.

Wees niet bang om vragen te stellen. Vertel het mensen, als iets wat ze van je vragen, niet jouw ding is. Ze zullen je respecteren, omdat je eerlijk en zelfverzekerd genoeg bent om je uit te spreken.

people, girl, women-2575361.jpg

3. Assertiviteit.

Zodra je je stem hebt gevonden, is het belangrijk dat je hem ook gaat gebruiken. Veel introverten worden gezien als passief wanneer ze stilvallen of niet precies op de woorden kunnen komen voor wat ze willen zeggen.

Iedereen heeft zijn eigen stijl van communiceren. Het goede nieuws is dat de meeste mensen kunnen leren assertiever te zijn. 

Assertief zijn gaat over het zeggen wat je bedoelt, direct, zonder je te verontschuldigen of dingen af te zwakken.

“If you ask an introvert a question, wait until she thinks about it.
Introverts think before speaking, not through speaking.
If you want to get to the good stuff, you need to slow down.”

– LAURIE HELGOE –

Voorbereiden.

Dit is een manier om een gesprek te beginnen die de ander voorbereidt op wat komen gaat.

  • “Ik wil een aantal dingen bespreken die moeilijk voor mij zijn om over te praten, heb een beetje geduld, alsjeblieft.”
  • “Dit is niet makkelijk voor mij om te zeggen, maar ik wil zo duidelijk mogelijk zijn.”
  • “Het is soms moeilijk voor mij om mijn gedachten onder woorden te brengen, heb alstublieft een beetje geduld met me.”

Wees beknopt. Als diepe denker kan het verleidelijk zijn om dingen te veel uit te gaan leggen, meer dan nodig is of gepast.

Het kan lastig zijn om te stoppen voordat je alles hebt verteld dat je wilde zeggen. Weet gewoon dat minder soms ook meer is, en mensen nog altijd vragen kunnen stellen als ze meer details willen.

Schrijf eventueel op wat je wilt zeggen. Lees het nog eens door en kies voor elk onderdeel één stuk wat het samenvat. Organiseer je gedachten.

  • “Ik ga je de hoogtepunten geven en je kunt nog vragen stellen wanneer je meer details wilt horen.”
  • “Hier is de korte versie, maar wanneer je informatie te kort komt, vraag me alsjeblieft alles wat je maar wilt weten.”
  • “Ik zal het in eerste instantie kort houden en daarna je vragen beantwoorden.”

Praat in de ik-vorm.

Let er op dat je opmerkingen en vragen vanuit de ik-vorm stelt. Dit zorgt er voor dat de ander minder defensief zal reageren, in tegenstelling tot de jij-vorm.

  • “Ik ben benieuwd naar…”
  • “Ik wil iets vragen over iets wat je eerder zei.”
  • “Als dit gebeurt, voel ik…”
  • “Ik voel/denk/wil … Wat vind je daarvan?”
  • “Ik heb morgenochtend een reactie nodig.”
  • “Ik accepteer geen onvolledig rapport.”
  • “Ik wil ervoor zorgen dat we hetzelfde denken over…”
  • “Ik ben alleen geïnteresseerd in…”
  • “Ik zou dit graag dit resultaat zien…”

Als er een deadline is, wees er dan duidelijk over:

  • “Ik zou het fijn vinden als je het afval om 8 uur ’s ochtends buiten zet.”
  • “Ik heb dit maandagochtend om 9 uur nodig.”
tree bark, tree, words-1209874.jpg

Zeg nee als je nee bedoelt.

Het kan moeilijk zijn om nee te zeggen. Maar het is nog moeilijker om je vast te leggen aan iets dat je niet kunt, of wilt doen.

Vind een manier om nee te zeggen die goed voor jou voelt, zonder het te veel uit te gaan leggen. Laat ze om meer informatie vragen als ze dat willen.

  • “Dat zal niet gaan.”
  • “Dat werkt niet voor mij.”
  • “Daar voel ik me niet prettig bij.”  
  • “Ik zou liever niet…”

Iets van iemand anders vragen.

Wees er bij het stellen van een vraag of verzoek duidelijk over en stop daarna met praten. Misschien wil je vragen of ze ermee instemmen, maar laat het daarbij.

  • “Ik wil dat je het gereedschap in de garage opruimt. Wanneer denk je dat dit zal lukken?”
  • “Ik wil dat je voortaan op tijd bent voor vergaderingen.”
  • “Ik wil graag dat je met mij overlegd, voordat je beslissingen neemt over dit project.”

 4. Zelfzorg.

Maak wellness jouw prioriteit. Dan bedoel ik voor, tijdens en na je dag. Beslissingen over wat en wanneer dingen worden gedaan, moeten worden genomen met jouw welzijn in gedachten.

Er zullen momenten zijn waarop anderen teleurgesteld of zelfs boos zullen zijn over sommige beslissingen die je neemt. Bedenk een antwoord op hun vragen en/of beschuldigingen waarmee jij kunt leven.

Maak uitzonderingen voor dingen die je echt wilt doen, maar zorg er voor dat je een plan hebt voor hoe je hier mee om zult gaan.

Zo kun je besluiten om naar een groot feest te gaan om je vrienden te zien en weer eens bij te praten.

Denk dan van tevoren na over deze dingen:

  • Wat moet je doen voordat je gaat om je het meest op je gemak te voelen? Een snack eten? Mediteren? De middag in alle rust doorbrengen? Sommige mensen vinden dat één glaasje wijn voordat het feest begint, de grootste spanning eraf haalt. (Doe dit alleen als het veilig voor je is, niet drinken en rijden!)
  • Welk deel van het huis, het restaurant, of de club is het meest comfortabel voor jou? Blijf buiten als dat mogelijk is. Dit zorgt meestal voor minder overprikkeling.
  • Denk aan diegenen bij wie jij het gemakkelijk vindt om bij te zijn. En blijf een beetje bij hen in de buurt.
  • Als de muziek te hard staat voor je, ga dan naar een andere kamer/ruimte.
  • Plan voor jezelf in om na een bepaalde periode te vertrekken. Wat voor jou comfortabel lijkt. Je kunt altijd langer blijven als je daar zin in hebt.
  • Forceer het niet. Als je besluit om niet tot het einde te blijven, doe dit dan niet. Zeg je vrienden gedag en laat het gaan.
  • Plan je hersteltijd. Dit kan de volgende ochtend, dag of weekend zijn. Wat voor jou werkt, om goed voor jezelf te zorgen.

Wees eerlijk.

Diegenen die om je geven, zullen het echt wel begrijpen. Geef ze het voordeel van de twijfel. Praat met ze en help ze het te begrijpen.

Als je je familie en vrienden om steun vraagt, zul je er van staan te kijken dat ze je vaak maar al te graag willen helpen. Zeg ze dat je liever kleinere, rustige bijeenkomsten hebt. Vraag hen om je uitnodigingen te accepteren en te begrijpen waarom je de grotere evenementen mogelijk niet kunt bijwonen.

Voeding.

Er wordt gespeculeerd dat introverten, met name hoogsensitieve mensen, voedselovergevoeligheden of voedselallergieën kunnen hebben. Dit is “nog één ding” dat ons anders maakt dan anderen.

Bovendien is er een sterk verband tussen eten en stemming, dus het kan nuttig zijn om inzicht te krijgen in die verbanden. Een voedsel- en stemmingsdagboek is een geweldige manier om veranderingen in stemming en eventuele patronen die verband houden met voedsel bij te houden.

Er zijn tientallen online voedsel- en stemmingsdagboeken. Of pak een notitieboekje en pen en begin met het opschrijven van alle details.

Het is handig om elke dag het volgende op te merken:

  • Slaap –  hoe lang en de kwaliteit hiervan
  • Eten –  maaltijden en snacks voor die dag, en de tijden waarop je ze hebt genuttigd
  • Stemming – ochtend, middag en nacht. En alle situaties die je stemming beïnvloedden
  • Energie –  ochtend, middag en nacht
  • Pijn of andere symptomen –  wat, wanneer en de ernst er van 1 (laag)  – 5 (hoog)
  • Medicijnen –  Geneesmiddelen, inclusief tijd en dosis (tenzij voor dagelijks gebruik)

Julia Ross heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar en geschreven over eten en stemming. Een deel van haar werk ging over verslaving en eetstoornissen, maar ook over gevoeligheden, allergieën en de stemmingsverbinding.

Voor degenen die zich zorgen maken over reacties op voedsel (of alcohol), is het handig om eens bij een voedingsdeskundige langs te gaan. Deze kan je misschien helpen bij het elimineren van voedingsmiddelen die niet goed zijn voor je.

Sommige introverten geven aan dat ze overgestimuleerd worden door cafeïne, alcohol en sommige voedingsmiddelen en dranken. Het is waarschijnlijk beter om dingen te vermijden die een negatieve reactie in je lichaam of geest veroorzaken.

poppies, yoga, field-3644060.jpg

“Zachte” beweging.

Als het spelen van tennis, basketbal, voetbal en dergelijke voelt als straf, doe dan iets zachters. Yoga, tai chi en andere zachte bewegingen zijn goed voor lichaam, geest en ziel.

Dans is ook een geweldige manier om je lichaam gezond en fit te houden.

Kalmerende technieken:

  • Journaling
  • Meditatie
  • Ademwerk
  • Progressieve spierontspanning
  • Neem een bad
  • Ga naar buiten
  • Lezen
  • Doe een dutje
  • Krijg een zachte massage
  • Bespeel een instrument
  • Luister naar muziek
  • Verzorg je huid met verzachtende lotions of crèmes
  • Zingen
  • Dansen
  • Poëzie schrijven of lezen
  • Puzzels doen
  • Wees stil
  • Kleuren, tekenen of schilderen
  • Praat met een vriend(in)

Laten we de belangrijkste punten nog eens bekijken:

  • Leer zoveel mogelijk over jezelf en leer het anderen.
  • Wees jezelf en probeer jezelf niet te dwingen om anders te zijn.
  • Oefen zelfacceptatie en onthoud dat je bent wie je bent en dat dit oké is.
  • Denk na over hoe je introversie je een beter persoon, vriend en familielid maakt.
  • Accepteer je specifieke behoeftes. En eer deze.
  • Stel grenzen en doe wat voor jou werkt, in plaats van met de menigte mee te gaan.
  • Denk na over, en oefen manieren om te reageren wanneer je voor het blok wordt gezet.
  • Leer assertief te zijn door te zeggen wat je bedoelt en te vragen wat je wilt.
  • Bereid je voor op een discussie, om zo te voorkomen dat je wordt overrompelt.
  • Laat anderen je grenzen kennen en vraag ze om je grenzen te respecteren.
  • Als voedselovergevoeligheden of allergieën een probleem zijn, raadpleeg dan een voedingsdeskundige.
  • Vind zachte manieren om beweging in je dag op te nemen.
  • Oefen de kalmerende technieken.

“I’m an introvert.
I get my energy by spending time alone. I need that hour or
two to myself every day.”


– AMIT BHATIA –

Door er voor mezelf achter te komen dat ik een introvert persoon ben, heb ik mijn ware zelf leren kennen. Het heeft mij geholpen mezelf te accepteren en mijn eigen leven te leiden, in plaats van te doen wat anderen van mij verwachtten.

Vergeet niet, dat je als introvert persoon veel geweldige kwaliteiten hebt! Profiteer van deze kwaliteiten en hou van wie je bent!

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.