girl, flower bed, flowers-828607.jpg
Ontdek je Ware Ik

Accepteer jij jezelf zoals je werkelijk bent?

Hoe compassie voor jezelf, je kan bevrijden, je kan genezen en zal leiden tot tevredenheid over wie je bent als persoon en hoe jij je leven leidt.

Wanneer je denkt aan het hebben van een goede emotionele gezondheid, zullen de termen als geluk, zelfrespect, zelfvertrouwen, optimisme en “mentale taaiheid” waarschijnlijk in je op komen.

Wellicht denk je dan niet meteen aan zelfacceptatie en tevredenheid. Maar is tevreden zijn, niet net datgene waar we allemaal naar op zoek zijn?

Tevredenheid is het moment waarop we verder niets nodig hebben.

Wanneer we helemaal tevreden zijn zoals we zijn en zoals ons leven is.

Bedenk eens hoeveel dingen je elke dag doet in een poging om meer zevreden te zijn met alles:

  • Je zegt of doet dingen om indruk te maken op anderen.
  • Je zegt of doet dingen (of laat dingen) om te voorkomen dat je belachelijk wordt gemaakt door anderen.
  • Je hebt een baan die je niet leuk vindt, zodat je meer geld kunt verdienen om dingen te kopen om indruk te maken op anderen.
  • Je sport en volgt dieet na dieet om er op een bepaalde manier uit te kunnen zien.

De lijst is echt eindeloos. We besteden een groot deel van onze dag aan het proberen om ons meer tevreden te voelen. Deze dingen zijn echter niet de weg naar echte tevredenheid.

Het echte geheim is zelfacceptatie.

“The truth is: Belonging starts with self-acceptance. Your level of belonging, in fact, can never be greater than your level of self-acceptance, because believing that you’re enough is what gives you the courage to be authentic, vulnerable and imperfect.”

– Brene Brown
  1. Wat is zelfacceptatie?
  2. Waarom jezelf accepteren zo moeilijk is.
  3. 9 Manieren om te beginnen jezelf te accepteren.
  4. Zelfrespect en Zelfvertrouwen.
  5. Meditatie als hulpmiddel voor zelfacceptatie.

Wat is zelfacceptatie?

Er zijn veel manieren om naar zelfacceptatie te kijken. Sommigen hiervan zijn nuttiger dan anderen.

Het zou bijvoorbeeld fout zijn om zelfacceptatie te zien als een algemene acceptatie van al je zwakheden, slechte gewoonten en negatieve neigingen, zonder hierbij enige verantwoordelijkheid te nemen om jezelf te blijven verbeteren.

Zelfacceptatie is geen excuus voor luiheid, zelfvoldaanheid en laksheid.

Je kunt tevreden zijn en alsnog zelfverbetering willen.

Het betekent ook niet dat je alles maar accepteert zoals het nu is en hierbij besluit dat er niets kan, of hoeft te worden gedaan, om je leven te veranderen.

Zelfacceptatie is het erkenning van je tekortkomingen, je karakter, je sterke punten, je gewoonten en neigingen. Het gaat om het onder ogen komen van de waarheid en het accepteren van die realiteit.

Als je eenmaal weet waar je staat, kun je een plan maken om verder te gaan.

Zelfacceptatie leidt uiteindelijk tot tevredenheid, omdat je niet meer met jezelf in gevecht bent. Je kunt ten slotte niet zowel je eigen fan als je eigen vijand zijn. Dat is zelfvernietigend.

Je moet stoppen met het straffen van jezelf, om jezelf te kunnen genezen.

Wanneer je jezelf bevrijdt van de negatieve gedachten die je tegenhouden, en je voelt waar je op dit moment staat, zet je jezelf op een juiste koers naar tevredenheid, vrede en geluk.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

smile, smiling, laughing-2607299.jpg

Waarom jezelf accepteren zo moeilijk is.

We zijn hard voor onszelf. Veel van ons hebben meer begrip en zijn meer vergevingsgezind voor anderen, dan dat we voor onszelf zijn.

Het slaat nergens op. Als er iemand aan jouw kant zou moeten staan, zou jij dat zelf moeten zijn!

Er zijn verschillende, veel voorkomende tekenen dat je te hard bent voor jezelf:

1. Je staat te veel stil bij je fouten.  

Hiermee bereik je niets positiefs, alleen maar negativiteit. Doe het niet!

We zijn allemaal maar mensen en maken nu eenmaal fouten. Als je je op je fouten blijft concentreren, zul je je over het algemeen alleen nog maar minder bekwaam en nog ellendiger voelen.

2. Je vergelijkt jezelf met anderen.

Er is altijd wel iemand die rijker, knapper, muzikaler of gelukkiger is.

Jezelf vergelijken met anderen is gevaarlijk. Je weet niet wat de achtergrond is van deze persoon. Wat zijn of haar mogelijkheden en kansen in het leven zijn geweest.

Je vergelijkt jezelf ook eerder met uitzonderlijke mensen.

Vergelijk je je uiterlijk met de vrouw van middelbare leeftijd op het werk die drie kinderen heeft? Natuurlijk niet! Je vergelijkt jezelf met de 21-jarige stagiaire die als model nog wat bijverdient.

3. Je geeft je eigen ideeën geen eerlijke kans.

Hoeveel geweldige ideeën heb je gehad, maar uiteindelijk toch niet doorgezet?

4. Je besteedt te veel tijd aan het verleden.

Je was te bang om … mee uit te vragen. Of je studeerde Techniek in plaats van Kunst. Misschien heb je die droombaan niet gekregen.

Er is altijd wel iets.

Als je je richt op negatieve ervaringen uit het verleden, accepteer je jezelf en je huidige situatie niet.

5. Je kunt een compliment niet goed aannemen.

Iedereen bezit goede eigenschappen, doet goede dingen, enz. Het is ook goed als anderen deze erkennen. Het niet kunnen aannemen van een compliment van anderen, is een teken dat je jezelf niet accepteert.

6. Je bent onrealistisch.

Onrealistisch zijn kan worden gezien als aardig zijn voor jezelf, maar dat is het niet. Als je echt niet hebt wat nodig is om een topsporter te worden, of een directeur van een groot bedrijf, doe je jezelf geen plezier door aan onrealistische verwachtingen vast te houden. Je bent te hard voor jezelf.

Het is niet makkelijk om jezelf te accepteren. We hebben geleerd dat de ideale persoon financieel succesvol, atletisch, aantrekkelijk, cool onder druk, hilarisch, creatief en de gangmaker op feestjes is. De meesten van ons zullen dit nooit allemaal kunnen zijn.

“Acceptance of one’s life has nothing to do with resignation; it does not mean running away from the struggle. On the contrary, it means accepting it as it comes, with all the handicaps of heredity, of suffering, of psychological complexes and injustices.”

– Paul Tournier

9 Manieren om te beginnen jezelf te accepteren.

Jezelf accepteren is een proces. Het is een gewoonte. De kleine dingen die je elke dag doet, of niet doet, bepalen je niveau van zelfacceptatie.

Het ontwikkelen van deze nuttige gewoonten en het laten vallen van de negatieve gewoonten is een enorme stap in de juiste richting. Het is moeilijk om jezelf op een andere manier te accepteren.

Accepteer jezelf elke dag, door van deze acties een gewoonte te maken:

1. Laat je fouten en mislukkingen los.

Neem de tijd om te leren van je negatieve ervaringen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, heb je er niets aan om er in te blijven hangen. Laat het gaan.

Bedenk hoe je in de toekomst dezelfde fout kunt voorkomen en ga verder.

2. Vergelijk jezelf alleen met jezelf.

Jezelf vergelijken met iemand anders, is als een boom vergelijken met een brood. Dit is niet te vergelijken.

Je kunt je eigen, nieuwe resultaten echter wel vergelijken met je eerdere resultaten.

Als je ‘beter’ doet, heb je het volste recht om blij te zijn.
Als dit niet het geval is, weet dan dat je de situatie kunt corrigeren.

3. Maak jezelf los van je emoties.

Je emoties staan los van wie je bent. Ze zijn iets dat je ervaart, net als een blaadje dat voorbij waait. Observeer het gewoon. 

Een blaadje dat voorbij waait heeft geen controle over je. Je emoties hoeven jou ook niet te beheersen.

4. Wees je bewust van wat jou uniek maakt en omarm het.

Het kan je knal rode haar zijn, je ongelooflijk hoge IQ, of je medeleven voor dieren. Je bent nooit precies hetzelfde als iemand anders.

5. Laat de dingen los die je niet kunt veranderen.

Je accepteert je leven of je beperkingen niet als je je zorgen maakt over de dingen waar je niets aan kunt veranderen.

Vraag jezelf af: “Kan ik hier iets aan doen?” Zo niet, dan is er geen reden om er lang bij stilte staan.

6. Doe iets wat je altijd al hebt willen doen.

Voorkom dat je de dingen negeert die je nog graag zou willen doen. Als je altijd al hebt willen leren hoe je gitaar speelt, dan is dit het moment. Schrijf dat boek dat al een tijdje in je hoofd zit. Als je deze impulsen ontkent, accepteer je jezelf niet.

7. Wees assertiever.

Laat mensen weten wat je ergens van vindt. Geef je mening. Laat je stem horen. Doe de dingen die je wilt doen. Assertiviteit is een vorm van eerlijkheid, over jou en wat jij wilt.

8. Herken je gedachten en gevoelens.

Onderzoek je zelfpraat. Ga voor een spiegel staan en kijk eens goed naar jezelf. Let op je gedachten die gedurende de dag bij je op komen. Erken hoe je jezelf beoordeelt.

De meeste mensen leiden zichzelf hiervoor af met tv, internet, eten, hun smartphone of wat dan ook. Dit, om te voorkomen dat ze tijd met zichzelf moeten doorbrengen. Schakel de afleidingen uit en merk wat er dan gebeurt.

9. Blijf jezelf ontwikkelen.

Mensen met weinig zelfacceptatie zitten meestal vast. Ze kunnen niet naar iets positiefs toe. Wees eerlijk tegen jezelf over wat je leuk en niet leuk vindt en laat je leven evolueren.

Behandel elke dag als een nieuwe kans om zelfacceptatie te oefenen. Je moet voor zelfacceptatie kiezen, als je het wilt ervaren. Het zal niet zomaar gebeuren. Ontwikkel zelfacceptatie-gewoonten en laat je neiging vallen om jezelf te beoordelen. Bevrijdt jezelf van je emoties.

“I think happiness comes from self-acceptance. We all try different things, and we find some comfortable sense of who we are. We look at our parents and learn and grow and move on. We change.”

– Jamie Lee Curtis

Zelfrespect en Zelfvertrouwen.

Je kunt je bewust zijn van je tekortkomingen en toch gelukkig zijn met jezelf. Het zelfvertrouwen hoeft hier ook niet onder te lijden, je kunt eerlijk tegen jezelf zijn en je toch krachtig voelen.

Je denkt misschien: “Ik dacht dat ik eerlijk tegen mezelf moest zijn…”

Dit is eerlijk tegen jezelf zijn. Als je echt een nauwkeurig beeld van jezelf en je situatie had, zou je een stuk gelukkiger zijn met jezelf en een stuk enthousiaster over het leven in het algemeen!

Bouw zowel aan je zelfrespect als aan je zelfvertrouwen met deze strategieën: 

1. Zet je grootste successen op een rijtje.  

Weet je nog dat je op je best was? Herinner jezelf eraan hoe dat voelde.

2. Maak een lijst van de dingen die je waardeert aan jezelf.  

Noem elke avond drie dingen. Kijk eens hoe geweldig je echt bent.

3. Dress for succes.

Je loopt met een wat rechtere rug, wanneer je kleding draagt waarin je je goed voelt. Je verdient het om je goed te voelen. Er is geen reden om te wachten op een sollicitatiegesprek, een feestje, of bruiloft om er op je best uit te zien of je op je best te voelen. 

4. Leef volgens je eigen normen en waarden.  

Als je volgens je eigen normen en waarden leeft, voel je je goed over jezelf. Je voelt je slecht als je het tegenovergestelde doet.

5. Stel een klein doel voor jezelf en bereik dit doel.  

Geef jezelf een gemakkelijke manier om je goed te voelen en je leven te verbeteren. Stel een eenvoudig doel en ervaar het succes.

6. Wees vriendelijker voor anderen.

Als je slecht bent voor anderen, ben je waarschijnlijk ook slecht voor jezelf. Zeg niets negatiefs en luister aandachtig. Dat zal je een heel eind brengen.

Als je voldoende zelfrespect en zelfvertrouwen hebt, is zelfacceptatie makkelijker te vinden. Je bent al geweldig, dus er is geen reden om het niet te herkennen. Behandel jezelf met het respect dat je verdient.

wood, boards, pleasure-4088609.jpg

Meditatie als hulpmiddel voor zelfacceptatie.

Meditatie en mindfulness zijn tegenwoordig heel populair. Hoewel ze al duizenden jaren bestaan, hebben ze een nieuw niveau van populariteit gekregen.

Hoewel meditatie veel kan bereiken, zijn we voor nu geïnteresseerd in hoe het je kan helpen met zelfacceptatie.

Meditatie stelt je in staat om je verkeerde gedachten en overtuigingen gemakkelijker in te zien. Het zorgt ook voor meer emotionele controle.

Wanneer je emoties passend zijn, is het gemakkelijker om jezelf en anderen te accepteren.

“When you are discontent, you always want more, more, more. Your desire can never be satisfied. But when you practice contentment, you can say to yourself, ‘Oh yes – I already have everything that I really need.”

– Dalai Lama

Volg deze tips om een dagelijkse meditatie oefening in je leven op te nemen:

1. Maak een dagschema dat je kunt volhouden.

Het is veel beter om elke dag een paar minuten te mediteren dan een paar keer per week voor een langere tijd. Wees realistisch. Het meest ideale is om minstens 20 minuten per dag opzij te zetten voor meditatie.

Vermijd de fout om je meditatietijd niet te plannen. Als je wacht tot je tijd hebt, zul je het nooit doen.

2. Zoek een comfortabele plek.

Je hebt niet veel nodig. Elke rustige plek waar je niet gestoord zult worden, werkt prima. Een stevige stoel of een zittende positie op de vloer is al goed. Liggen kan ook werken, op voorwaarde dat je wakker kunt blijven!

3. Kleine stapjes…

Het is moeilijker dan je denkt om 20 minuten te gaan mediteren. Vijf tot tien minuten is een goed begin.

4. Focus op je ademhaling.

Voel de lucht in en uit je lichaam bewegen. Voel hoe de lucht aanvoelt die langs de randen van je neusgaten beweegt.

5. Ga door tot je geest afdwaalt.

Je zult de eerste keren dat je geest afdrijft, waarschijnlijk niet meteen door hebben. Opeens zul je je realiseren dat je aan het nadenken bent over je werk, school, het avondeten of die vervelende hond van je buurman.

6. Als je geest af dwaalt, laat die gedachten dan gaan.

Zie je gedachten, als wolken die voorbij waaien. Je hoeft er geen aandacht aan te besteden en het hoeft geen effect op je te hebben. Laat ze gewoon door je hoofd gaan en breng je aandacht terug naar je adem.

Je geest zal in het begin veel afdwalen. Je kunt het misschien niet eens 30 seconden volhouden. Dat is oké. Ga gewoon door. Door te oefenen, zul je veel beter worden.

Meditatie zal je laten zien dat je geest gedachten creëert. Deze gedachten leiden tot gevoelens en overtuigingen.

Je leert ook dat je er geen last van hoeft te hebben. Je kunt je gedachten gewoon laten gaan.

De meeste mensen besteden zoveel tijd aan “denken” en beïnvloed worden door hun gedachten, dat ze geen juist beeld hebben van de realiteit. De wereld is overal om je heen, niet alleen in je hoofd.

Je zult een eerlijker perspectief hebben op jezelf, de wereld en de mensen om je heen als je je geest kunt kalmeren.

Je zult snel leren om te voorkomen dat je last hebt van je gedachten. Ze gaan vanzelf weg, op voorwaarde dat je er niet op in gaat.

Dit is van heel belangrijk voor de tevredenheid. Wanneer je geen energie besteed aan onnodige gedachten, zul je echte rust ervaren. Als er iets negatiefs gebeurt, is de gebeurtenis zelf niet het echte probleem, het zijn alle gedachten die hierna door je hoofd gaan. 

Leer effectief om te gaan met je gedachten en je kunt gemakkelijk alle zelftwijfel wegnemen die je ervan weerhouden jezelf te accepteren en tevredenheid te vinden.

Tip: In de blogpost “Hoe ook jij meer rust aan je dag kunt toevoegen.” staat een meditatieoefening die ik zelf regelmatig doe.

“Health is the greatest possession. Contentment is the greatest treasure. Confidence is the greatest friend. Non-being is the greatest joy.”

– Lao Tzu

We zijn allemaal op zoek naar tevredenheid, misschien zelfs meer dan geluk. Maar we moeten geluk zien als een bijwerking van tevredenheid. Het feit is, dat tevredenheid een voorwaarde is om je gelukkig te voelen. Iedereen wordt gedreven door de behoefte aan tevredenheid.

Sommigen van ons zoeken dit door prestaties of rijkdom. Anderen zoeken het door te zorgen voor anderen of iets te creëren. Bij beide kan het gebeuren dat het uiteindelijk niets opleverd.

Waar houdt het op? Voelt een miljardair zich ooit tevreden, of voelt hij voortdurend de behoefte om meer rijkdom te creëren?

Niets van buitenaf kan ooit zorgen voor tevredenheid. Tevredenheid moet van binnenuit worden gevonden door vriendelijkheid, mededogen en zelfacceptatie.

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.