13 Zelfzorg ideeën voor de herfst en de winter.

De herfst is er al weer een tijdje en ik weet wat je denkt: de zomer is te snel voorbij gegaan en dan gaan we nu al weer dat vieze, natte weer krijgen…

De dagen worden korter en je kunt de neiging hebben om je binnen op de bank in te graven in een stapel kussens en dekens met een kop thee.

Hoewel ik van tijd tot tijd echt kan genieten van deze periode, van de blaadjes die van kleur veranderen, de gezellige tijd met familie en vrienden tijdens sinterklaas, kerst en oud op nieuw, maakt het me soms ook een beetje verdrietig. Ik moet weer echt wennen aan het weer en heb niet altijd zin om iets te ondernemen.

Je kunt van deze tijd van het jaar houden, of niet, sommige ervaren zelfs een echte herfstdip als gevolg van de verandering in het weer en het gebrek aan natuurlijk licht.

Of de herfst nu een van je favoriete of minst favoriete seizoenen is, het is belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Je hoeft niet toe te geven aan de somberheid en je avonden voor de tv door te brengen.

Deze tijd van het jaar is geweldig om je in dingen te verdiepen, zoals koken, lezen, opruimen, organiseren en … zelfzorg en vertragen.

Zelfzorg

13 Zelfzorg ideeën voor de herfst en de winter.

DOE HET RUSTIG AAN

Het het einde van het jaar is weer in zicht en dit betekent dat sinterklaas en daarna de kerstperiode voor de deur staan. Het betekent ook dat er waarschijnlijk wat stressvolle tijden op je pad komen.

Afspreken met je familie en vrienden voor sinterklaas, Kerstmis en oud op nieuw is altijd leuk, maar ik bedoel … laten we eerlijk wezen… al het koken, schoonmaken, voorbereiden, plannen en iedereen bij elkaar krijgen, het kan allemaal een beetje veel zijn. Zelfs voor degenen onder ons die erg georganiseerd zijn.

Daarom is het belangrijk om het ook af en toe wat rustiger aan te doen, voordat het leven weer een beetje hectisch en gek wordt.

CREEER EEN FIJNE SFEER

Geef niet toe aan die donkere en koude dagen, maar probeer ze in plaats daarvan te omarmen.

Creeer een fijne sfeer door mooie lichtjes op te hangen, je favoriete geurkaarsen te branden, je warme dekens en gezellige breisels uit de opbergkist te halen.

Dit zijn enkele van de dingen die je zullen helpen om die lange, donkere avonden op te fleuren.

EEN LICHTPUNTJE IN HET DONKER

Ah, ja… over opfleuren gesproken: zorg voor voldoende licht. Maximaliseer je opname van natuurlijk licht, zowel in- als buitenshuis.

Gooi die donkere gordijnen open en plaats eventueel wat mooie spiegels tegenover grote ramen voor wat extra licht.

Een korte wandeling in de ochtend of tijdens de lunch, in plaats van te eten aan je bureau op het werk, is ook een leuke manier om wat meer van die zon te genieten.

woman sleeping on bed under blankets

ZORG VOOR VOLDOENDE SLAAP

Slaap is een van de meest onderschatte onderdelen van wellness. Eéntje die we niet echt kunnen waarderen, totdat we wat ouder worden.

Het is eigenlijk een van de belangrijkste onderdelen van je welzijns- en zelfzorgroutine.

Als je maar één ding uit zou kunnen kiezen uit deze lijst met tips, zou ik je aanraden om deze te doen.

Niet genoeg slaap krijgen op een langere termijn, brengt een verhoogd risico op onder anderen overgewicht en hartaandoeningen met zich mee. Je zult ook meer vatbaar zijn voor stemmingswisselingen en geheugenproblemen.

Het ontwikkelen van een goede avondroutine zal je hier echt bij helpen.

Ik heb vele jaren last gehad van slapeloosheid en neem het maar van mij aan: het maakt niet uit hoe gezond je eet of hoeveel beweging je krijgt, als je niet genoeg slaap krijgt, breekt het je uiteindelijk op.

HOUDT JEZELF WARM

Ik weet niet hoe dit met jullie zit, maar wanneer ik het eenmaal koud heb, krijg je mij niet meer in beweging.

Bij ons ligt het hele huis vol met dikke vesten en warme dekens. Niet alleen voor mijzelf, maar ook zeker voor de kinderen. Zij vinden het heerlijk om hier onder te kruipen ’s avonds bij een film. Lekker warm.

En door de vaak ook leuke prints, ook een goede manier om die sombere dagen te omarmen en ze je humeur niet te laten beïnvloeden.

Ik merk dat een verwarmde deken en een warme kop thee/koffie/chocomel alles beter maken.

GA OOK NAAR BUITEN

Tijdens de warmere maanden brengen we graag tijd buiten door, maar tijdens deze donkere en sombere dagen hebben we de neiging om een beetje lui te worden.

Maar zoals we al hebben vastgesteld, brengt elk seizoen ook zo zijn mooie geschenken. Een van de beste geschenken die we deze tijd van het jaar ontvangen, is de schoonheid ervan.

De prachtige herfstbladeren, de frissere lucht, die herfstzon en de rust die het brengt.

Profiteer van die zonnige weekendochtenden en maak een lange wandeling, breng wat tijd door in de natuur, zelfs op die koelere dagen.

woman doing yoga

ZORG VOOR WAT “ZACHTE” BEWEGING

Geniet van de dingen die je lichaam een goed gevoel geven. Doe wat stretchen en yoga om je spieren flexibel te houden. Yoga heeft geweldige dingen gedaan voor mijn rug.

Het is geweldig voor het verlichten van pijn en het is een leuke manier om op een zachte manier in beweging te zijn.

BRENG WAT VERANDERINGEN AAN IN DE KEUKEN

Probeer een paar van die herfstgerechten in je planning op te nemen. De herfst is ook de perfecte gelegenheid om jezelf eens extra te trakteren op wat comfort food. Keuze genoeg voor wat lekkers.

Je kunt een nieuw recept proberen, of misschien een oud recept opnieuw ontdekken, misschien iets dat je zelf graag at toen je klein was?

LEES JE FAVORIETE BOEKEN NOG EENS

Met een boek op de bank of onder de dekens in je warme bed, op een sombere, regenachtige herfstdag is toch echt het allerbeste?

Het ontdekken van nieuwe schrijvers en verhalen is leuk, maar het opnieuw lezen van oude favorieten kan je ook veel plezier geven en mooie herinneringen oproepen.

Elk jaar, rond deze tijd, lees ik een aantal van die oude favorieten opnieuw. Soms, zelfs als je een boek al voor de 10e keer leest, ontdek je er alsnog wat nieuwe dingen in, elke keer dat je het leest.

PLEZIER MET JE GEZIN, ZONDER SCHERMPJES

Plan wat downtime in, zonder schermpjes. Zelfzorg hoeft niet alleen maar te bestaan uit dingen die je alleen doet.

Wij zijn onlangs begonnen met iets nieuws, waarbij we één zondag in de maand onze schermpjes de hele dag uit laten en echt tijd met elkaar door brengen. We spelen bordspellen, maken puzzels, gaan naar de bossen met de hond, enz. Iedereen heeft zo zijn eigen favoriete spel, dus we spelen om de beurt wat één van ons dan uit heeft gekozen.

Er wordt gelachen, soms wat geschreeuwd, maar mijn favoriete onderdeel is dat geen van ons met zijn of haar telefoon voor zich zit, iets wat anders niet zo heel vaak voor komt.

orange leaf trees in between of gray concrete road taken at daytime

MAAK EEN LANGE RIT

Elk jaar, als de bladeren van kleur beginnen te veranderen, vind ik het fijn een lange rit te maken met de auto. Ik vind het heerlijk om te zien hoe de bladeren vallen en bewegen, bijna alsof ze dansen in de wind. De omgeving is zo ontzettend mooi met de herfstkleuren, of wanneer er net een vers pak sneeuw ligt.

Het is zo’n klein dingetje, maar toch blijft het me in een goed humeur geven. Het helpt me een beetje om van die alledaagse stress af te komen en tegen de tijd dat ik thuiskom, voel ik me rustiger en meer ontspannen.

WEES GOED VOOR JE GEEST

Onthoud bij het beoefenen van zelfzorg dat het niet alleen je lichaam is, dat een beetje liefde nodig heeft.

Zelfs als je niet gevoelig bent voor die herfst-/winterblues, is het nog steeds belangrijk om goed te zijn voor je geest. Het beoefenen van mindfulness en journaling zijn een van mijn favoriete manieren om van die drukte in mijn hoofd af te komen en me meer te focussen op de meer positieve dingen.

Je kunt een dagboek proberen, dat je door het proces zal leiden, of een cursus mindfulness. Een meditatie en diepe ademhalingsoefeningen zijn ook geweldig.

TYPISCHE HERFST VERWENNERIJ

Ik zeg altijd dat zelfzorg geen one-size-fits-all soort ding is. En het gaat om veel meer dan alleen maar lang in bad zitten en een relaxend maskertje op.

Maar de waarheid is echter wel, dat soms na een lange, koude dag, een lekker warm bad precies datgene is wat je nodig hebt.

Laat je bad lekker vol lopen, doe er een relaxend, anti-stress aromatherapie in en geniet…

Deze tijd van het jaar herinnert ons vaak aan dingen, zoals het feit dat we ouder worden, dat dingen veranderen en dat de tijd verstrijkt.

Dit is de reden waarom het beoefenen van wat zelfzorg zo belangrijk is, vooral tijdens die donkere en sombere maanden.

Soms moet je gewoon wat extra’s voor jezelf doen, om jezelf gelukkig en geïnspireerd te houden, en dat is oké.

Liefs,

Geef een antwoord