organiseren en plannen
Routine / Dagelijkse Gewoonten Time management

9 Dingen om te doen aan het begin van elke maand om je leven meer georganiseerd en eenvoudiger te maken.

Bespaar jezelf tijd, stress en energie, wees voorbereid en meer georganiseerd door je maand meteen goed te beginnen.

Het begin van elke maand vind ik altijd het perfecte moment om er voor te zorgen dat alles georganiseerd is. Dat ik mijn doelen nog eens opnieuw bekijk en eventueel nieuwe doelen op stel. En dat ik er gewoon zeker van kan zijn dat ik de komende maand niets zal missen.

De eerste dag van de maand voelt altijd weer als een frisse start. Als het de afgelopen maand niet is gegaan zoals ik het graag had gehad, dan staat er weer een nieuwe maand voor de deur voor een nieuwe kans.

Er zijn verschillende dingen die je aan het begin van elke maand kunt doen om zo veel mogelijk stress te voorkomen.

1.REFLECTEER OVER DE AFGELOPEN MAAND.

Ik ben van mening dat het terug kijken naar de afgelopen maand een onderdeel moet zijn van onze maandelijkse routine.

Kijk terug op wat allemaal goed is gegaan. Maar ook wat er niet zo goed is gegaan.

Door erop terug te kijken kun je er achter komen waarom dingen misschien niet goed gingen. Waardoor je deze in het vervolg anders kunt aanpakken en dezelfde fouten kunt voorkomen.

Schrijf alles op. Hierdoor ben je er vaak toch wat bewuster mee bezig en wordt het inzichtelijker voor je.

Schrijf op wat goed is gegaan. Waarom ging dit goed? En ga je dit komende maand weer doen? Of kun je dit nog verbeteren? Of veranderen?

Schrijf op wat minder goed is gegaan. Waardoor vindt jij dat het niet goed ging? Heb je iets niet af gemaakt? Geen tijd voor gehad? Wat zijn de redenen geweest dat het niet is gelukt? En hoe ga je dit de komende maand anders aanpakken?

2. KIJK NOG EENS OVER JE DOELEN EN MAAK EVENTUEEL NIEUWE.

Doelen zijn belangrijk om ons te helpen focussen en richting te geven.

Zijn de doelen die je had opgesteld nog steeds van belang of zijn je omstandigheden, behoeften of wensen inmiddels veranderd?

Om je voortgang bij te houden kun je het beste even een stapje terug doen en het grotere geheel bekijken. Probeer dit voor ogen te houden bij alle doelen die je voor jezelf stelt.

Neem aan het begin van de maand je doelen nog eens door. Kijk welke doelen je de afgelopen maand hebt bereikt en welke je voor de komende maand zou willen behalen.

Ben ik de enige die het zo bevredigend vind om een grote streep door één van de doelen te zetten die dan is voldaan?

Zodra je alles duidelijk hebt, moet je voor de doelen die je voor komende maand wilt doorzetten of opstarten, de benodigde stappen inplannen zodat je je doelen voor komende maand allemaal kunt behalen.

elke maand meer georganiseerd en eenvoudiger

3. UPDATE JE AGENDA.

Als je regelmatig even naar je planning en agenda kijkt, kun je zien wanneer de drukke perioden zijn en wanneer je wat meer ruimte hebt om wat extra activiteiten in te plannen. Ook heb je zo meer zicht op de belangrijke dingen, zoals de verjaardag van je neefje, of een afspraak bij de tandarts.

Neem aan het begin van de maand je agenda door en noteer de belangrijke afspraken en activiteiten.

Ik gebruik zelf de agenda op mijn mobiel om afspraken vlug in te vullen als ik niet thuis ben, maar heb daarnaast nog een papieren planner. Ik vind het zelf overzichtelijker om het op papier voor me te hebben liggen. Ook kun je hier wat meer informatie in kwijt.

Verder ben ik iemand die overal lijstjes heeft liggen van dingen die ik nog moet halen en wat ik nog moet doen.

Plan deze ook in voor komende maand. Bijvoorbeeld het halen van dat cadeautje voor je neefje.

Wanneer je alles op je mobiel inplant, vergeet dan ook niet om de meldingen aan te zetten!

4. START EEN 30-DAGEN CHALLENGE.

Dit is iets wat ik zelf heel leuk vind om te doen. Het motiveert en zet me er toe aan om nieuwe dingen te proberen.

Je zult dingen bereiken waarvan je misschien nooit had gedacht dat je dit zou kunnen.

Door jezelf uit te dagen zul je nieuwe kwaliteiten van jezelf zien.

En het kan een geweldige manier zijn om een nieuwe gewoonte op te bouwen.

Ik raad je wel aan om je op één nieuwe gewoonte te richten bij een challenge voor 30 dagen. Hierdoor blijft het behapbaar en raak je minder snel gedemotiveerd.

Een aantal voorbeelden:

  • leer een nieuwe taal
  • schrijf dagelijks 3 dingen op waar je dankbaar voor bent
  • neem elke dag een wandeling van een half uur
  • lees elke week een boek
  • sta elke dag een uur eerder op
  • kies één van de vele fitness challenges
elke maand meer georganiseerd en eenvoudiger

5.HAAL JE TAS EN PORTEMONNE LEEG.

Wil je tas, net als bij mij, nog wel eens bomvol komen te zitten met vanalles dat je eigenlijk niet nodig hebt? Ik moet nogal eens mijn tas op zijn kop zetten om één klein dingetje te kunnen vinden.

Dit zou niet nodig zijn als ik mijn tas regelmatig zou opruimen.

Gooi maandelijks alles uit je tas en portemonnee, gooi bonnetjes weg of berg ze op.

Om er voor te zorgen dat het een klein taakje blijft, plan ik dit nu elke maand in.

Ik probeer er een gewoonte van te maken.

Iets kleins dat me meer georganiseerd laat voelen.

6. NEEM JE PAPIEREN DOOR.

Iedereen heeft vast wel een lade of een hoekje op je bureau of keuken waar alle papieren zich in de loop van de maand verzamelen.

Om te zorgen dat dit een beetje georganiseerd blijft neem ik de papieren elke maand door. Wat ik niet meer nodig heb berg ik op en van de papieren waar ik nog wat mee moet doen zorg ik dat ze georganiseerd worden.

7. CONTROLEER JE FINANCIEN EN PLAN JE BUDGET VOOR DE KOMENDE MAAND.

Gebruik het begin van je maand om duidelijk te krijgen hoe het er financieel voor staat. Neem je bankafschriften eens door en de bonnetjes, facturen die je de afgelopen maand hebt verzameld.

Bekijk op welke gebieden je eventueel jezelf iets te buiten bent gegaan, hoe het is gegaan met dingen waar je vorige maand de broekriem iets moest aantrekken.

Bedenk of je bepaalde uitgaven of abonnementen wilt stopzetten, omdat je ze toch niet gebruikt.

Maar weinig van ons zullen dit een leuk werkje vinden, maar wanneer je dit elke maand doet blijft het behapbaar en je komt minder snel voor verassingen te staan.

elke maand meer georganiseerd en eenvoudiger

8. RUIM JE HUIS OP.

Natuurlijk moet je je huis wel vaker dan één keer per maand opruimen…

Wat ik bedoel, is dat je alle taken met betrekking tot het opruimen en schoonmaken van je huis aan het begin van de maand kunt inplannen.

Maak een lijst met wat er moet gebeuren. Ik heb zelf een overzicht met alles wat ik jaarlijks, maandelijks en wekelijks wil hebben gedaan in huis. Hier staan naast de gebruikelijke dingen zoals het wassen van beddengoed ook taakjes die wat minder vaak voor komen. Ik ben nogal vergeetachtig en hierdoor houd ik het overzicht van wanneer ik welke taak doe, of heb gedaan.

Loop een keer door het huis voor het geval je iets tegen komt dat extra aandacht nodig heeft.

9. PLAN TIJD VOOR JEZELF

Zoals de meeste vrouwen, besteed jij vast ook het grootste deel van je tijd aan het zorgen voor alles en iedereen om je heen. Het is ook zo moeilijk om nee te zeggen tegen anderen.

De meeste van ons hebben de behoefte om de hele tijd maar door te gaan. Als we niet werken en onze energie ergens in steken, dan denken we dat we onze tijd verspillen.

En in de tussentijd beloof je jezelf dat je binnenkort echt tijd zult maken voor jezelf.

Maar uiteindelijk komt het er niet van.

Ik plan hierdoor elke maand een paar kleine dingen in voor mezelf.

Deze paar kleine dingen zijn altijd wel haalbaar en ik merk dat het me echt even een boost geeft.

Een paar voorbeelden hiervan zijn:

  • naar de kapper gaan
  • kop koffie met vriendinnen
  • een avondje met een boek en een kop thee op de bank
  • een uurtje in de tuin bezig zijn
  • bak iets lekkers

Het kan echt van alles zijn. Dit is iets heel persoonlijks.

Het hoeft ook niets ingewikkelds te zijn, maar het kan echt het verschil maken. En het is voor iedereen wel haalbaar om een paar keer per maand wat van deze momentjes in te plannen.

elke maand meer georganiseerd en eenvoudiger

Zelfs als je slechts een paar van deze dingen doet, kan dit een enorm verschil maken in uw stressniveau en of u uw doelen al dan niet bereikt.

Ik hoop dat dit je zal helpen om elke maand een goede frisse start te maken!

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.