read, socks, coffee-3644847.jpg
Je Leven op Orde

13 Ideeën voor zelfzorg in de herfst en de winter.

De herfst is er al weer een tijdje en ik weet wat je denkt: het is voor mijn gevoel nog niet echt zomer geweest dit jaar en dan gaan we nu al weer dat vieze, natte weer krijgen…

De dagen worden korter en je kunt de neiging hebben om je binnen op de bank in te graven in een stapel kussens en dekens met een kop thee.

Hoewel ik van tijd tot tijd echt kan genieten van deze periode, van de blaadjes die van kleur veranderen, de gezellige tijd met familie en vrienden tijdens Sinterklaas, Kerst en Oud op Nieuw , maakt het me soms ook een beetje verdrietig. Ik moet weer echt wennen aan het weer en heb niet altijd zin om iets te ondernemen.

Je kunt van deze tijd van het jaar houden, of niet, sommige ervaren zelfs een echte dip als gevolg van de verandering in het weer en het gebrek aan natuurlijk licht.

Of de herfst, of de winter nu een van je favoriete of minst favoriete seizoenen is, het is belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Je hoeft niet toe te geven aan de somberheid en je avonden voor de tv door te brengen.

Deze tijd van het jaar is geweldig om je in dingen te verdiepen, zoals koken, lezen, opruimen, organiseren en … zelfzorg en het leven op een wat rustiger tempo te beleven.

woman, snow, blow-1127201.jpg

13 Zelfzorg ideeën voor de koudere dagen:

Doe het rustig aan.

Het is bijna november en dit betekent dat Sinterklaas en daarna de kerstperiode voor de deur staan. Het betekent ook dat er waarschijnlijk wat stressvolle tijden op je pad komen.

Afspreken met je familie en vrienden voor Sinterklaas, Kerst en Oud op Nieuw is altijd leuk. Maar laten we eens eerlijk wezen… al het koken, schoonmaken, voorbereiden, plannen en iedereen bij elkaar krijgen, het kan allemaal een beetje veel zijn. Zelfs voor degenen onder ons die erg georganiseerd zijn.

Daarom is het belangrijk om het ook af en toe wat rustiger aan te doen, voordat het leven weer een beetje hectisch en gek wordt. Je kunt enkele ideeën vinden om wat rust in je leven in te bouwen in dit bericht.

Zorg voor voldoende slaap.

Slaap is een van de meest onderschatte onderdelen van wellness. Eén die we niet echt kunnen waarderen, totdat we wat ouder worden. Het is eigenlijk een van de belangrijkste onderdelen van je welzijns- en zelfzorgroutine. Als er maar één ding is dat je uit deze lijst kunt doen, zou het zijn om voldoende slaap te krijgen.

Langdurig niet genoeg slaap krijgen, zorgt voor een verhoogd risico op onder anderen obesitas en hartaandoeningen. Je zult ook meer vatbaar zijn voor stemmingswisselingen en geheugenproblemen.

Het ontwikkelen van een goede slaap/nachtroutine is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen voor je welzijn.

Als je moeite hebt om ‘s nachts voldoende slaap te krijgen of worstelt met het in slaap komen, kun je zien wat mij heeft geholpen in dit bericht. Ik heb vele jaren last gehad van slapeloosheid en neem het maar van mij aan: het maakt niet uit hoe gezond je eet of hoeveel beweging je krijgt, als je niet genoeg slaap krijgt, breekt het je uiteindelijk op.

Creëer een fijne sfeer.

Geef niet toe aan die donkere en koude dagen, maar probeer ze in plaats daarvan te omarmen.

Creëer een fijne sfeer door mooie lichtjes op te hangen, je favoriete geurkaarsen te branden en je warme dekens en gezellige breisels uit de opbergkist te halen.

Dit zijn enkele van de dingen die je zullen helpen om die lange, donkere avonden op te fleuren.

creëer een fijne sfeer

Een lichtpuntje in het donker.

Ah, ja… over opfleuren gesproken: zorg voor voldoende licht. Maximaliseer je opname van natuurlijk licht, zowel in- als buitenshuis.

Gooi die donkere gordijnen open en plaats eventueel wat mooie spiegels tegenover grote ramen voor wat extra licht.

Een korte wandeling in de ochtend of tijdens de lunch, in plaats van te eten aan je bureau op het werk, is ook een leuke manier om wat meer van die zon te genieten.

Een speciale lichttherapie-lamp kan je een extra boost geven. Deze bestrijdt energiedips, stress, de winterblues en vermoeidheid. De lamp geeft je een uitgerust gevoel, verhoogt je alertheid en energieniveau. 

Houdt jezelf warm.

Ik weet niet hoe dit met jullie zit, maar wanneer ik het eenmaal koud heb, krijg je mij niet meer in beweging.

Bij ons ligt het hele huis vol met dikke vesten en warme dekens. Niet alleen voor mijzelf, maar ook zeker voor de kinderen. Zij vinden het heerlijk om hier onder te kruipen ’s avonds bij een film. Lekker warm.

En door de vaak ook leuke prints, ook een goede manier om die sombere dagen te omarmen en ze je humeur niet te laten beïnvloeden.

Ik merk dat een verwarmde deken en een warme kop thee, koffie, of chocomel alles beter maken, zelfs als ik thuis zit te werken aan iets waar ik op dat moment eigenlijk geen zin in heb.

Ga ook naar buiten.

Tijdens de warmere maanden brengen we graag onze tijd buiten door, maar tijdens deze donkere en sombere dagen hebben we de neiging om een beetje lui te worden.

Maar elk seizoen brengt ook zo zijn mooie dingen. Een van de beste geschenken die we deze tijd van het jaar ontvangen, is de schoonheid ervan.

De prachtige herfstbladeren, de frissere lucht, die herfstzon en de rust die het brengt.

Profiteer van die zonnige weekendochtenden en maak een lange wandeling, breng wat tijd door in de natuur, zelfs op die koelere dagen.

zelfzorg in herfst en winter

Zorg voor wat “zachte” beweging.

Geniet van de dingen die je lichaam een goed gevoel geven. Doe wat stretchen en yoga om je spieren flexibel te houden. Yoga heeft geweldige dingen gedaan voor mijn rug.

Het is geweldig voor het verlichten van pijn en het is een leuke manier om op een zachte manier in beweging te zijn.

Breng wat veranderingen aan in de keuken.

Probeer een paar van die herfstgerechten in je planning op te nemen. De herfst is ook de perfecte gelegenheid om jezelf eens extra te trakteren op wat comfort food. Keuze genoeg voor wat lekkers.

Je kunt een nieuw recept proberen of misschien een oud recept opnieuw ontdekken, misschien iets dat je graag at toen je klein was?

Lees je favoriete boeken nog eens.

Met een boek op de bank, of onder de dekens in je warme bed op een sombere, regenachtige herfstdag is toch echt het allerbeste?!

Het ontdekken van nieuwe schrijvers en verhalen is leuk, maar het opnieuw lezen van oude favorieten kan je ook veel plezier geven en mooie herinneringen oproepen.

Elk jaar, rond deze tijd, lees ik een aantal van die oude favorieten opnieuw. Soms, zelfs als je een boek al voor de 10e keer leest, ontdek je er alsnog wat nieuwe dingen in, elke keer dat je het leest.

Plezier met je gezin, zonder schermpjes.

Plan wat downtime in, zonder schermpjes. Zelfzorg hoeft niet alleen maar te bestaan uit dingen die je alleen doet.

Wij zijn onlangs begonnen met iets nieuws, waarbij we één zondag in de maand onze schermpjes de hele dag uit laten en echt tijd met elkaar door brengen. We spelen bordspellen, maken puzzels, gaan naar de bossen met de hond, enz. Iedereen heeft zo zijn eigen favoriete spel (Rummikub is hier over het algemeen toch wel favoriet), dus we spelen om de beurt wat één van ons dan uit heeft gekozen.

Er wordt gelachen, soms wat geschreeuwd, maar mijn favoriete onderdeel is dat geen van ons met zijn of haar telefoon voor zich zit, iets wat anders niet zo heel vaak voor komt.

zelfzorg in de herfst en winter

Maak een lange autorit.

Elk jaar, als de bladeren van kleur beginnen te veranderen, vind ik het fijn een lange rit te maken met de auto. Ik vind het heerlijk om te zien hoe de bladeren vallen en bewegen, bijna alsof ze dansen in de wind. De omgeving is zo ontzettend mooi met de herfstkleuren, of wanneer er net een vers pak sneeuw ligt.

Het is zo’n klein dingetje, maar toch blijft het me in een goed humeur geven. Het helpt me een beetje om van die alledaagse stress af te komen en tegen de tijd dat ik thuiskom, voel ik me rustiger en meer ontspannen.

Wees ook goed voor je geest.

Onthoud bij het beoefenen van zelfzorg dat het niet alleen je lichaam is, dat een beetje liefde nodig heeft.

Zelfs als je niet gevoelig bent voor die herfst-/winterblues, is het nog steeds belangrijk om goed te zijn voor je geest. Het beoefenen van mindfulness en journaling zijn een van mijn favoriete manieren om van die drukte in mijn hoofd af te komen en me meer te focussen op de meer positieve dingen.

Je kunt een dagboek proberen, dat je door het proces zal leiden, of een cursus mindfulness. Een meditatie en diepe ademhalingsoefeningen zijn ook geweldig.

Een typische verwennerij.

Ik zeg altijd dat zelfzorg geen one-size-fits-all soort ding is. En het gaat om veel meer dan alleen maar lang in bad zitten en een relaxend maskertje op.

Maar de waarheid is echter wel, dat soms na een lange, koude dag, een lekker warm bad precies datgene is wat je nodig hebt.

Dus, laat je bad lekker vol lopen, zet een diffuser met een relaxend, anti-stress aromatherapie neer en geniet…

bath salts, to wash, to clean-1620261.jpg

Deze tijd van het jaar herinnert ons vaak aan dingen, zoals het feit dat we ouder worden, dat dingen veranderen en dat de tijd verstrijkt.

Dit is de reden waarom het beoefenen van wat zelfzorg zo belangrijk is, vooral tijdens die donkere en sombere maanden.

Soms moet je gewoon wat extra’s voor jezelf doen, om jezelf gelukkig en geïnspireerd te houden, en dat is oké.

Liefs,

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *